Andrei Biro, Arval: Companiile trebuie să treacă la nivelul următor, cel al prevenţiei

Tradiţionala campanie dedicată siguranţei rutiere, „Arval Safety Week”, a ajuns în România la ediţia cu numărul 8. Andrei Biro, directorul comercial al Arval România, spune că, de fapt, acest eveniment este doar vârful aisbergului eforturilor companiei de a sensibiliza societatea în a aborda condusul unei maşini în spiritul prevenţiei.



andrei_biro-floteauto

Care sunt motivele pentru care Arval Romania organizeaza anual campania dedicată siguranţei rutiere, „Arval Safety Week”?

Compania Arval are o viziune complexă asupra Responsabilităţii Sociale Corporative – CSR şi asupra modului în care îşi lasă, în general, amprenta asupra societăţii. Deşi oferim servicii de leasing operaţional şi management de flote, de fapt „producem” maşini. Prin urmare, ne dăm seama de impactul imediat al activităţii noastre prin faptul că livrăm mii de maşini, ceea ce înseamnă mulţi şoferi, multe emisii de CO2 şi multe riscuri în ceea ce priveşte producerea incidentelor auto. Şi, ca atare, obsesia noastră, ca spun aşa, în materie de CSR şi în ceea ce priveşte impactul activităţii noastre este să sensibilizăm societatea să privească maşina şi condusul zilnic în spiritul prevenţiei. Campania „Arval Safety Week” este, de fapt, vârful aisbergului eforturilor noastre de CSR şi de condus preventiv. O maşină înseamnă responsabilitate, o responsabilitate care aparţine atât companiei noastre, Arval, de la primul până la ultimul angajat, cât şi persoanei care foloseşte maşina. Cred că acest concept reprezentat de „Safety Week” ar trebui urmat permanent şi, de aceea,  eu îl consider „Safety 365 de zile”. Ceea ce comunicăm şi promovăm intens în fiecare an, timp de o săptămână, sunt, de fapt, sfaturi care ar trebui urmate în fiecare zi în care folosim maşina. Acestea se referă la modul în care putem merge mai responsabil, la modul în care putem împărţi maşina ca să reducem amprenta de CO2, la modul în care putem să luăm în considerare mediul şi să respectăm pe toţi ceilalţi participanţi la trafic, practic, tot ceea ce înseamnă utilizarea de zi cu zi a unei maşini.

 

Ce tematică a avut campania din acest an?

Arval România organizează anual această campania dedicată siguranţei rutiere, „Arval Safety Week”, începând din 2010. De-a lungul timpului, tematica fiecărei ediţii a fost diversă, precum „Save Kids Life”, „Sfaturi pentru pietoni”, „Reducerea neatenţiei la volan”, În unele dintre aceste campanii, ne-am asociat cu programul UN – United Nation Global Road Safety, o asociere de care suntem foarte mândri pentru că reputaţia United Nation este uriaşă, iar Organizaţia în sine este foarte atentă la partenerii pe care şi-i alege pentru acest tip de eveniment.

Anul acesta ne-am concentrat pe ceea ce înseamnă „Siguranţa în vacanţă”, în condiţiile în care tot mai mulţi oameni folosesc maşina pentru a pleca în concediu. De altfel, este o modalitate de a călători mult mai ecologică în comparaţie cu avionul, care are o amprentă de CO2 raportată la numărul de persoane mai mare decât cea a maşinii. Ca atare, prin campania din acest an, Arval îşi susţine în mod activ colaboratorii care vor să plece cu maşina în vacanţă, şi le oferă cele 10 sfaturi de care ar trebui să ţină seama.

 

Ce specialişti şi parteneri v-au fost alături?

„Arval Safety Week” a debutat cu evenimentul din 26 mai 2017, organizat la ATA-Academia Titi Aur, care a fost realizat împreună cu Mercedes Benz România, Ţiriac Auto.. Astfel, 26 de manageri de  flotă şi responsabilii de decizie invitaţi de Arval au avut oportunitatea să petreacă o zi dedicată conducerii preventive alături de specialiştii Academiei „Titi Aur”, beneficiind de modelele de top  Mercedes Benz în ceea ce priveşte siguranţa. Aceste modele au avut dotări complexe, de la sistemele de bază, ABS, ESP, până la Advanced Driving Systems, frânarea în regim de urgenţă, identificarea pasagerilor sau sistemul de parcare automată. Scenariul acelei zile a fost unul amplu, construit în jurul a patru ateliere. Primul a fost dedicat, după cum era de aşteptat, conducerii preventive. Cel de-al doilea a fost destinat conducerii  vehiculelor electrice, pentru că acest tip de maşină presupune o tehnică diferită în ceea ce priveşte accelerarea, frânarea, responsabilitatea faţă de consum. Sigur, modelele testate au o autonomie extinsă, dar nu suficient de extinsă încât să permită un condus sportiv. Şi atunci, cu sprijinul piloţilor, participanţii au învăţat cum se conduce un vehicul electric, cum se gestionează un „rezervor” electric şi ce înseamnă un condus preventiv şi planificat, adică un condus în care trebuie să ai opriri în anumite puncte şi să te asiguri că îţi ajunge bateria electrică. Cel de-al treilea atelier a fost dedicat simulării de impact, cu alte cuvinte, cât de rău „se simte” un accident, iar în al patrulea, participanţii au „experimentat” condusul în regim sportiv, evident, în compania unui pilot profesionist, tocmai ca să demonstrăm faptul că acest tip de condus se face numai pe circuit şi numai în prezenţa unui pilot profesionist sau după ce ai urmat un curs profesionit. În afara circuitului, un conducător auto trebuie să adopte un condus preventiv.

În concluzie, participanţii au învăţat cum funcţionează o maşină electrică, cum se conduce în regim stradal acest vehicul, care sunt elementele de siguranţă care reduc şansele de risc sau de accident, care este cea mai bună protecţie pentru pasageri, cum se folosesc sistemele inovatoare de siguranţă şi care este impactul foarte violent al unui accident la o viteză mică, de 15 km/h, o viteză care de multe ori nici nu este considerată viteză de deplasare.

După cum spuneam, evenimentul din 26 mai a deschis campania „#Siguranţa în vacanţă”, pe care am lansat-o către toţi clienţii noştri si pe toate canalele de social media, însoţită de cele 10 sfaturi de condus în concediu, mai ales pe distanţe lungi.

 

Care a fost feedback-ul de la ediţiile anterioare?

Avem feedbeck-uri atât calitative, cât şi cantitative, în sensul că foarte mulţi clienţi – companii mari – ne-au cerut acordul să folosească materialele, principiile şi metodologia din campaniile „Arval Safety Week” pentru toţi angajaţii lor, nu numai pentru cei care folosesc maşini de serviciu.

Pe de altă parte, chiar dacă flota Arval creşte exponenţial, vedem o scădere de 10% a numărului mediu de accidente per maşină per an, ceea ce este un lucru mai mult decât îmbucurător. În acelaşi timp, am văzut, în ultimii trei ani, şi o scădere a valorii medii a costului de reparaţie. Deci nu doar numărul mediu de accidente scade, ci şi valoarea reparaţiilor, ceea ce înseamnă mai puţine accidente grave. Mai mult, pentru flotele mari, care beneficiează şi de cursurile din cadrul serviciului nostru de condus defensiv şi ecologic, „Arval Drive4Life”, scăderea accidentelor grave este şi mai abruptă. Un alt indicator care a scăzut datorită campaniilor „Arval Safety Week” este cel privind numărul de daune totale, adică numărul maşinilor accidentate care nu mai pot fi reparate.

 

Ce beneficii au companiile care ţin cont de siguranţa rutieră?

În primul rând este vorba de scăderea costurilor asociate administrării unei flote. O maşină costă în funcţie de modul în care este condusă. Un  condus în mod agresiv înseamnă unul care sporeşte consumul de carburant, care creşte uzura maşinii şi emisiile de CO2 sau care sporeşte riscul de accidente. Din câte ştiu, există o statistică în România care arată că după 7 sau 8 accidente uşoare urmează unul grav. Aş spune că o companie concentrată pe modul în care maşiniile sunt conduse este, în primul rând, o companie preocupată de siguranţă şi, în aceeaşi măsură, o companie preocupată de mediu.

De altfel, la sfatul unui consultant Arval, companiile pot implementa într-un document de „politică auto” o serie de prevederi care se transformă în metode tangibile de a scădea costurile de exploatare – adică valoarea facturilor -, de a scădea riscul de accidente, de a proteja mediul şi de a-şi proteja angajaţii.  Una dintre acestea este şi cea care priveşte alegerea unor maşini mai puţin poluante, fie că este vorba de maşini cu motoare mai mici, care emit mai puţin CO2, fie că este vorba de maşini hibride sau electrice. Din punctul nostru de vedere,  astfel de acţiuni au depăşit nivelul de trend şi au devenit o realitate pentru companiile responsabile, pentru cele care privesc în viitor, pentru cele care ne cer sfatul în ceea ce priveşte utilizarea flotei.

 

Practic se poate vorbi despre faptul că politicile de siguranţă rutieră trebuie să facă parte din cultura organizaţiilor cu parcuri auto?

Cred că este esenţial în acest moment ca aceste politici de siguranţă rutieră să facă parte din cultura organizaţională, iar companiile trebuie să treacă la nivelul următor, cel de prevenţie, de anticipare. Dacă o companie doreşte să reducă emisiile şi să protejeze utilizatorii, atunci ar trebui să se concentreze pe pachetele de siguranţă. De altfel, Arval intenţionează să ofere utilizatorilor tot mai mult oportunitatea de a conduce maşini cu cutie de viteze automată, pentru că, la o astfel de maşină, riscul de accident scade.

Este esenţial ca entităţile să-şi adapteze politica de flotă preocupându-se de amprenta de CO2, preocupându-se de siguranţă, de avea un consultant care să ofere toate informaţiile necesare. Tocmai de aceea Arval, prin intermediul echipei comerciale, este pregătită să pună la dispoziţia clienţilor toate informaţiile pentru o politică de flotă bazată pe realităţile pe care le trăim. Responsabilitatea unei organizaţii este să ofere un instrument de lucru perfect adaptat. Şi nu mă refer doar la o maşină, ci la o filozofie în folosirea maşinii, astfel încât companiile să poată urmări în timp real, mai ales prin soluţia de telemnatică pe care o vom implementa, comportamentul la volan al utilizatorilor şi, prin eventuala corectare a acestuia, să poată preveni incidentele auto.

 

10 reguli de căpătâi pentru şoferii iubitori de călătorii

  1. Verifică maşina la plecare – ai grijă ca maşina ta să fie într-o stare bună de funcţionare şi e pregatită pentru un drum mai lung: presiune roţi şi roată de rezervă, lichid parbriz, iluminat, sistem de climatizare.
  1. Pregăteşte un kit de siguranţă – un drum mai lung necesită şi măsuri speciale de siguranţă. Fii pregătit pentru orice cu un kit special: trusă de prim ajutor, medicamente de bază, roată rezervă, triunghi reflectorizant, becuri şi siguranţe de schimb.
  1. Ai grijă la greutatea maşinii – mai multe zile de vacanţă, mai multe valize. Fii eficient şi organizează inteligent încărcătura maşinii, fără a o îngreuna prea mult. Astfel, vei avea o maşină care răspunde rapid la comenzi şi consumă mai puţin combustibil.
  1. Planifică din timp traseele – cu cât vei fi mai organizat, cu atât vei avea o călătorie mai plăcută. E foarte important ca întreaga ta atenţie să fie acordată şofatului, întrucât orice secundă de neatenţie poate duce la un eveniment ce-ţi poate strica vacanţa.
  1. Ia o pauză la 2 ore – drumurile lungi ne epuizează scăzând nivelul de energie şi, astfel, capacitatea de concentrare. Aşa că trage pe dreapta, în locurile special amenajate, şi fă câteva mişcări de stretching.
  1. Foloseşte centura de siguranţă – şi recomandă tuturor pasagerilor să facă la fel. Folosirea acesteia previne accidentarea mortală, eveniment ce poate interveni de la o viteză aparent mică, respectiv 30km/h.
  1. Protejează-i pe cei mici – verifică dacă scaunul pentru copii este într-o stare bună şi dacă este prins corect. Dacă nu este cazul, ai grijă ca cei mici să poarte centura de siguranţă pe tot parcursul călătoriei şi au tot ce le trebuie la îndemână.
  1. Evită plictiseală şi oboseala – drumurile lungi pot deveni monotone uneori. Ia cu tine jucăriile preferate ale celor mici pentru a-i ţine ocupaţi şi nu uita de un mix cu muzică bună pentru tine, care să te acompanieze pe orice şosea.
  1. Informează-te înainte – dacă ai de gând să treci graniţa, pune-te la curent cu regulile de circulaţie din ţara sau ţările în care urmează să călătoreşti. De asemenea, nu uita să achiţi toate taxele de drum necesare.
  1. Fii un şofer responsabil – atenţia constantă la volan este vitală, o fracţiune de secundă te poate salva de multe bătăi de cap. Nu consuma alcool înainte sau în timp ce conduci şi amână utilizarea telefonul mobil cât timp eşti la volan.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, iunie 2017)

 

 

 

Adaugati comentariu