Administrarea flotei de maşini. Internalizare sau externalizare?

Pentru multe companii, alegerea metodei pentru administrarea flotei reprezintă una dintre cele mai spinoase decizii de business. În cadrul “Fleet Management Conference 2019”, nu mai puţin de şase manageri şi-au împărtăşit propria experienţă, prezentând atât soluţia financiară aleasă pentru achiziţia maşinilor, cât şi modul în care au gândit structura flotei.



administrarea flotei

În cazul companiilor cu flote auto, întrebarea care îşi caută mereu răspuns este “Să ne administrăm singuri parcul auto sau să utilizăm serviciile unei companii specializate?” Argumente există în ambele cazuri, iar o soluţie unică pentru administrarea flotei nu se poate aplica tuturor companiilor. De altfel, acest lucru a reieşit limpede din prezentările celor şase fleet manageri care, activând în domenii economice diferite, au adoptat modalităţi de achiziţie şi administrare a parcului auto la fel de diferite.

Leasing financiar cu administrare in-house

Compania Interbrands Marketing & Distribution are o flotă semnificativă, de 2.000 de vehicule, ceea ce ne-a determinat să-i dăm mai întâi cuvântul fleet managerului acesteia, Gabriel Decu. „Dintre cele 2.000 de maşini, 1.300 sunt administrate in-house, restul de 700, ale partenerilor noştri, fiind gestionate într-o oarecare măsură şi de noi, dar fără să ne implicăm în decizia de achiziţie”, arată acesta. Flota cuprinde 1.400 de autoturisme cu motorizare clasică şi 600 de utilitare, însă structura ei va fi modificată semnificativ anul viitor când vor fi achiziţionate 700 de maşini hibride.

„Modelul nostru actual pentru administrarea flotei de 1.300 de vehicule proprii presupune achiziţia prin leasing financiar şi administrarea lor in-house. Avem filiale în toată ţara, cu resurse operaţionale suficiente pentru gestionarea maşinilor. Am testat şi soluţia de leasing operaţional, dar am ajuns la concluzia că, în cazul nostru, internalizarea fleet managementului este mai eficientă. Pe de altă parte, cele 700 de vehicule ale partenerilor noştri sunt administrare în leasing operaţional, iar noi le oferim doar diferenţa de servicii în locaţiile în care companiile de leasing operaţional nu pot ajunge”, explică Gabriel Decu, National Operations Manager.

În ceea ce priveşte alegerea maşinilor, acesta consideră că principalul criteriu este valoarea Costului total de deţinere a vehiculului, TCO (Total Cost of Ownership, engl.). „Sunt de părere că valoarea de revânzare este un element important în alegerea maşinilor. Ne uităm apoi, pe rând, la costul de achiziţie, la cel de întreţinere, la garanţie, dar nu scăpăm din vedere nici prestigiul mărcii sau confortul oferit de vehicul”, punctează fleet managerul Interbrands M&D.

Acesta menţionează că, începând din 2012, compania a implementat un program de achiziţii, în cadrul căruia 90% dintre maşini au fost cumpărate de utilizatori. „În acest program am vândut către angajaţii noştri aproximativ 600 de autoturisme, dar ceea ce este mai important, am văzut la ei un altfel de comportament la volan ştiind că vor cumpăra acel vehicul”, conchide Gabriel Decu.

Înfiiinţată în 1993 ca parte a Sarkis Group International, Interbrands Marketing & Distribution este una dintre cele mai importante companii de distribuţie şi marketing de bunuri de larg consum din România. Potrivit companiei, aproximativ 8% din bunurile de larg consum din ţară trec anual prin sistemul său logistic, peste 27.000 de locaţii comerciale fiind aprovizionate săptămânal. Interbrands numără aproximativ 1.950 de angajaţi, 22 parteneri şi trei centre logistice.

De la management propriu la leasing operaţional (I)

Experienţa Carrefour în administrarea flotei de maşini a dus la adoptarea unei soluţii diametral opuse comparativ cu cea a companiei Interbrands M&D. „Am avut o flotă proprie administrată in-house, însă, la momentul respectiv, ne-am dat seama că reînnoirea este un proces dificil, aşa că am luat decizia de a schimba toate maşinile în leasing operaţional full service, alegând drept partener compania Arval”, povesteşte Georgiana Brehuescu, manager sustenabilitate Carrefour.

Aceasta spune că parteneriatul cu compania de leasing operaţional a permis implementarea unor soluţii inteligente de administrare a parcului auto, inclusiv a cursurilor de condus defensiv pentru angajaţi, fapt ce a dus la reducerea consumului de combustibil şi protejarea mediului.

Flota Carrefour numără 500 de maşini, 10% fiind vehicule de livrări, iar restul, aflate în utilizarea angajaţilor. Dintre acestea, 40% sunt hibride plug-in şi 60%, convenţionale, însă în cazul acestora s-a decis trecerea de la motorizări diesel la motorizări pe benzină. Parcul auto este multibrand, optându-se pentru mărcile Toyota, Ford, Volkswagen şi Dacia.

„Ne-am ales maşinile prin prisma optimizării costurilor, însă am ţinut cont foarte mult şi de impactul asupra mediului. Vrem să facem o schimbare în bine, să avem un comportament sustenabil şi, pentru aceasta, începem cu noi”, a subliniat Georgiana Brehuescu.

În România, grupul Carrefour număra 346 de magazine dintre care 35 hipermarketuri, 262 supermarketuri (221 magazine „Market” şi 41 magazine „Express Orange”), 42 magazine de proximitate „Express”, 8 magazine de proximitate „Contact”, cât şi un magazin online.

De la management propriu la leasing operaţional (II)

Şi compania AstraZeneca Pharma a decis schimbări în administrarea flotei, trecând de la managementul in-house la leasingul operaţional full service, partenerul ales fiind LeasePlan. Parcul auto numără în prezent 170 de maşini, mărcile preferate fiind Volkswagen (Golf, Passat), Audi (A3), Ford (Focus, Mondeo) şi Toyota – 30 de autoturisme hibride. „Până în 2021 vom avea o flotă omogenă de hibride Toyota. Deja cu cele pe care le avem am obţinut o reducere de 20-30% a costurilor cu combustibilul”, spune fleet managerul Ioan Dragoş.

Acesta arată că principalele criterii în alegerea maşinilor sunt siguranţa utilizatorilor, fiabilitatea (cât mai puţin în service), reţeaua atelierelor de reparaţii şi confortul şoferilor. „Preţul de achiziţie nu primează în cazul nostru. Noi avem un buget de peste 20.000 de euro (fără TVA) la maşina pentru cel mai de jos nivel”, adaugă administratorul flotei.

Cu vânzări de 547 milioane de lei, AstraZeneca Pharma se plasează pe locul 9 în Topul companiilor de profil după valoarea medicamentelor vândute anul trecut.

De la management propriu la leasing operaţional (III)

Deşi, în principiu, administrarea flotei deţinute de compania farmaceutică Berlin-Chemie este similară celor două anterioare, în leasing operaţional full service, două elemente îi imprimă caracteristici diferite. În primul rând, cele 190 de vehicule sunt administrate nu de una, ci de trei companii de leasing operaţional, ALD Automotive, Arval şi LeasePlan, iar, în al doilea rând, toate maşinile au motorizări diesel.

„Utilizarea unei flote de vehicule diesel este o decizie adoptată la nivel de grup. Poate că aş vrea să ne schimbăm parcul auto cu maşini electrice, dar momentan, nu se poate pune această problemă. Însă, aşa cum în trecut, a fost luată decizia de trecere de la managementul in-house la leasingul operaţional, în viitor este posibil să se ia, tot la nivel de grup, hotărârea de trecere la autoturisme electrice”, precizează Andrei Enache, Purchase Officer.

Acesta arată că pentru alegerea soluţiei de finanţare şi administrare în leasing operaţional criteriul principal a fost cash flow-ul. „Am avut şi noi o flotă cu achiziţie şi administrare directă, dar am renunţat. Pe de altă parte, se ajunsese ca o singură persoană să se ocupe de 100 de maşini, ceea ce devenise foarte dificil”, menţionează fleet managerul companiei.

În alegerea maşinilor, principalul criteriu a fost bugetul alocat utilizării vehiculului. Flota este compusă preponderent din modele Peugeot, importatorul mărcii oferind companiei un contract de mentenanţă la nivel naţional, şi ulterior a fost completată cu modele Volkswagen şi Audi.

Compania face parte din Berlin-Chemie, o subsidiară a grupului farmaceutic italian Menarini.

Leasing financiar pentru o flotă eco

Soluţia utilizată pentru administrarea flotei companiei Teaha Management Consulting include o serie de elemente  din exemplele prezentate până acum. Vehiculele sunt achiziţionate în leasing financiar, managementul este internalizat, iar 90% dintre maşinile din parcul auto sunt hibride, atât plug-in (10 unităţi), cât şi milde.

„Toată flota este în leasing financiar sub un contract de 700.000 de euro pe 48 de luni, însă nu rentează să blochezi banii”, punctează Andrei Teaha, Business Development Manager.

Soluţia utilizării unui unui parc auto sustenabil a fost aplicată începând cu 2012, când toată flota diesel a fost înocuită cu maşini hibride milde. „Anul trecut le-am reînnoit cu primele 7 vehicule hibride plug-in, apoi am completat-o cu încă trei unităţi. Nu avem maşini electrice, deoarece nu este o soluţie fezabilă pentru noi în acest moment. Ne deplasăm şi în afara oraşelor, iar infrastructura de încărcare nu este dezvoltată. Când se va întâmpla acest lucru, vom trece la o flotă 100% electrică”, arată Andrei Teaha.

Până atunci, compania utilizează vehicule hibride plug-in de la BMW şi hibride milde de la Toyota. „În primul rând, am ales aceste maşini pentru impactul scăzut asupra mediului. În al doilea rând, am obţinut şi o reducere a costurilor cu „carburanţii”. De exemplu, hibridele plug-in au o autonomie de 20 de km şi fiecare încărcare, la staţia de la birou, ne costă 6 lei. Pentru această cheltuială, o maşină pe benzină ar trebui să consume 4 litri/100 km în oraş. În al treilea rând, în alegerea vehiculelor a contat şi preţul de revânzare. Dacă am avea dieseluri, cred că peste cinci ani nu numai că preţurile vor fi mai mici, ci şi că nu vom mai avea unde să le vindem”, explică reprezentantul companiei.

Teaha Management Consulting este cea mai mare societate de consultanţă financiar-contabilă cu capital 100% românesc, înfiinţată în anul 1997. Cu o cifră de afaceri de peste 2,5 milioane de euro, compania este activă printr-o reţea de firme asociate din Bucureşti, Cluj, Sibiu, Braşov şi Timişoara şi numără peste 100 de angajaţi şi colaboratori de specialitate, fiind prezentă oriunde se vorbeşte limba germană.

Un mix franţuzesc

Flota BRD numără 650 de maşini, 10% fiind blindatele aflate în proprietatea băncii, iar restul, autoturismele utilizate de angajaţi, 90% dintre acestea din urmă fiind marca Renault. „Din raţiuni de costuri, autoturismele sunt utilizate în leasing operaţional cu partenerul nostru ALD Automotive, iar pentru o parte dintre blindate, unde oricum facem noi mentenanţa, am optat pentru achiziţia în leasing financiar”, spune Claudia Giurgea, director operaţional BRD – Groupe Societe Generale.

Vorbind despre administrarea flotei, aceasta este de părere că nu există o soluţie ideală pentru achiziţia maşinilor de companie, însă din punctul său de vedere este necesar un echilibru între metode, conform principiului «Să nu pui toate ouălele într-un singur coş».

„Externalizarea administrării şi deţinerii flotei de autoturisme cu ALD Automotive a început din 2006 şi s-a făcut treptat, până am ajuns la aproape 600 de maşini. În leasing operaţional, ca fleet manager, ai de făcut mai puţine lucruri din punctul de vedere al întreţinerii parcului auto”, punctează Claudia Giurgea.

În ceea ce priveşte alegerea maşinilor, acestea pune accentul principal pe optimizarea costurilor. „Din punct de vedere financiar, ne uităm la preţul de achiziţie, iar din punct de vedere operaţional, la calitatea mentenanţei. Ne mai interesează fiabilitatea vehiculelor şi, dat fiind faptul că acestea sunt în leasing operaţional, suntem atenţi şi la condiţiile de restituire. Maşinile nu sunt ale firmei, iar utilizatorii nu sunt întotdeauna prea responsabili. De aceea cred că respectarea condiţiilor pentru restituirea maşinilor la finalul contractului disciplinează utilizatorul în ceea ce priveşte comportamentul la volan”, arată directorul operaţional al BRD.

Banca utilizează doar două maşini electrice şi numai în Bucureşti, principalul motiv al reticenţei în „înverzirea” flotei fiind lipsa unei infrastructuri de încărcare adecvate.

Grupul BRD, locul 3 după active în România, a încheiat 2018 cu un profit net record de 1,57 miliarde de lei, în creştere cu 10,6%. La finalul anului trecut, activele totale ale băncii însumau 54,1 miliarde de lei, iar venitul net bancar atinsese 3,12 miliarde de lei, în creştere cu 11,9%. Veniturile nete din dobânzi au sporit cu 15,7% faţă de anul precedent, reflectând creşterea volumelor atât în cazul creditelor, cât şi în cel al depozitelor. Grupul operează o reţea de 723 de unităţi.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, luna mai 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Contract reziliat cu Delta ACM pentru Centura Bucureşti. Prea târziu!

Noul Fiat Ducato Euro 6D și viitorul Ducato Electric

Start pentru proiectarea şi construcţia pasajului Olteniţa din Capitală

 

Adaugati comentariu