Marea majoritate a bateriilor vehiculelor electrice au o durată de viață mai mare decât cea a mașinilor pe care sunt montate, potrivit unui nou studiu realizat de Geotab, care înlătură temerile că degradarea acestora va fi o problemă fie pentru flote, fie pentru proprietarii de mașini second hand.
Analizând datele de la peste 6.300 de vehicule electrice personale și de flotă de diferite mărci și modele, cercetarea a constatat că bateria tipică a vehiculelor electrice se degradează cu 2,3% pe an.
Tradus în termeni reali, aceasta înseamnă că un vehicul electric cu o autonomie de 240 km ar pierde aproximativ 27 km din autonomie în cinci ani. Un astfel de deficit nu este suficient de semnificativ pentru a afecta majoritatea ciclurilor de utilizare a flotei.
Viață după garanție
Studiul sugerează, de asemenea, că bateriile ar trebui să funcționeze mult timp după expirarea garanțiilor de 160.000 km.
Cercetarea este utilă pentru flotele și companiile de leasing care doresc să maximizeze valorile reziduale ale vehiculelor electrice, având în vedere temerile publicului larg că bateriile acestora se vor degrada în același ritm cu cele pentru laptop și telefoane mobile.
Deși analizarea degradării bateriilor este încă la început, având în vedere noutatea tehnologiei, această ultimă cercetare a Geotab arată că deteriorarea nu este liniară. Capacitatea lor scade inițial, apoi din ce în ce mai lent lent și abia spre sfârșitul vieții lor de funcționare are loc o deteriorare semnificativă a performanței.
Există, totuși, diferențe notabile în ceea ce privește degradarea bateriilor pentru mașini electrice. Analizând două dintre vehiculele electrice lansate mai demult, Geotab a descoperit că la Tesla Model S deteriorarea medie anuală este de 2,3%, în timp ce la Nissan Leaf este de 4,2% pe an.
Cum ar trebui protejate bateriile
Din perspectiva flotei, studiul ajunge la o concluzie încurajatoare conform căreia ciclurile de utilizare intense nu au un impact negativ asupra sănătății bateriei, atâta timp cât vehiculele electrice se reîncarcă lent. Însă încărcarea rapidă la curent continuu (DCFC), care provoacă temperaturi ridicate în baterii, le poate deteriora. Cercetarea Geotab relevă că încărcarea rapidă de trei ori pe lună este suficientă pentru a avea un impact vizibil în comparație cu vehiculele care se încarcă numai la curent alternativ.
„Mulți producători de automobile sugerează că șoferii și managerii de flote limitează utilizarea DCFC pentru a prelungi durata de viață a bateriei vehiculelor lor electrice”, arată Charlotte Argue, responsabil Geotab pentru vehiculele electrice.
Vremea nu poate fi controlată de managerii de flotă, dar Geotab a constatat că vehiculele electrice conduse în zile călduroase au prezentat o rată de declin semnificativ mai rapidă a bateriilor decât cele conduse la temperaturi moderate. Temperatura afectează, de asemenea, autonomia vehiculelor electrice – cu cât vremea este mai rece, cu atât aceasta este mai scăzută.
Bune practici pentru încărcare
– Starea de încărcare ar trebui menținută între 20% și 80%, iar vehiculul nu ar trebui ținut inactiv cu bateria încărcată complet sau descărcată complet. Bateria ar trebui încărcată la maximum cu puțin timp înainte de a face călătorie lungă.
– Ar trebui prioritizată încărcarea la curent alternativ și evitată pe cât mai mult posibil încărcarea la curent continuu.
– În zilele caniculare, mașina electrică ar trebui parcată la umbră.
CITEȘTE ȘI:
UE modifică taxele vamale suplimentare pentru maşinile electrice chineze
Business Lease a lansat noul program de mobilitate sustenabilă, ”GoBetter!”
Comentați?