APIA: Înmatriculările de autoturisme au urcat cu 33,3% în primele 5 luni

Înmatriculările de autoturisme au crescut cu 33,3% în primele la cinci luni din 2022 comparativ cu perioada similară a anului trecut, în cazul celor “electrificate” avansul fiind de 135,8%, până la o cotă de piață de 19,9%, a anunțat Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
APIA

Potrivit APIA, după evoluția importantă a primelor luni, mai 2022 vine cu o creștere de 18,7% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent, creştere înregistrată după 4 luni de scădere de la sfârşitul anului precedent. Raportat la anii anteriori, luna mai 2022 este în creștere cu 41,2% față de perioada similară din anul 2020 şi cu 21,8% în scădere faţă de mai 2019.

În piața națională, TOP 10 mărci autoturisme + autovehicule comerciale, după cinci luni din 2022, este condus de către Dacia (12.842 unități), urmată de Ford (4.683 unități), Hyundai (3.921 unități), Toyota (3.880 unități), Renault (3.743 unități), Volkswagen (3.382 unități), Skoda (3.307 unități), Mercedes Benz (3.010 unități), Peugeot (1.855 unități) și Kia (1.090 unități).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 83% din total) au înregistrat, în luna mai 2022, un volum de 10.080 unități, cu 24,2% mai mult decât în luna similară din 2021.

inmatriculari

inmatriculari

Segmentarea pe clase. După primele cinci luni ale anului 2022, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+219,4%), Clasa B (+12,0%), Clasa C (+25,9%), Clasa D (+12,8%), Clasa E (-12,8%), Clasa F (-11,9%), SUV (+36,9%), MPV (+303,6%) și Clasa Sport (+38,4%), raportat la perioada similară din anul anterior.

inmatriculari

In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,8%, în creștere cu 1,2% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,3%, în scădere cu 1,5% și Clasa B cu o cotă de 16,4%, în scădere cu 3,1% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele cinci luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 38,5% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,0%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 23,5% față de primele cinci luni din 2021 și dețin o cotă de 15,0% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după cinci luni din 2022, o cotă de piață de 19,9%, care depăşeşte cu 4,9% si 2.329 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie s-au dublat (+135,8%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+513,6%) şi a celor plug-in hybrid (+145,0%).

Cu atât mai mult, în primele cinci luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.884 unități, model lansat în 2021, Tesla Model 3, 257 unități, cu o creștere de 19 ori față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Hyundai Kona cu 206 unități, în creștere cu 663,0%, Volkswagen e-UP! cu 128 unități, în creștere cu 13,3% și Renault Zoe cu 124 unități, în creștere cu 158,3%.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 140 unități, +191,7%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 126 unități, +186,4%, Hyundai Tucson cu 105 unități, Mercedes Benz GLC cu 95 unități, în creștere cu 86,3% și Renault Captur cu 92 unități, în creștere cu 31,4%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 903 unități, în creștere cu 27,7% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 765 unități și 14,7% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 541 unități, în creștere cu 14,4%.

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după cinci luni din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 20,5%, corespunzătoare unui volum total de 9.669 unități, în creştere cu 4,9% față de anul 2021, când se înregistrau 9.213 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în mai 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 65,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele cinci luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 61,0%, iar diferenta de 39,0% le revenine persoanelor fizice.

Categoria autovehiculelor comerciale ușoare a înregistrat, în mai 2022, o scădere de 6,4% față de luna mai 2021. Pe ansamblul celor cinci luni din acest an, se remarcă o scădere de 15,2%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+33,3%).

În acest context, majoritatea mărcilor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.

APIA

 

 

CITEȘTE ȘI:

Pasajul Unirii din București se închide, timp de 2 luni, pentru lucrări de consolidare

Poliția locală din București a amendat 3.250 de șoferi pentru opriri și staționări neregulamentar. Zonele vizate

 

 

Adaugati comentariu