Adoptarea vehiculelor electrice este legată de venitul net anual, demonstrând că accesibilitatea este un factor semnificativ în descurajarea achizițiilor, arată o analiză a Asociației Europene a Constructorilor de Autovehicule (ACEA).
Mașinile electrice au avut, anul trecut, o pondere de 21,6% în numărul de înmatriculări noi din UE, dar cota de piață a fost de 9% sau mai puțin în peste jumătate dintre statele membre, printre care se află și România.
Potrivit analizei, în țările în care mașinile electrice au o cotă de piață mai mică de 9%, cum este în cele mai multe și Europa Centrală, de Est și de Sud, precum Grecia, Italia, Polonia și Croația, venitul net anual mediu este de aproximativ 13.000 euro per lucrător.
Venitul mediu anual în UE
Pe de altă parte, cele mai mari cote, de peste 30%, sunt concentrate în doar cinci țări din Europa de Nord și de Vest, unde venitul anual net depășește 32.000 de euro. În Suedia, unde venitul net anual este de peste 35.000 euro, mai mult de jumătate dintre mașinile nou înmatriculate sunt autovehicule electrice pe baterie.
În schimb, acestea au o cotă de piață de doar 4% în Bulgaria, unde veniturile sunt de aproximativ 7.000 euro/lucrător.
Potrivit ACEA, în România, mașinile electrice au o cotă de piață de 9%, venitul fiind de 8.476 euro/lucrător.
Cota de piață a mașinilor electrice în UE
”Aceste cifre confirmă diferențe semnificative în ceea ce privește accesibilitatea mașinilor electrice între diferitele regiuni ale Europei, țările din nordul și vestul continentului având cele mai mari cote de piașă, iar cele din și Europa Centrală, de Est și de Sud, cele mai mici”, arată analiza.
Top 5 țări cu cea mai redusă cotă + venitul net anual mediu
– Slovacia: 3,7% – 10.985 euro
– Cehia: 3,9% – 13.836 euro
– Bulgaria: 4,0% – 7.272 euro
– Polonia: 5,0% – 10.782 euro
– Croația: 5,0% – 10.391 euro
Top 5 țări cu cea mai mare cotă + venit net anual mediu
– Suedia: 56,1% – 35.486 euro
– Danemarca: 38,6% – 39.274 euro
– Finlanda: 37,6% – 33.155 euro
– Olanda: 34,5% – 40.312 euro
– Germania: 31,4% – 32.850 euro
CITEȘTE ȘI:
Majoritatea companiilor se așteaptă să plătească în 2023 mai multe taxe și impozite
Fonduri europene pentru lărgirea la 4 benzi a DN 7 Bâldana – Titu
Comentați?