Utilitare. Test cu noul Renault Trafic (Combi şi Furgon)

Noua generaţie Renault Trafic surprinde prin evoluţii reuşite la toate capitolele, iar dieselul din categoria „downsizing“ chiar reuşeşte să impresioneze la capitolul consum. Citiţi în continuare impresiile noastre.
autovehicule-comerciale-test-cu-noul-renault-trafic-combi-si-furgon-floteauto

Trafic este un nume foarte popular în domeniul vehiculelor comerciale uşoare, deci lansarea unei noi generaţii suscită un mare interes. Mai ales că francezii ţin cu tot dinadinsul să atragă încă de la început atenţia prin partea frontală îndrăzneaţă – însă, să fim serioşi, în cazul „dubelor“ controversele în materie de design sunt cel mai puţin importante.

autovehicule-comerciale-test-cu-noul-renault-trafic-combi-si-furgon-floteauto
Gândit pentru muncă intensă. Noul Trafic Furgon în mediul cel mai potrivit. Cea mai ieftină variantă porneşte de la numai 17.000 euro fără TVA (21.080 euro cu TVA inclus). Foto: Ovidiu Tăbăcaru

Interesează mai mult capabilităţile maşinii, noul Trafic fiind oferit în două variante de lungime: prima, de 5 metri lungime, iar cealaltă de 5,4 metri lungime. Ambele modele testate, atât Combi (de persoane), cât şi Furgon (de marfă), erau în varianta mai lungă, aceasta necesitând mai multă atenţie la manevre dacă nu s-au bifat de pe lista de opţionale senzorii de parcare (200 euro, fără TVA) sau camera video (350 euro, fără TVA) cu afişaj în oglinda interioară sau pe display-ul sistemului multimedia (opţional şi acesta).

Un lucru important de menţionat este aspectul planşei de bord: indicatoarele provin de la Clio, volanul are un diametru convenabil, iar accesul la comenzile aerului condiţionat este foarte facil. Poziţia la condus este, evident, foarte înaltă (excelent pentru vizibilitate), dar, principial, cockpit-ul dă impresia că ai conduce un SUV impozant, nu o… dubă. Iar spaţiile de depozitare din bord sunt atât de generoase, încât e uşor să „rătăceşti“ unele lucruri prin ele. Doar suportul de pahar de lângă schimbător consider că trebuia să fie mai adânc, în rest ergonomia făcând viaţa foarte uşoară (şi chiar plăcută) la volan.

autovehicule-comerciale-test-cu-noul-renault-trafic-combi-si-furgon-floteauto
Postul de conducere al noului Trafic pune accentul pe confort, spaţiu şi ergonomie. Tableta R-Link (opţiune la 700 euro, fără TVA) este foarte uşor de utilizat. Poziţia de condus înaltă oferă multă vizibilitate şi siguranţă

Interesant, în cazul ambelor variante de caroserie am ajuns să mă obişnuiesc foarte rapid cu manevrabilitatea lui Trafic. M-a impresionat în primul rând confortul suspensiei, care face din varianta de persoane un foarte bun „people carrier“ pe distanţe lungi. Este adevărat, puntea spate are o uşoară tendinţă de ţopăire la denivelările dese, însă varianta lungă de caroserie reuşeşte să o atenueze fără probleme.

Cele două banchete sunt foarte spaţioase, oferind mult spaţiu pentru 3+3 pasageri. Iar portbagajul variantei lungi este atât de mare, încât, sincer, ar mai fi loc pentru încă o banchetă – dar atunci Trafic nu s-ar mai încadra la categoria M1… Este binevenită şi posibilitatea de coborâre a tabletei portbagajului, care astfel poate fi segmentat în mod inteligent. Uşa laterală culisantă este foarte uşor de manevrat şi accesul la bancheta spate este foarte bun, aşa încât nu consider necesară a doua uşă laterală pe stânga (opţională, pentru 250 euro, fără TVA).

În schimb, hayonul uriaş nu mi se pare la fel de util ca perechea de uşi vitrate (standard doar pr primele două niveluri de echipare). O menţiune specială pentru aerul condiţionat: chiar dacă are doar reglare manuală şi costă 1.000 de euro (e standard doar pentru Expression Plus), merită, deoarece e disponibil şi pentru locurile spate, pachetul include şi încălzirea scaunelor spate, iar eficienţa lui este chiar bună, deşi volumul interior este aşa de mare. Totuşi, cine are nevoie de cei 3,4 metri cubi care se pot obţine prin rabatarea banchetei spate va trebui să depună ceva mai mult efort şi atenţie.

autovehicule-comerciale-test-cu-noul-renault-trafic-combi-si-furgon-floteauto
Varianta lungă a lui Renault Trafic Combi oferă un portbagaj de 1,8 metri cubi, care ajunge la 3,4 metri cubi prin rabatarea ultimei banchete. 

Noul Trafic Combi mi se pare foarte bine gândit pentru transportul multor persoane pe distanţe lungi. Unul dintre punctele forte în acest sens îl reprezintă noul motor dCi bi-turbo, de 1,6 litri, care în varianta de top oferă 140 CP. Arhisuficient pentru ca marele Trafic să poată goni cu uşurinţă pe autostrăzi, iar reprizele şi depăşirile sunt aproape la nivelul unui SUV mare. Cuplul maxim de 340 Nm este ajutat din plin de cele două turbine pentru a le conferi o oarecare agilitate celor aproape 2 tone la gol ale maşinii, iar etajarea lungă a cutiei menţine motorul într-o plajă convenabilă de turaţie, fără ca ambianţa sonoră interioară să fie prea mult afectată.

Este adevărat, şi boxele sistemului audio Arkamys contribuie la creşterea nivelului de confort general, dar este clar că soluţia cu două turbine face dCi-ul de 1,6 litri foarte eficient pentru o astfel de maşină. În ce priveşte consumul obţinut în testul nostru, trebuie remarcat că două treimi din traseu au fost în condiţii de autostradă, la viteze de 140 km/h, aşa încât valoarea finală de 8,1 litri/100 km este mai mult decât decentă. Mai ales că, în regim urban, sistemul start-stop contribuie suficient de mult la economisirea a 1-1,5 litri/100 km.

Fie vorba între noi, cred că şi varianta de 120 CP este suficientă, dar este discutabil dacă merită economia de circa 2.700 de euro, mai ales că motorizarea de top e oferită doar în echiparea de top Expression Plus, care plusează cu unele dotări. Oricum, motorul 1.6 dCi demonstreză că este potrivit pentru Trafic şi în varianta cu o singură turbină, singura oferită pentru „duba“ de marfă. În acest caz, avem două trepte de putere, de 90 şi de 115 CP, caroseria lungă fiind echipată doar cu a doua variantă, de 115 CP. Chiar şi într-un stil de condus mai alert (specific, nu-i aşa, multor şoferi de dube de la noi…), răspunsul motorului este suficient de prompt, iar etajarea scurtă a primelor trepte din cutie asigură demaraje corecte.

Chiar dacă nu am testat Trafic-ul de marfă încărcat la maximum, este clar că sistemul motopropulsor are resurse serioase, deşi raportul putere/masă nu pare prea optimist. Siguranţa este la cote înalte, datorită pachetului generos de sisteme electronice standard (printre care sistemul de asistenţă la pornirea în rampă sau modul „Non Grip Road“ al ESP-ului). Iar consumul acestei variante de motorizare aproape m-a uimit: doar 6,5 litri/100 km, în condiţii de trafic urban şi periurban. Repet, cu maşina goală; cu ea încărcată, estimez că ajunge la circa 8 litri/100 km.

Cine are nevoie de asemenea maşini, îşi mai pune o întrebare: cum stăm cu cheltuielile de întreţinere? Ei bine, reviziile survin la fiecare 30.000 km sau anual, iar costul pe kilometru estimat este sub 0,01 euro/km (fără TVA). Practic, în 300.000 km, costurile de întreţinere ajung la circa 3.000 euro (fără TVA), ceea ce e o valoare foarte competitivă în segmentul lui Trafic.

Cumulat, preţurile de pornire atractive, consumul economic şi realele calităţi la drum lung reprezintă o combinaţie de succes pentru noul Renault Trafic, atât în ce priveşte varianta de persoane, cât şi cea pentru transportul de mărfuri.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2015)

 

Adaugati comentariu