Advertisement

electrice
Home Piaţa auto Analize de piață APIA: În luna aprilie, cota de piață a autoturismelor electrice a scăzut la 2,2%

APIA: În luna aprilie, cota de piață a autoturismelor electrice a scăzut la 2,2%

În luna aprilie a anului 2025, față de aceeași perioadă a anului trecut, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 24% față de luna similară de anul trecut, a anunțat, joi, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Înmatriculările de autoturismele pur electrice (BEV) au scăzut cu 70%, ajungând la o cotă de piață de 2,2%.

Potrivit datelor transmise de APIA, în luna aprilie 2025, înmatriculările de autoturisme “electrificate” au înregistrat o scădere de 5,1%, realizând o cotă de piață de 54,9%, din care:

  • autoturismele mild-hibrid (MHEV) – creștere de 10%, cu o cotă de piață de 28,8%;
  • autoturismele full-hibrid (FHEV) – scădere de 4,1%, cu o cotă de piață de 18,5%;
  • autoturismele plug-in hibrid (PHEV) – creștere de 30,7%, cu o cotă de piață de 5,4%;
  • autoturismele pur electrice (BEV) – scădere de 70%, cu o cotă de piață de 2,2%.

electrice

APIA a luat, în premieră, decizia de a trata separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări mai precise și mai transparente. Această inițiativă poziționează APIA drept pionier în România în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare în statisticile oficiale.

„Începând cu această lună, am decis să includem separat în comunicatele noastre lunare despre piața auto din România datele referitoare la motorizările mild-hibrid (MHEV). Această decizie vine pe fondul creșterii ponderii acestor sisteme în cadrul motorizărilor electrificate și al necesității unei mai bune înțelegeri a impactului lor real asupra mediului.
Astăzi, motorizările MHEV pot asigura o rulare în regim electric de până la 50% în condiții urbane, fiind echipate cu baterii de capacitate mai redusă – care pot ajunge 0,9 kWh, 48 V. Prin comparație, motorizările full-hibrid dispun de baterii mai mari – care pot ajunge 1,5 kWh, 220V și pot asigura până la 80% rulare electrică, în mediu urban.
Această diferențiere este importantă pentru înțelegerea diverselor tehnologii de electromobilitate.
Consumul de combustibil, gradul de poluare și de emisii CO2 la motorizările MHEV sunt mai reduse față de motorizările ICE dar, evident, mai mari decât la cele full hybrid și plug-in hybrid. Într-o perioadă în care sustenabilitatea nu mai este opțională, ci o prioritate, acuratețea informației este mai importantă ca oricând”, a explicat președintele APIA, Dan Vardie.

I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 83% din total piață) au înregistrat, în luna aprilie 2025, un volum de 9.910 unități, cu 24% mai puțin față de luna similară din 2024.

electrice

electrice

Segmentarea pe clase: În luna aprilie 2025, față de aceeași lună a anului trecut, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele:

  • Clasa A: 83,3%
  • Clasa B: 22,4%
  • Clasa C: 36,2%
  • Clasa D: 23%
  • Clasa E: 15,5%
  • Clasa F: 14,6%
  • SUV: 14,8%

electrice

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 53,9% în scădere cu 14,8%, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,7%, în scădere cu 36,2% și Clasa B cu o cotă de 14,1%, în scădere cu 22,.4% față de cota deținută în luna aprilie a anului trecut.

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna aprilie a acestui an față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 44,3%, ajungând la o pondere de 24,8%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de 26,1%, ajungând la o pondere de 9,5%.

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează în luna aprilie 2025 o creștere de 10%, ajungând la o pondere de 28,8% din totalul pieței de autoturisme. Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 86% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 14% sunt motorizări pe motorină.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice – care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate (BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în a patra lună a anului 2025, o cotă de piață de 54,9%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină si motorină.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 2,2% din piață, în luna aprilie a anului 2025, față de aprilie
2024, când reprezentau 5,5%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 5,4%, față de
aprilie 2024, când reprezentau 3,3%.

Top Mărci – ELECTRICE

În primele patru luni ale anului 2025, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring, cu
1022 unități și o scădere de 31,4% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 175 unități și Leapmotor T03 cu 134 unități.

Top Mărci – PLUG-IN HYBRID

În ceea ce privește autoturismele Plug-In, top 3 modele din primele patru luni ale anului 2025 este condus de: Ford Kuga cu 199 unități și o creștere de 8.7% față de aceeași perioadă a anului precedent, urmat de Volkswagen Golf cu 177 unități și Mercedes Benz GLC cu 130 unități.

Top Mărci – FULL HYBRID

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 în primele patru luni ale anului 2025: Dacia Duster cu 1124 unități, urmat de Toyota Corolla cu 995 unități și Toyota RAV4 cu 932 unități.

Top Mărci – MILD HYBRID

Autoturismele mild hybrid au pe primul loc din top 3 în primele patru luni ale anului 2025: Dacia Duster cu 2281 unități, urmat de Hyundai Tucson cu 625 unități și Suzuki S-Cross cu 564 unități.

II. Vehiculele comerciale ușoare și minibus înregistrează, în aprilie 2025, o scădere de 31,6% față de luna aprilie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de 33%.

Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în primele patru luni anului 2025, un volum de 281 unități, față de 230 unități în aceeași perioadă a anului trecut.

III. Vehiculele comerciale grele și bus înregistrează în aprilie 2025 o scădere de 33,4% față aprilie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o scădere de 24%.

 

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice

 

Obligații fiscale nedeclarate de peste 3,3 mil.lei în comerțul cu autoturisme second-hand

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

vehicule electrice
Analize de piațăFlotă verde

Vânzările de vehicule electrice la nivel mondial au crescut cu 29% în primele 4 luni

Numărul de vehicule electrice vândute la nivel global în luna aprilie 2025...

Stellantis
Analize de piață

Stellantis depășește Toyota la vânzările de vehicule hibride în Europa

În primul trimestru al anului 2025, Stellantis a vândut mai multe vehicule...

emisii
Administrare floteAnalize de piață

Doar 27% dintre flote își pot măsura emisiile de CO2. Studiu Alphabet (BMW)

În pofida unei creșteri constante a monitorizării emisiilor, doar 27% dintre flote...

toyota
Analize de piațăBusiness

De ce Toyota rămâne cel mai profitabil producător auto din lume

Profitul net al constructorului auto japonez Toyota în anul fiscal 2024 –...