ALD Electric îmbină scăderea costurilor cu reducerea amprentei de carbon

Interviu cu directorul comercial al ALD Automotive, Cătălin Olteanu



ALD Automotive este un promotor al finanţării vehiculelor „verzi”, având la dispoziţie şi un produs de leasing operaţional dedicat acestui segment, ALD Electric. Cum îmbinaţi, prin intermediul acestui produs, măsurile de reducere a costurilor cu cele de scădere a amprentei de carbon?

Produsul ALD Electric ne ajută să oferim clienţilor soluţii la îndemână pentru utilizarea vehiculelor electrice şi hibride. Chiar dacă în discuţiile cu aceştia am observat ca la început, sunt puţin circumspecţi în privinţa viabilităţii utilizării unei maşini electrice în oraş sau chiar în afara lui, în condiţiile în care infrastructura nu este foarte vizibilă, iar la prima vedere staţiile de reîncărcare nu sunt foarte prezente, ulterior lucrurile se schimbă. Tocmai pentru a elimina această anxietate, prin produsul ALD Electric noi oferim clientului nu doar maşina electrică, ci şi soluţia de mobilitate pentru situaţiile în care vrea să se deplaseze mai mult faţă de autonomia vehiculului, în afara oraşului de reşedinţă, de exemplu pentru concedii sau pentru delegaţii. În aceste situaţii, îi punem la dispoziţie o maşină cu motor termic pentru un anumit număr de zile pe an. De asemenea, oferim utilizatorului, fie la birou, fieacasă, staţia de încărcare, costurile fiind incluse în ratele lunare. Ne-am decis să oferim această opţiune pentru că statistica arată – nu doar în România, ci şi în lume – că, în peste 90% dintre cazuri, utilizatorii de maşini electrice nu încarcă vehiculele pe stradă, ci ori acasă, ori la birou. Această includere în rata de leasing operaţional, similară anvelopelor, asigurării CASCO sau mentenanţei, reprezintă pentru companie un cost uşor de acoperit. În plus, îi oferim şi consultanţa necesară instalării prizei de încărcare, noi colaborând cu furnizori experimentaţi în domeniu.
Având în vedere cele două avantaje ale produsului ALD Electric, utilizatorul poate, încă de la început, să măsoare care este diferenţa, ca preţ pe kilometru, în a utiliza o maşină termică şi a utiliza una electrică sau plug-in hibridă, având toate costurile incluse în rata lunară. Tocmai de aceea, prin includerea în flota de maşini a câtorva vehicule electrice sau Plug-in hibride, având şi priza de încărcare la birou, compania va face o reducere în privinţa costului cu carburantul, de multe ori acesta fiind chiar mai mare decît rata lunară pe care
o plăteşte pentru o maşină. Deci, prin ALD Electric, utilizatorul nu are numai o transparenţă foare mare în privinţa costurilor, ci şi o soluţie chiar la locul de muncă. În timp ce stă la birou sau acasă îşi poate încărca maşina.
De altfel, ALD Electric este şi soluţia pe care o recomandăm clienţilor pentru scăderea emisiilor de CO2 la nivel de flotă.De exemplu, reducerea amprentei de carbon poate avea loc utilizând câteva maşini electrice sau plug-in hibride în flota pentru distribuţie sau pentru angajaţii care nu au o maşină de companie alocată, dar trebuie să facă drumuri în oraş ocazional. Totodată, această soluţie este utilă şi top-managementului care, în locul unor SUV-uri diesel cu motoare mari şi emisii pe măsură, poate folosi o maşină premium electrică sau SUV-uri plug-in hibrid. Vehiculele electrice care compun flota aflată în administrarea ALD Automotive variază de la maşini de clasă mică – Volkswagen Up! sau Renault Zoe – până la maşinile premium.
ALD Electric este varianta prin care noi reuşim să îmbinăm reducerea costurilor cu cea a amprentei de carbon. Şi în flotanoastră, a companiei ALD Automotive, avem maşini electrice şi plug-in hibride, precum şi o staţie de încărcare în parcareasubterană, astfel că putem arăta clienţilor din experienţa proprie cum un astfel de vehicul poate ajuta foarte mult atât la scăderea costurilor, cât şi la reducerea amprentei de carbon.

Care este profilul clientului care optează pentru ALD Electric?

Ne bucurăm să vedem o evoluţie în acest sens. ALD  Automotive a fost prima companie de leasing operaţional din România care a finanţat maşini electrice. În urmă cu trei ani, primul contract a fost încheiat cu o companie de telefonie mobilă. De atunci, lucrurile au evoluat, în condiţiile în care numărul de maşini electrice din flota noastră aflată în administrare se dublează de la un an la altul. Suntem chiar încântaţi să vedem că, la nivel european, ALD Automotive  România este printre ţările cu o bună rată de penetrare a maşinilor electrice, chiar dacă România nu este chiar fruntaşă în acest domeniu. Baza noastră de clienţi s-a lărgit, de la companii din domeniile IT şi telecom, către cele care sunt pur şi simplu deschise să-şi „înverzească” flota. Acestea au văzut,
inclusiv în întâlnirile noastre anuale unde le invităm să testeze astfel de maşini, că vehiculele electrice şi plug-in
hibride nu sunt de domeniul science-fiction, ci pot fi folosite, cu costuri reduse, în activitatea curentă. De exemplu, cele 20 de vouchere ce ne-au fost alocate în acest an pentru programul Rabla Plus s-au consumat în câteva luni. Deci cererea este destul de mare, iar faţă de acum câţiva ani clienţii nu mai provin doar din domeniul tehnologic – telecom sau IT. De altfel, avem tot mai multe cereri nu numai de la companiidin Bucureşti, ci şi din celelalte oraşemari, precum Cluj, Timişoara sau Iaşi.

Acum câţiva ani, maşinile electrice şi cele hibride erau aproape prohibitive din punctul de vedere al preţurilor. S-a schimbat situaţia în ultimul timp?

În urmă cu trei ani, când am încheiat primele contracte pentru maşini electrice observam şi noi că preţurile acestora erau destul de mari şi era nevoie de sprijinul producătorului pentru a avea, eventual, un produs competitiv. În momentul de faţă, numărul de maşini electrice şi plug-in hibride disponibile în ofertă nu mai este limitat la două-trei. De exemplu, la ultimul eveniment pe care l-am organizat pentru clienţi am avut pentru test peste 20 de modele diferite. Deci gama s-a diversificat foarte mult, iar astfel de maşini au devenit o constantă pentru majoritatea constructorilor auto. Ceea ce înseamnă că preţul tehnologiei a devenit mai accesibil, volumele vândute au crescut, deci costurile fixe cu cercetarea şi dezvoltarea au început să fie mai reduse raportate la numărul de unităţi produse.
Pe de altă parte, încă de la început, când preţurile erau mari, acest fapt era totuşi compensat de costul utilizării maşinii, datorită costului redus cu „energia”, chiar şi de 10 ori comparativ cu un motor termic. În momentul de faţă, preţurile maşinilor electrice au scăzut. Foarte mult a ajutat şi programul guvernamental Rabla Plus, prin discountul pe care îl oferă. Însă acest discount este doar un punct de plecare în discuţie şi nu argumentul final pentru care se achiziţionează aceste maşini electrice. Şi asta pentru că, în continuare, pentru o companie care aplică, fondurile prin Rabla Plus sunt limitate la aproximativ 20 de maşini pe an. După cum am mai spus, noi terminăm repede aceste vouchere şi, deci, nu putem să ne limităm doar la ele. Finanţăm mult mai multe maşini electrice şi plug-in hibride.

Pe de altă parte, vedeţi şi o îmbunătăţire din punctul de vedere al infrastructurii de alimentare?

În acest moment, majoritatea staţiilor de încărcare sunt puse la dispoziţie de mediul privat, de lanţurile de supermarketuri, benzinării, hoteluri sau în alte zone cu trafic ridicat. În acelaşi timp, din ce în ce mai multe clădiri de birouri sau ansambluri rezidenţiale au asemenea facilităţi. Deşi comparativ cu alte state din Europa, precum Olanda, Germania sau Franţa, infrastructura de alimentare din România nu este dezvoltată, totuşi, faţă de ţările din regiune, situaţia nu este
chiar atât de precară. De altfel, în Bucureşti, dar şi în celelalte oraşe mari, numărul staţiilor de încărcare a crescut mult în ultimii ani. Din acest punct de vedere, nu văd o problemă pentru utilizator să-şi încarce maşina, mai ales că noile modele au autonomii de aproximativ 400 de km. De aceea nu este nevoie să încarci maşina mai mult de o dată pe săptămână sau la două săptămâni, ţinând cont de această autonomie şi de utilizarea medie în oraş. La fel, sunt foarte accesibile şi soluţiile pe care noi le oferim clienţilor, prin ALD Electric, de instalare a prizelor electrice la birou sau acasă. Iar dacă adăugăm şi posibilităţile de încărcare din marile centre comerciale, utilizatorul unei maşini electrice nu are de ce să
se teamă că poate rămâne fără baterie. Mai mult, prin produsul ALD Electric, avem asistenţa rutieră inclusă gratuit în contract pentru cel care rămâne imobilizat. Deşi până acum nu au existat situaţii în care a trebuit să intervenim, avem disponibilă o soluţie pentru clienţi. Deci nu au niciun motiv de îngrijorare, pentru că o platformă poate veni ca să-i transporte la cea mai apropiată staţie de încărcare, dacă se întâmplă să rămâna cu bateria „pe zero”.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, Ghidul propulsiilor alternative, noiembrie 2018)

 

Adaugati comentariu