Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) are acces, din luna august, la datele Registrului Auto Român despre samsarii de mașini care încearcă să vândă autoturisme fără să plătească taxe. Urmărirea se declanșează împotriva celor care apar în baza de date a RAR că au adus din străinătate zeci sau sute de autovehicule.
La începutul lunii martie 2022, a fost semnat Protocolul de colaborare încheiat între Agenţia Naţională de Administare Fiscală (ANAF) și Registrul Auto Român (RAR) care vizează schimbul de informaţii în scopul creşterii gradului de colectare a impozitelor şi taxelor la bugetul statului în comerţul cu autovehicule rutiere. Concret, se intenționează susţinerea cadrului legal pentru prevenirea şi descoperirea timpurie a fraudelor în domeniul comerţului cu autovehicule second hand de provenienţă intracomunitară. În îndeplinirea obiectivelor, cele două părţi semnatare au obligaţia respectării prevederilor Codului de procedură fiscală privind secretul fiscal, precum şi a prevederilor legale referitoare la protecţia datelor personale.
Potrivit art.5 alin. (3) din Protocol, acesta este valabil începând cu data semnării de către ambele părţi şi va deveni operaţional imediat ce părţile îşi vor confirma reciproc funcţionalitatea aplicaţiilor informatice specifice necesare a fi dezvoltate; documentul a fost încheiat pe o perioadă de un an, cu posibilitatea prelungirii automate.
Mecanismul de fraudare
Conform Agenţiei Naţionale de Administare Fiscală, activitatea configurată în baza protocolului încheiat cu Registrul Auto Român, prin care RAR şi-a asumat colectarea informaţiilor despre facturi şi transmiterea acestora către ANAF, s-a realizat efectiv de la data de 2 august 2022. Preşedintele ANAF, Lucian Ovidiu Heiuş, a precizat că inspectorii fiscului au acces la baza de înmatriculări a RAR, ceea ce le permite să vadă cine are un rulaj foarte mare de mașini vândute.
„Ni se pun la dispoziție datele pe care le au ei (Registrul Auto Român – RAR – n.r) și de acolo noi extragem și vedem cine are un rulaj foarte mare de mașini care sunt vândute, vedem la ce preț sunt vândute. Iar mecanismul era relativ simplu: te duci și cumperi pe achiziție intracomunitară, ca să eludezi plata TVA vii și o înregistrezi la o factură mai mică în România și atunci nu plătești TVA, sau mai nou și-au deschis firme în Bulgaria încercând cumva să evite Fiscul din România. Sunt și persoane fizice care aduc zeci de mașini, poate sute de mașini într-un an, evită să plătească, dar care obțin venituri din această activitate. Și acum având acest protocol noi vedem dacă apare pe numele lui Popescu Gheorghe că a dus 60 de mașini într-un an. Nu poți să aduci și să vinzi 60 de mașini că nu îți place ție. Poți să îți cumperi o mașină, să nu fi mulțumit de ea, sau vrei să o vinzi sau ceva. Una, două, dar când vinzi 60, de fapt tu să nu ai niciun venit e clar că acolo e o activitate care nu este în regulă. Iar cei care merg pe societăți comerciale, tendința lor e de a găsi tot felul de tertipuri pentru a nu plăti TVA”, a explicat pe larg președintele ANAF, Lucian Ovidiu Heiuș.
Primele rezultate
În prima lună de aplicare a protocolului, personalul angrenat în această activitate, 4 inspectori și șeful de serviciu, s-a concentrat asupra identificării persoanelor juridice române care prezintă risc fiscal și societăților deschise de persoane fizice române în alte state pentru a evita plata TVA. Conform ANAF, au fost astfel identificate 15 societăți cu achiziții intracomunitare de 53 milioane lei, cu risc de neplata TVA. Au fost dispuse 2 măsuri asiguratorii în sumă de 1,856 milioane de lei, o amendă de 20.000 lei și au fost indisponibilizate 2 autovehicule la sediul unui transportator.
În ceea ce privește societățile deschise de persoane fizice române în alte state pentru a evita plata TVA, pentru identificare au fost analizați furnizorii pentru aproximativ 2.000 de autovehicule, în urma cărora s-au făcut demersuri de cooperare externă (SCAC sau mesaje în baza acordului cu Bulgaria) pentru un număr de : 22 societăți din Bulgaria. S-au primit date pentru 12 dintre acestea, valoarea achizițiilor intracomunitare fiind de 27,619 milioane de euro, estimat un prejudiciu pe teritoriul României de peste 5,25 milioane de euro. Pentru 7 societăți deja s-au inițiat demersuri pentru verificare, urmând a se realiza procedurile de înregistrare din oficiu pe teritoriul României. De asemenea, s-au demersuri pentru 14 societăți din Slovacia, una din Germania, una din Italia și 4 din Ungaria pentru care s-au inițiat verificări SCAC și un warning Eurofisc. Concomitent, în decurs de 10 zile, au fost identificate 14 autovehicule noi, cu vechime până în 6 luni sau mai puțin de 6.000 km, achiziționate de persoane fizice fără depunerea decontului special de taxă și care au o valoare de 644.078 euro.
Conform ANAF, se vor analiza datele la zi, pentru acestea urmând ca după data de 25 septembrie să fie demarate acțiuni de verificare documentară pentru impunerea TVA. Instituția precizează că volumul zilnic de date vizează între 1.300-1.800 de autovehicule. Au mai fost identificate situații în care vehiculele aveau prețuri de achiziție subevaluate, de exemplu o mașină de 50.000 euro a fost contractată cu 1.000 euro, în care persoane fizice împuternicite de alte persoane fizice vindeau 50-100 de autourisme pe lună, dar nu își înregistrau veniturile, precum și situații în care apăreau multe documente false, cum ar fi contracte cu date de identificare a furnizorilor indescifrabile ori societăți externe cu coduri de TVA invalide.
O altă măsură anti-fraudă
Tot pentru stoparea fraudelor din comerţul cu autovehicule, începând din 25 iulie 2022, RAR eliberează certificatul de înmatriculare al vehiculului (CIV) doar persoanei fizice sau juridice care a cumpărat autovehiculul dintr-o țară membră UE și care este menționată în documentele de achiziție. Pe lângă certificatul de înmatriculare, achizitorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte și documentele de achiziție intracomunitară (de exemplu: factură sau contract de vânzare-cumpărare). Potrivit OG nr.78/2000, cu modificările aduse de OUG nr.120/2021, „eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere poate fi suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Procedura de eliberare a cărţii de identitate a vehiculului va fi reluată din oficiu după expirarea acestui termen.”
În situația în care, după introducerea datelor, ANAF decide suspendarea eliberării CIV, sistemul informatic semnalizează blocarea, iar emiterea CIV va fi posibilă doar după perioada de suspendare impusă de ANAF.
Solicitantul activității va fi informat de reprezentantul RAR că pentru autovehiculul respectiv eliberarea cărţii de identitate a fost suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a ANAF, iar pentru mai multe informații suplimentare poate fi contactată această autoritate.
Drept urmare, cine vrea să-şi cumpere o maşină rulată din spaţiul comunitar nu o mai poate achiziţiona de la intermediarii care îşi făceau de cap pe acest tronson de piaţă, ci trebuie să se deplaseze personal în ţara de provenienţă a autoturismului.
Reamintim că, la finalul anului trecut, procurorii şi poliţiştii au efectuat percheziţii la samsarii de maşini din Bucureşti şi din mai multe judeţe din ţară. La vremea respectivă existau indicii că 3.000 de autoturisme au fost aduse din Germania, Olanda şi Belgia fără ca statul român să încaseze taxele aferente pentru aceste tranzacţii. Prejudiciul estimat se ridica la şase milioane de euro
Din păcate, evitarea plății TVA este doar una dintre tehnicile practicate de samsari. Adesea, pentru a face mașina mai ușor de vândut, aceștia modifică kilometrajul mașinii și vând mașini cu istoric de accidente semnificativ. Pentru evitarea acestor situații nefaste pentru cumpărătorii de mașini second hand, Registrul Auto Român a lansat serviciul RAR eXpert prin care poate fi garantată identitatea reală a unui autovehicul, stabilită de producător. Pentru serviciile de verificare, RAR eXpert oferă un raport de expertiză, dar pentru a primi acest document, prezența mașinii la sediul RAR Grivița este necesară.
(Articol publicat în revista Flote Auto, octomrbie 2022)
CITEȘTE ȘI:
Noi proiecte legislative pentru modificarea Codului Rutier
Măsuri în punctele de trecere a frontierei în perioada minivacanţei de 1 Decembrie
Comentați?