Înmatriculările de autoturisme noi au înregistrat o creștere cu 1,6% față de luna similară a anului trecut; în timp ce în cazul autoturismelor “electrificate” avansul a fost de 2,8%, obținând o cotă de piață de 26,8%. Pe de altă parte, înmatriculările de autoturisme pur electrice au scăzut cu 49,7%, înregistrând o cotă de piață de 4,9%, arată datele publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
”După evoluția importantă a lunilor anterioare, octombrie 2024 vine cu o scădere de doar – 0,07% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de luna octombrie a anului 2023 și cu o creștere de 29,6% față de luna septembrie 2024”, precizează APIA.
I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total piață) au înregistrat, în luna octombrie 2024, un volum de 11.464 unități, cu 1,6% mai mult față de luna similară din 2023, fiind de menționat că pe întreg anul 2024 înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu 3,6% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Segmentarea pe clase: În luna octombrie a anului 2024, față de aceeași perioadă a anului trecut, s-a înregistrat o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele:
- Clasa A: – 83,4%
- Clasa B: -15,5%
- Clasa C: +15,9%
- Clasa D: -16,2%
- Clasa E: +72,5%
- Clasa F: -16,7%
- SUV: +11,2%
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 51% în creștere cu 11,2%, urmat de Clasa C cu o cotă de 29,8%, în creștere cu 15,9% și Clasa B cu o cotă de 13,1%, în scădere cu 15,5% față de cota deținută în luna octombrie a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna octombrie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o creștere de 2% față de perioada similară din 2023, ajungând, astfel, la o pondere de 62%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acestea înregistrează o scădere de 3,5% și dețin o cotă de 11,2% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug- in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în a X-a lună a anului 2024, o cotă de piață de 26,8%, care depășește cu 15,6 p.p. cota deținută de motoarele diesel (nota: categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 4,9% din piață, în luna octombrie a anului 2024, față de octombrie 2023, când reprezentau 10%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5%, față de octombrie 2023, când reprezentau 4,3%.
În luna octombrie 2024 primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Tesla Model 3, cu 109 unități și o creștere de 54% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 51 unități și o scădere de 63% și Hyundai Kona cu 41 unități.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 3 modele din luna octombrie 2024 este condus de: Ford Kuga cu 62 unități și o creștere de 14,8%, urmat de Hyundai Tucson cu 61 unități și o crestere de 74% si BMW X1 cu 30 unități.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 al lunii octombrie 2024 Toyota RAV4 cu 299 unități, în creștere cu 97% față de octombrie 2023, urmat de Toyota Corolla cu 235 unități și Dacia Duster cu 208 unități.
II. Vehiculele comerciale ușoare și minibus înregistrează, în octombrie 2024, o creștere de 3,2% față de luna octombrie 2023, din care autovehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de 1,2%. Pe întreaga perioadă a anului, comparat cu aceeași perioadă a anului trecut, autovehiculele comerciale ușoare înregistrează o creștere de 21,8%.
CITEȘTE ȘI:
Comentați?