Advertisement

Înmatriculările de autoturisme noi
Home Piaţa auto Analize de piață APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au avansat cu 12,1% în primele şapte luni

APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au avansat cu 12,1% în primele şapte luni

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 12,1% în primele șapte luni din 2022 faţă de perioada similară de anul trecut, arată datele publicate miercuri de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Totodată, înmatriculările de autoturisme “electrificate” au avansat cu 106,4%, realizând o cotă de piață de 20,7%, cele de vehicule comerciale ușoare și minibuze au scăzut cu 13,4%, iar cele de vehicule comerciale grele și autobuze au urcat cu 9,7%.

Potrivit APIA, după evoluţia importantă a primelor luni, în iulie 2022 s-a înregistrat o scădere de 18,9% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de 2021, după cinci luni de creştere de la începutul acestui an.

Raportat la anii anteriori, luna iulie 2022 este în scădere cu 2,6% faţă de perioada similară din anul 2020 şi cu 43,9% comparativ cu iulie 2019.

Pe piaţa naţională, Top 10 mărci autoturisme, plus autovehicule comerciale, după şapte luni din 2022, este condus de Dacia (20.124 unităţi), urmată de Ford (7.070 unităţi), Toyota (6.112 unităţi), Renault (5.744 unităţi), Hyundai (5.612 unităţi), Volkswagen (5.036 unităţi), Skoda (4.839 unităţi), Mercedes Benz (4.168 unităţi), Peugeot (2.477 unităţi) şi BMW (1.696 unităţi).

I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 83% din total) au înregistrat, în luna iulie 2022, un volum de 11.987 unităţi, cu 22% mai puţin decât în luna similară din 2021.

Înmatriculările
Sursa: APIA

Segmentarea pe clase. După primele șapte luni ale anului 2022, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele: Clasa A (+207,7%), Clasa B (-8,6%), Clasa C (+5,2%), Clasa D (+13,0%), Clasa E (-14,7%), Clasa F (+1,7%), SUV (+15,1%), MPV (+115,4%) și Clasa Sport (+16,4%), raportat la perioada similară din anul anterior.

Înmatriculările
Sursa: APIA

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 44,9%, în creștere cu 1,2% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,9%, în scădere cu 1,7% și Clasa B cu o cotă de 16,8%, în scădere cu 3,8% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele șapte luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 10,1% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,3%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 29,3% față de primele șapte luni din 2021 și dețin o cotă de 14,1% din total.

Înmatriculările
Sursa: APIA

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după șapte luni din 2022, o cotă de piață de 20,7%, care depăşeşte cu 6,6% si 4.636 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Mașinile electrice (full electric) au ajuns să reprezinte 7,9% din piața românească în primele 7 luni ale anului 2022, cu o creștere spectaculoasă față de aceeași perioada a anului 2021, când reprezentau doar 1,9% din piață.

Înmatriculările
Sursa: APIA

”Tot acestea în luna iulie au înregistrat o creștere cu 10,9% față de iulie 2021. Mai important este faptul că în luna Iulie 2022, față de perioada similară din 2021, autoturismele full electric au înregistrat o creștere de 47.8%”, precizează APIA.

APIA
Sursa: APIA

Ca şi în anul 2021, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele ‘verzi’ au performat, în anul 2022, achiziţiile din această categorie s-au dublat (+106,4%) comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+371%) şi a celor plug-in hybrid (+81,3%).

Cu atât mai mult, în primele şapte luni din anul 2022, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 2.982 unităţi, model lansat în 2021, cu o creştere de 45 ori faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 335 unităţi, cu o creştere de 17 ori faţă de 2021, Hyundai Kona cu 276 unităţi, în creştere cu 196,8%, Volkswagen e-UP! cu 268 unităţi, în creştere cu 44,9% şi Renault Zoe cu 159 unităţi, în creştere cu 55,9%.

În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 234 unităţi, +220,5%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 156 unităţi, +92,6%, Renault Captur cu 146 unităţi şi o scădere de 7%, Hyundai Tucson cu 135 unităţi, în creştere cu 181,3% şi Mercedes Benz GLC cu 132 unităţi, în creştere cu 34,7%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.420 unităţi, în creştere cu 17,6% faţă de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.175 unităţi şi 10,8% creştere, apoi Toyota RAV4 cu 983 unităţi, în creştere cu 24,9%.

Analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4), se observă că, după şapte luni din 2022, acestea deţin o cotă de piaţă de 20,7%, corespunzătoare unui volum total de 14.494 unităţi, în scădere cu 0,8% faţă de anul 2021, când se înregistrau 14.612 unităţi.

În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în iulie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 57% din totalul achiziţiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele şapte luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59%, iar diferenţa de 41% le revine persoanelor fizice.

II. Autovehicule comerciale ușoare

Această categorie de autovehicule înregistrează, în iulie 2022, o scădere de 9,5% față de luna iulie 2021. Pe ansamblul celor șapte luni din acest an, se remarcă o scădere de 13,4%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+12,1%).

În acest context, majoritatea mărcilor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a anului trecut.

APIA
Sursa: APIA

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Economia României și vulnerabilitățile accentuate de criză

Recomandări Dr. Auto: Pleacă liniștit în vacanță!

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

electrice
Analize de piață

Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un...

Jocurile Olimpice
Analize de piață

Mega-flotă electrificată pentru Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris. ToyotaMotor este partener exclusiv

Prin intermediul Comitetului de Organizare a Jocurilor Olimpice și Paralimpice (COJOP) de...

motorizare
Analize de piață

România are în continuare a doua cea mai mică rată de motorizare din UE

Pe șoselele din UE circulau, în 2022, aproximativ 253 de milioane de...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%, în primele...