Advertisement

Autostrada Lugoj - Deva
Home Infrastructură A fost deblocată licitația pentru Lotul 2 de pe Autostrada Lugoj – Deva, cu tot cu tunelurile pentru urși

A fost deblocată licitația pentru Lotul 2 de pe Autostrada Lugoj – Deva, cu tot cu tunelurile pentru urși

Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat că, în curând, se vor putea depune oferte pentru construcția Lotului 2 de pe Autostrada Lugoj – Deva, după ce s-a ajuns la un acord cu fostul constructor.

„Cea mai importantă veste, pentru toată România: pe Autostrada Lugoj – Deva, pe lotul 2, pe zona aceea cu tunelele urşilor, suntem de vreo 4 ani într-un blocaj, astăzi în sfârşit s-a ajuns la un acord pe acest lot cu fostul constructor, a fost o reziliere abuzivă în 2017, constructorul a câştigat, anul trecut a venit o decizie care a căzut ca o secure pe acest proiect, de plată a 270 de milioane către acest constructor, de repunere în contract, şi practic lucrurile acolo erau blocate. Lumea întreabă, pentru că este singurul sector lipsă de pe autostrada A1, între Sibiu şi Arad/Nădlac, şi întreabă ce se întâmplă acolo, că avem o zonă lipsă de 9 kilometri de autostradă şi se ocoleşte pe drumul naţional alăturat. Ei bine, în sfârşit s-a ajuns la un acord cu acel constructor şi se poate debloca licitaţia care deja este lansată, se depun clarificările acolo şi în curând se vor depune ofertele, deci vom avea un constructor care să construiască acele tuneluri şi în sfârşit să avem autostrada continuă de la Sibiu până la Bruxelles”, a afirmat Cătălin Drulă.

Compania italiană Salini Impregilo a câștigat în 2013 contractul pentru proiectarea şi execuţia Lotului 2 de pe Autostrada Lugoj – Deva, cu suma de 562,73 milioane de lei, în baza acordului de mediu din 2010.

În decembrie 2013 a fost emis acordul de mediu revizuit, după ce s-a descoperit că, brusc, în zonă, au început să apară…urșii și Comisia europeană, finanțatoarea proiectului, a impus construirea unor tuneluri pentru protecţia mamiferelor mari. Costul acestora, de peste 100 milioane de euro, a dublat însă valoarea contractului semnat iniţial, astfel că statul român a fost obligat să reliciteze separat această porțiune, care, conform proiectului inițial, era formată din secțiunile E și D. Soluţia încheierii unui act adiţional cu italienii ar fi fost aplicabilă doar dacă valoarea lucrărilor creştea cu până la 10%.

În 2019, CNAIR a lansat licitaţia „Proiectare şi execuţie lucrări pentru obiectivul major de investiţii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220 – Secţiunea E şi finalizare Sectiunea D”. Valoarea estimată a contractului era cuprinsă între 1,36 miliarde de lei şi 1,56 miliarde de lei, fără TVA, iar durata acestuia urma să fie de 108 luni (9 ani), conform anunţului din SICAP.

Sectorul de Autostrada Lugoj – Deva relansat în licitație are o lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.

În primăvara anului trecut, statul român a pierdut, însă, procesul intentat de antreprenorul italian la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, fiind obligat la plata unor despăgubiri și repunerea acestuia în contractul semnat în 2013, ce cuprindea inițial secțiunea „tunelurilor pentru urși”.

La momentul respectiv, fostul ministru al Transporturilor, spunea că pierderea procesului a fost cauzată de CNAIR, care ”nu și-a apărat corect șansele”. „După ce s-a semnat contractul în octombrie, cu toate că Agenția de Mediu i-a informat pe cei din Compania de Drumuri să nu semneze pentru că este în derulare revizuirea acordului de mediu din 2010, la o lună, în noiembrie, s-a dat ordinul de începere, pe 21 decembrie, s-a permis accesul în șantier, și în 24 decembrie, la trei zile, s-a publicat acordul de mediu revizuit. Față de valoarea inițială a contractului, de 560 milioane de lei, suplimentările solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei, adică cu 140 – 150%. Am câștigat la Comisia de Adjudecare a Disputelor în 2017, pentru că lucrurile sunt foarte clare, nu poți să suplimentezi valoarea unei lucrări cu 140-150%, însă la Curtea de Arbitraj de la Paris am pierdut pentru că Compania de Drumuri nu și-a apărat corect șansele. Este inadmisibil să nu accesezi proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente”, preciza ministrul Transporturilor, în mai 2020.

Drept urmare, licitația pentru secțiunile E și D a fost suspendată, iar construcția porțiunii cu tunelurile pentru urși a fost blocată. Potrivit ministrului Drulă, acum situația s-a limpezit, iar licitația se poate relua.

 

CITEȘTE ȘI:

Licitație pentru completarea studiului de fezabilitate la Autostrada Brașov – Făgăraș

Ministerul Economiei a reluat plăţile pentru Măsura 2 – Capital de lucru

Modificarea legii RCA scoate transportatorii în stradă. COTAR declanșează primele proteste

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Caransebeş - Lugoj
Infrastructură

Câștigător desemnat pentru proiectarea drumului de mare viteză Caransebeş – Lugoj

CNAIR a desemnat, miercuri, câştigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru...

Podul peste Prut
Infrastructură

Constructor desemnat pentru Podul peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat societatea Ness Proiect...

Craiova - Filiaşi
Infrastructură

Primul lot al Autostrăzii Craiova-Filiaşi va fi scos la licitație

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, luni, la...

București - Giurgiu
Infrastructură

CNIR pregătește licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză București – Giurgiu

Caietul de sarcini pentru Autostrada/Drum Expres București – Giurgiu, etapa studiului de...