O analiză a ASF arată că aproximativ 3% din poliţele încheiate pentru autoutilitare de peste 16 tone s-au situat, la nivelul lunii iulie peste pragul extrem de 20.000 de lei, iar alte 12% au tarife de peste 16.000 lei. Celelalte 65% dintre poliţe au tariful sub plafonul de 12.000 de lei.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a discutat, în şedinţa din 31 august 2016, un raport privind evoluţia tarifelor RCA pentru autoutilitare/autocamioane şi pentru vehicule destinate transportului de persoane, în cadrul procesului de monitorizare a acestei pieţe lansat la începutul anului.
În analiză au fost incluse toate poliţele RCA emise pe piaţă pentru aceste categorii de vehicule în perioada 1 ianuarie 2015 – 31 iulie 2016. De asemenea, analiza a fost efectuată atât per total piaţă, cât şi la nivelul fiecărei societăţi de asigurare în parte, pe intervale de timp lunare şi trimestriale, şi sub toate aspectele – pe niveluri de prime, pe clase de bonus-malus, pe flote de autovehicule. Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum şi a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori în procesul de stabilire a primelor de asigurare.
Astfel, analiza realizată de Sectorul Asigurări-Reasigurări din cadrul ASF relevă faptul că 12% din poliţele încheiate în luna iulie, pentru autoutilitare de peste 16 tone (1.467 de poliţe), au obţinut tarife de până la 5.000 de lei, iar alte 19% (2.338 de poliţe) s-au încadrat într-un plafon de 8.000 de lei. Potrivit datelor centralizate de ASF, 65% din poliţele încheiate pentru autoutilitare de peste 16 tone s-au situat, la nivelul lunii iulie, sub plafonul de 12.000 de lei. Aproximativ 3% din poliţe au primit tarife peste pragul extrem de 20.000 de lei, iar alte 12% au tarife de peste 16.000 lei.
Polițele RCA încheiate pentru camioane de peste 16 tone, pe intervale tarifare |
||||
T4 2015 |
T1 2016 |
T2 2016 |
Iulie 2016 |
|
Peste 20.000 lei |
0 |
0 |
1% |
3% |
16.001-20.000 lei |
1% |
1% |
3% |
12% |
12.001-16.000 lei |
7% |
12% |
13% |
18% |
8.001-12.000 lei |
38% |
41% |
46% |
34% |
5.001-8.000 lei |
28% |
29% |
26% |
19% |
Până la 5.000 lei |
26% |
17% |
11% |
12% |
Sursa: ASF
În cazul mijloacelor de transport de persoane cu mai mult de 40 de locuri, aproape trei sferturi din poliţele RCA încheiate în luna iulie s-au încadrat în plafonul de 5.000 de lei, circa 85% din totalul acestora obţinând tarife de până la 8.000 de lei.
La nivelul grupei autoturismelor folosite în activitatea de taxi, tarifele practicate de asigurători s-au situat în luna iulie la peste 2.000 de lei pentru 81% din poliţele încheiate pe şase luni, însă mai mult de jumătate din acest segment de poliţe s-a menţinut sub pragul de 2.800 de lei.
Noua analiză a pieţei RCA, disponibilă pe www.asfromania.ro, detaliază segmentarea poliţelor pentru autovehicule de transport pe intervale de tarifare, pentru a surprinde cu mai multă acurateţe situaţiile concrete şi dimensiunea fenomenului de creştere a primelor RCA pentru anumite categorii de consumatori.
Monitorizarea tarifelor pentru autoutilitare/autocamioane şi vehicule de transport de persoane arată o lărgire a spectrului de tarife în ultimele luni, de la valori mai mici de 5.000 de lei, până la vârfuri de 16 – 20.000 de lei, printre factorii care determină diferenţe numărându-se vechimea relaţiilor comerciale dintre asigurători şi clienţi, mărimea flotelor de vehicule, adoptarea unor măsuri de control al riscului de accident. Pe de altă parte, analiza arată că încadrarea autovehiculelor în anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant în stabilirea tarifelor RCA.
Analizând întregul portofoliu de poliţe emise în luna iulie pentru autoutilitarele de până în 16 tone, indiferent de clasa de bonus-malus aplicată, rezultă că tariful mediu s-a menţinut la un nivel relativ constant în intervalul ianuarie – iulie 2016. În schimb, pe grupa camioanelor de peste 16 tone, pentru toate clasele bonus-malus, luna iulie a consemnat o creştere a primei medii cu circa 12% faţă de luna precedentă.
Comentați?