Autostrada Transilvania, după 18 ani. Se circulă pe 98 km dintr-un total de 416 km

Pe Autostrada Transilvania, cu o lungime totală de 416 km, se circulă doar pe aproximativ 98 de km. Deşi în 2021 au demarat lucrări pe 56,4 km, lucrurile se mișcă foarte greu pe sectorul dintre Braşov - Sighișoara - Tg. Mureş, care însumează 144 de km.
Autostrada Transilvania

În urmă cu 18 ani, la data de 18 noiembrie 2003, Guvernul Năstase aproba, prin OUG 120, „demararea procedurii de negociere cu o singură sursă, firma Bechtel International Inc., în vederea încheierii contractului de proiectare, construire şi finanţare a Autostrăzii Braşov – Cluj – Borş”. Valoarea acestuia era de 2,25 miliarde de euro. Fix o lună mai târziu, prin HG nr. 1513, CNADNR (actuala CNAIR) era mandatată să semneze contractul. Conform documentului, autostrada era împărţită în 8 secţiuni – 1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A, 3B, 3C, construcţia sa urmând să includă şi realizarea a 300 de poduri, 73 de pasaje şi 19 noduri rutiere.
În iunie 2004 demarează lucrările pe Secţiunea 2B (Câmpia Turzii – Gilău) şi pe Secţiunea 3C (Suplacu de Barcău – Borş). Nouă ani mai târziu, în 29 mai 2013, contractul cu Bechtel este reziliat. În acel moment, pe Autostrada Transilvania, sectorul 2B era finalizat în proporţie de 97%, iar sectorul 3C, în proporţie de 52%.

Unde a ajuns astăzi Autostrada Transilvania A3

În 2021 au fost emise ordinele de începere a lucrărilor de construcție pentru patru loturi care însumează 56,4 km, cu termene de finalizare în 2023. Tot în 2021 a fost semnat și contractul pentru completarea Studiului de Fezabilitate și realizarea Proiectulul tehnic de detaliu pe primul tronson al autostrăzii, Braşov (Cristian) – Făgăraş (48,1 km). Totodată, în acest an s-a deblocat și situația lotului Cheţani – Câmpia Turzii, a cărei construcție trena de 5 ani, cu antreprenorul în insolvență.
Anul trecut au fost finalizați aproximativ 25 km, iar în acest an, doar 4,5 km. După cum se vede, până la totalul celor 416 km mai este cale lungă.
Iată care este, în acest moment, situaţia lucrărilor pe Autostrada Transilvania:

1A Braşov (Cristian) – Făgăraş (48,1 km)

În data de 23 august 2021 a fost semnat contractul dintre CNAIR și proiectantul care va realiza completarea Studiului de Fezabilitate și Proiectul tehnic de detaliu. Traseul începe cu un nod rutier care face legătura, la Codlea, cu autostrada Ploiești – Brașov și se încheie în apropiere de Făgăraș, printr-un nod de mare viteză care face conexiunea cu autostrada Sibiu – Făgăraș. În plus, în zona municipiului Brașov, proiectantul va asigura legătura cu autostrada Brașov – Bacău. Printre cele mai importante activități din cadrul contractului se numără realizarea unor studii și analize de trafic, geotehnice, arheologice, topografice, hidrologice, hidraulice, de identificare a proprietarilor și a constrângerilor de pe traseu sau a utilităților intersectate. Vor fi obținute toate avizele, acordurile și autorizațiile necesare demarării ulterioare a construcției. Proiectantul este Asocierea Search Corporation – Protelco – Like Consulting – Megamuhendislik Musavirlik, valoarea contractului fiind de 18,2 milioane de lei (fără TVA).

1B Făgăraş – Sighişoara (52,15 km)

Pe această secţiune din Autostrada Transilvania există un Studiu de Fezabilitate vechi, dar sunt în plan corecţii de traseu. Ca și în cazul tronsonului precedent, 1A, trebuie licitat un contract pentru completarea Studiului de Fezabilitate și realizarea Proiectului tehnic de detaliu.

1C Sighişoara – Ogra

– 1C1 Sighişoara – Târgu Mureş ( 43,54 km). Pe acest lot există un Studiu de Fezabilitate vechi, dar, ca și în cazul tronsonului 1B, sunt în plan corecţii de traseu, precum pentru eliminarea a două intersecţii cu linii de înaltă tensiune de 220 KV (km 141+800 şi 144+100).
– 1C2 Târgu Mureş – Ungheni (4,5 km autostradă) şi drum de legătură (4,5 km) cu DN 15, în apropiere de Târgu Mureş. Lotul este în execuţie după licitaţia câştigată de compania Strabag în luna mai 2020, finalizarea sa fiind așteptată luna decembrie 2021. Valoarea contractului este de 192 milioane de lei (fără TVA). Lucrările la acest segment au început, de fapt, în urmă cu 6 ani, dar contractul iniţial, încheiat cu asocierea Lemacons-Vega 93-Arcada, a fost reziliat. La începutul lunii decembrie 2021, a fost așternut asfaltul final de uzură pe întreaga lungime a tronsonului și se executau ultimele lucrări la parapete, marcaje, garduri de protecție și șanțuri.
– 1C3: Ungheni – Ogra (10,1 km). Circulaţia a fost deschisă în luna decembrie 2018.

2A Ogra – Câmpia Turzii

– 2A1 Ogra – Iernut (3,6 km). Circulaţia a fost deschisă în din luna decembrie 2018.
– 2A2 Iernut – Cheţani (17,9 km). Circulaţia a fost deschisă în luna septembrie 2020.
– 2A3 Cheţani – Câmpia Turzii (15,69 km). Construcția acestui tronson, începută în urmă cu 5 ani de asocierea Straco Grup – Specialist Consulting – Total Road, a mers din ce în ce mai greu, până s-a oprit definit la începutul acestui an, când CNAIR a reziliat contractul. Constructorul era în insolvență, iar subcontractorii și furnizorii erau neplătiți de luni de zile. Sectorul a fost repus rapid în licitație, iar în data de 30 septembrie au fost depuse trei oferte. Segmentul Cheţani – Câmpia este singurul care lipsește ca circulația să se desfășoare neîntrerupt pe autostradă între Tg. Mureș și Cluj Napoca.

2B Câmpia Turzii – Gilău (52,5 km).

Circulaţia pe această secțiune din Autostrada Transilvania a fost deschisă în 2009.

3A Gilău – Mihăieşti

– 3A1 Gilău – Nădăşelu (8,7 km). Circulaţia a fost deschisă în luna septembrie 2018.
– 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti (16,8 km). Pe acest lot, licitaţia a fost reluată, fiind cuprins în acelaşi contract cu tronsonul imediat următor, 3B1 Mihăieşti – Zimbor.

3B Mihăieşti – Suplacu de Barcău

– 3B1 + 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti – Zimbor (30,6 km). Licitaţia a fost câştigată de Asocierea Spedition UMB – Tehnostrade – Electromontaj, cu preţul de 1,4 miliarde de lei. Durata contractului este de 36 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuţie a lucrărilor. Autorizația de construire a fost acordată pentru secțiunea Nădăşelu – Mihăieşti în luna aprilie 2021, iar pentru secțiunea Mihăieşti – Zimbor, în luna iulie. Se estimează că lucrările vor fi finalizate în 2023.
– 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km). Contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în data de 26 iunie 2020, cu Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade. Proiectarea şi execuţia vor dura 36 de luni, deci până la jumătatea anului 2023. Ordinul de începere a lucrărilor de construcție a fost dat la 1 mai 2021.
– 3B3 Poarta Sălajului – Zalău, inclusiv Tunelul Meseş (15,13 km) + 3B4 Zalău – Nuşfalău (25,84 km). Pe cele două loturi, comasate în acelaşi contract, licitaţia a fost reluată, iar în prima etapă a licitației au fost depuse, încă din luna februarie 2021, un număr de 12 oferte. CNAIR întârzie însă să anunțe lista scurtă de ofertanți calificați pentru etapa a doua a licitației. Valoarea contractului este de circa 800 de milioane de euro, destul de mare, dar care cuprinde realizarea a 65 de lucrări de artă – poduri, pasaje și viaducte, precum și tunelul de aproape 3 kilometri lungime pe sub dealul Meseș. Data estimată de finalizare este anul 2025.
– 3B5 Nuşfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km). Contractul pentru proiectare şi execuţie, în valoare de 384 de milioane de lei, a fost semnat cu societatea Nurol Insaat Ve Ticaret AS, din Turcia. Autorizația de construire a fost emisă la începutul lunii iulie 2021, lucrările de construcție având o durată de 18 luni, deci, teoretic, până în luna ianuarie 2023. Pe această secțiune se vor mai realiza un nod rutier la Nușfalău, 7 pasaje și 5 poduri.

3C Suplacu de Barcău – Borş

– 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş (26,35 km). În data de 7 septembrie 2021, Asocierea Construcții Erbaşu – Vahostav – SK A.S. a câștigat licitația pentru proiectare și execuție, cu preţul de 542,95 milioane de lei fără TVA. Durata contractului este de 24 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor. În cadrul contractului, antreprenorul va realiza mai multe lucrări de artă complexe, incluzând 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri, printre care unul de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m, peste Lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău (km 6+655.60).
– 3C2 Chiribiş – Biharia (28,55 km). Contractul de proiectarea şi execuţia acestei secțiuni din Autostrada Transilvania a fost semnat în data de 12 iunie 2020, cu Asocierea Trameco – Vahostav – SK AS – Drumuri Bihor – Drumuri Asfalt – East Water Drillings. Valoarea contractului este de 326,5 milioane de lei. Perioada de proiectare şi de execuţie va dura 24 de luni, ceea ce înseamnă că lotul ar trebui finalizat în a doua jumătate a anului 2022. Din păcate, problemele contractuale apărute ulterior au blocat proiectul în ultimele 9 luni.
– 3C3 Biharia – Borş (5,35 km). Circulaţia a fost deschisă în luna septembrie 2020, odată cu inaugurarea noului punct de trecere a frontierei, Borş II.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, decembrie 2021 – ianuarie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Comisia Europeană: România va avea o creştere economică de 4,2% în 2022 şi de 4,5% în 2023

APIA: Piaţa auto din România a crescut cu 42,8% în luna ianuarie

 

Adaugati comentariu