România rămâne pe ultimul loc în UE privinţa siguranţei rutiere, înregistrând cel mai mare număr de accidente mortale la un milion de locuitori, 98, dublu faţă de media din UE, de 49, arată datele publicate de Comisia Europeană.
Statisticile preliminare privind siguranţa rutieră pentru 2017 arată, pentru al doilea an consecutiv, o scădere cu circa 2 % a numărului de accidente rutiere mortale înregistrate în UE.
Drumurile europene sunt şi în 2017 de departe cele mai sigure drumuri din lume, cu o medie de 49 de accidente mortale la un milion de locuitori. În cadrul UE, Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Regatul Unit (27), Olanda (31) şi Danemarca (32) au raportat cele mai scăzute cifre în 2017. Estonia şi Slovenia au raportat cea mai mare scădere a numărului de accidente mortale faţă de anul 2016, de -32 % şi, respectiv, -20 %.
Potrivit Comisiei Europene, în 2017, a continuat să scadă şi decalajul de performanţă dintre statele membre, doar două înregistrând o rată a accidentelor mortale mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori – România şi Bulgaria.
Anul trecut, 25.300 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 300 mai puţine decât în 2016 (-2 %) şi cu 6.200 mai puţine decât în 2010 (-20 %). Deşi tendinţa este încurajatoare, de acum îndeplinirea obiectivului UE de reducere la jumătate a numărului de accidente rutiere mortale între 2010 şi 2020 va fi foarte dificilă. În plus, se estimează că alte 135.000 de persoane au suferit accidente grave anul trecut, printre care o proporţie însemnată de participanţi la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, cicliştii şi motocicliştii.
Accidentele rutiere mortale şi vătămările cauzate de accidente rutiere le afectează nu doar pe victime, ci şi întreaga societate, costurile socio-economice estimate ridicându-se la 120 de miliarde de euro pe an.
În opinia Comisiei Europene, toate aceste constatări semnalează necesitatea unor eforturi reînnoite din partea tuturor actorilor implicaţi pentru a spori siguranţa pe drumurile europene. În timp ce autorităţile naţionale şi locale sunt responsabile cu majoritatea acţiunilor de zi cu zi, cum ar fi cele de asigurare a aplicării legii şi de sensibilizare, Comisia lucrează în prezent la o serie de măsuri concrete menite să stimuleze realizarea unor progrese suplimentare.
„25.300 de persoane şi-au pierdut viaţa pe drumurile noastre în ultimul an şi multe altele au suferit vătămări grave care le vor afecta pe viaţă. În spatele acestor cifre se ascund tot atâtea poveşti de doliu şi durere. Siguranţa rutieră este, fără doar şi poate, o responsabilitate partajată cu statele membre, însă eu sunt convinsă că UE poate face mai mult pentru a-i proteja mai bine pe cetăţenii europeni. Comisia lucrează în prezent la o serie de măsuri concrete, pe care intenţionăm să le anunţăm în săptămânile ce urmează. Ambiţia este clară: să salvăm mai multe vieţi pe drumurile noastre”, a afirmat comisarul pentru Transporturi, Violeta Bulc
Pornind de la declaraţia ministerială privind siguranţa rutieră din martie 2017, Comisia lucrează în prezent la un nou cadru privind siguranţa rutieră pentru perioada 2020-2030, alături de o serie de măsuri concrete care vor contribui la îmbunătăţirea siguranţei pe drumurile europene. Acest demers ar putea include şi o revizuire a normelor europene privind siguranţa vehiculelor şi privind gestionarea siguranţei infrastructurii, precum şi o iniţiativă ce ar viza să asigure o tranziţie fără riscuri către o mobilitate cooperativă, conectată şi autonomă.
Comisia intenţionează să prezinte aceste măsuri în primăvara anului 2018.
Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori:
2010 | 2016 | 2017 | 2016-2017 | 2010-2017 | |
Belgia | 77 | 56 | 55 | -3 % | -26 % |
Bulgaria | 105 | 99 | 96 | -4 % | -12 % |
Republica Cehă | 77 | 58 | 54 | -6 % | -28 % |
Danemarca | 46 | 37 | 32 | -13 % | -28 % |
Germania | 45 | 39 | 38 | -1 % | -13 % |
Estonia | 59 | 54 | 36 | -32 % | -39 % |
Irlanda | 47 | 39 | 33 | -15 % | -25 % |
Grecia | 112 | 76 | 69 | -10 % | -41 % |
Spania | 53 | 39 | 40 | 2 % | -25 % |
Franța | 64 | 54 | 53 | -1 % | -13 % |
Croația | 99 | 73 | 80 | 8 % | -22 % |
Italia | 70 | 54 | 56 | 3 % | -18 % |
Cipru | 73 | 54 | 62 | 15 % | -12 % |
Letonia | 103 | 80 | 70 | -14 % | -38 % |
Lituania | 95 | 66 | 67 | 0 % | -36 % |
Luxemburg | 64 | 56 | 47 | -13 % | -25 % |
Ungaria | 74 | 62 | 64 | 3 % | -16 % |
Malta | 31 | 51 | 43 | -17 % | 46 % |
Țările de Jos | 32 | 31 | 31 | 0 % | -1 % |
Austria | 66 | 50 | 47 | -5 % | -25 % |
Polonia | 102 | 80 | 75 | -6 % | -28 % |
Portugalia | 80 | 54 | 62 | 14 % | -31 % |
România | 117 | 97 | 98 | 1 % | -19 % |
Slovenia | 67 | 63 | 50 | -20 % | -25 % |
Slovacia | 65 | 51 | 57 | 12 % | -13 % |
Finlanda | 51 | 47 | 39 | -18 % | -22 % |
Suedia | 28 | 27 | 25 | -6 % | -5 % |
Regatul Unit | 30 | 28 | 27 | -5 % | -7 % |
UE | 63 | 50 | 49 | -2 % | -20 % |
Sursa: Comisia Europeană
Comentați?