Schimbările legislative frânează facilitatea fiscală de 20%

Companiile sunt tot mai responsabile faţă de problemele comunităţii, dar schimbările legislative reduc dramatic numărul celor care ar putea utiliza facilitatea fiscală de direcţionare a până la 20% din impozitul pe profit către sectorul neguvernamental, conform unei analize realizate de EY România în parteneriat cu Asociaţia pentru Relaţii comunitare şi HOSPICE Casa Speranţei, în perioada octombrie – noiembrie 2018.



fiscalitate-floteauto

În demersul comun de promovare a Legii sponsorizării, cele trei organizaţii au derulat un sondaj în perioada octombrie – noiembrie 2018 pentru a evalua notorietatea şi gradul de accesare a facilităţii fiscale de 20% în rândul companiilor locale care înregistrează anual o cifră de afaceri de minim 1 milion de euro. La întrebări au răspuns 59 de companiil plătitoare de impozit pe profit, dintre care 58% cu o cifră de afaceri mai mare de 10 milioane euro şi 42% între 1 şi 10 milioane euro.

Principalele concluzii ale cercetării

•  Facilitatea fiscală este tot mai cunoscută în rândul companiilor, un procent semnificativ mai mare de respondenţi a auzit despre acest mecanism în 2018 (97%) comparativ cu 2015 (87%).
•  Principala motivaţie a celor care au direcţionat fonduri ONG-urilor prin acest mecanism în anul fiscal 2017 este responsabilitatea faţă de problemele comunităţii (75%).
•  Domeniile către care s-au direcţionat fondurile în 2017 sunt: educaţie (68%), sănătatea (64%), servicii sociale (55%), cultură (41%), mediu (11%), sport (9%).
•  Cele mai multe dintre companii au ales sa direcţioneze fondurile către ONG-uri (94%), dar şi către şcoli (30%), spitale (26%), persoane fizice (21%), biserici (11%) sau alt tip de entitate (23%).
•  84% dintre reprezentanţii companiilor au declarat că susţin constant una sau mai multe organizaţii neguvernamentale prin sponsorizări.

Cu toate acestea, doar una din două societăţi comerciale impozitate pe baza profitului pe tot parcursul anului 2017 a ales să utilizeze facilitatea fiscală 20%. Această estimare a fost făcută de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare pe baza analizei datelor privind cifra de afaceri şi profitul net pentru peste 124 de mii de companii şi extrapolarea rezultatelor obţinute la datele furnizate de ANAF.

Conform datelor de la ANAF, în 2017, 27.784 de societăţi comerciale au înregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private, direcţionând către entităţi cu scop nelucrativ, printre care şi organizaţii neguvernamentale, suma totală de peste 1,27 miliarde de lei (280 milioane de euro).

Dacă toate companiile ar fi direcţionat către sectorul neguvernamental, suma maximă prevăzută de lege – peste 2,25 miliarde de lei (494 milioane de euro) ar fi putut suţine domenii cheie precum sănătatea, educaţia şi mediul, estimează Asociaţia pentru Relaţii Comunitare.

Trei ordonanţe care frânează accesarea şi beneficiile Legii sponsorizării

Deşi România acordă facilităţi fiscale pentru sponsorizări, conform legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea şi legii nr. 227/2015 – Codul Fiscal , modificările legislative din ultimii doi ani reduc dramatic numărul companiilor care ar putea folosi facilitatea acordată de stat şi, mai ales, fondurile care ar putea fi direcţionate în dezvoltarea comunităţilor în care îşi desfăşoară activitatea.

Ordonanţa 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maximă a cifrei de afaceri care defineşte microîntreprinderile a fost crescută de la 100.000 euro la 500.000 euro, scade cu 63% numărul companiilor care pot utiliza facilitatea fiscală şi cu 10% suma care se poate direcţiona. Aceste firme, care avuseseră un potenţial total de sponsorizare de peste 50 de milioane de euro, au devenit supuse impozitului pe venit, şi nu pe profit, fără posibilitatea de a direcţiona un procent din impozitul pe profit către cauze sociale.

Ordonanţa nr. 79/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care începând de la 1 ianuarie 2018 toate companiile cu cifra de afaceri până la 1 milion de euro sunt impozitate pe baza cifrei de afaceri şi nu a profitului, duce la o scădere cu 78% a procentului de companii care nu mai pot face sponsorizări deductibile şi generează o scădere de aproximativ 17% a sumei totale de bani care s-ar putea direcţiona la nivel naţional. Potenţialul de sponsorizare estimat de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare este de 82 de milioane de euro.

În plus, cele două ordonanţe generează un mediu neechitabil pentru zeci de mii de societăţi comerciale care pentru un comportament identic nu beneficiază de aceleaşi facilităţi fiscale precum companiile impozitate pe baza profitului.

Conform Ordonanţei 25/2018 , sunt eligibile pentru sponsorizări doar organizaţiile neguvernamentale care sunt furnizori acreditaţi de servicii sociale cu cel puţin un serviciu social licenţiat, în timp ce alte organizaţii, din domenii cheie cum ar fi educaţie, mediu sau chiar şi unele organizaţii din domeniul medical, sunt restricţionate. Organizaţiile eligibile reprezintă aproximativ 5% din totalul organizaţiilor neguvernametale active din România.

Impactul negativ al acestor schimbări se răsfrânge astfel asupra majorităţii organizaţiilor neguvernamentale, mai cu seamă asupra celor de dimensiuni mici şi medii, care nu mai pot accesa finanţările marilor corporaţii sau fondurile publice şi depindeau tocmai de sponsorizările pe care aceste firme le-ar fi putut oferi.

„Prevederile OUG 25/2018 permit microîntreprinderilor, impozitate pe baza cifrei de afaceri, să sprijine prin această facilitate fiscală doar organizaţiile neguvernamentale care oferă servicii sociale licenţiate, însă toate ONG-urile, indiferent de domeniu, ar trebui să beneficieze de ea. În România sunt peste 40.000 de organizaţii neguvernamentale active care oferă servicii absolut necesare în multe domenii cheie, în care statul nu intervine deloc sau nu intervine suficient de rapid. De aceea, activitatea acestor organizaţii, care depinde în proporţie foarte mare de această facilitate fiscală, este esenţială. Aceste organizaţii de multe ori reuşesc să rezolve problemele societăţii mai eficient în termeni de timp şi de bani faţă de stat”, declară Laszlo Bodor, NGO Capacity Building Manager, Asociaţia pentru Relaţii Comunitare.

“Toate serviciile oferite de HOSPICE Casa Speranţei sunt gratuite pentru pacienţi şi familiile lor. Pentru a-şi desfăşura activitatea în continuare, HOSPICE Casa Speranţei are nevoie de implicarea comunităţii, iar campania de direcţionare a 20% din impozitul pe profit/venit este una dintre cele mai importante modalităţi de atragere de fonduri utilizate de organizaţia noastră. În anul 2017, suma colectata de HOSPICE prin acest mecanism a fost de 3.345.935 lei (712.000 EUR) şi a reprezentat 19% din veniturile obţinute de noi prin fundraising”, a declarat Patricia Puşchilă, director de fundraising şi comunicare al HOSPICE Casa Speranţei.

„Începând din 2018, şi microintreprinderile pot folosi această facilitate fiscală, dacă directionarea se face către un ONG acreditat ca furnizor de servicii sociale, ca în cazul HOSPICE. Asistenţa socială este unul dintre pilonii îngrijrii paliative, iar modificările legislative din acest an permit sponsorizarea serviciilor sociale acreditate asigurate de fundaţie. Aproape 50% din companiile care ne susţin prin acest mecanism sunt încadrate acum în categoria microîntreprinderilor, de aceea contribuţia lor este esenţială pentru HOSPICE. IMM-urile pot direcţiona în continuare 20% din impozitul către HOSPICE Casa Speranţei”, completează Patricia Puşchilă.

„Binele se face în România discriminând. În anul 2018, cel mai mare proiect de responsabilitate socială a fost eliminat de pe lista celor 80% dintre companiile din România care ar fi putut să se implice în construcţia lui”, afirmă Carmen Uscatu, preşedinte al Asociaţiei Dăruieşte Viaţă. „În prezent, 2% dintre ONG-urile din România mai pot beneficia de facilitatea fiscală adresată celor 80% dintre companiile din România care din 2018 au devenit plătitoare de impozit pe venit, a precizat Carmen Uscatu.

„Dintr-un calcul pe care Asociaţia Dăruieşte Viaţă l-a făcut in house a reieşit că 43% dintre companiile care ne-au susţinut în 2017 nu ne mai pot oferi sponsorizare şi în 2018. Potenţialul de sponsorizare al acestor companii este de aproximativ 500.000 Euro. Cu aceşti bani, Asociaţia ar fi putut renova complet secţia de oncologie a Spitalului de copii Sfanta Maria de la Iaşi”, a mai spus Carmen Uscatu.

Adaugati comentariu