82% dintre conducătorii auto ar utiliza o maşină electrică

Mai mult de jumătate dintre utilizatorii de maşini de companie din România şi-au îmbunătăţit opinia despre mobilitatea electrică în ultimii trei ani, iar 47% consideră chiar că vehiculele electrice au un cost de utilizare redus.
comerciale

Preferinţa pentru tranziţia către mobilitatea electrică a tot mai multor utilizatori de maşini de companie a fost confirmată de Mobility Insights Report, cel mai recent studiu desfăşurat la nivel internaţional de compania de leasing operaţional LeasePlan şi firma de cercetare Ipsos, pe un număr de peste 5.000 de conducători auto din 22 ţări, inclusiv România.

Una dintre concluziile principale ale sondajului, publicat la începutul lunii februarie 2021, arată o creştere a atitudinii pozitive faţă de mobilitatea electrică, 85% dintre respondenţii din România, faţă de 65% la nivel global, arătând că sunt în favoarea alternativei electrice cu emisii zero.

Totodată, peste jumătate (56%) dintre cei chestionaţi în România, comparativ cu 44% la nivel mondial, au spus că opinia lor faţă de mobilitatea electrică s-a îmbunătăţit în ultimii trei ani.

În aceste condiţii, un număr tot mai mare de respondenţi şi-au declarat intenţia de a cumpăra sau de a utiliza un vehicul electric în leasing operaţional. Printre cei care intenţionează să aleagă o maşină în leasing în următorii 5 ani, trei din cinci (61% global, 82% în România, pe o bază de 241 de respondenţi) spun că vor alege un vehicul electric.

La nivel global, studiul mai arată că 34% dintre tineri şi 37% dintre conducătorii auto care locuiesc în oraşe vor să-şi cumpere o maşină electrică.

Avantajele mobilităţii electrice

De altfel, avantajele mobilităţii electrice devin din ce în ce mai clare pentru utilizatorii maşinilor de companie. Astfel, 55% dintre respondenţii din România care intenţionează să meargă spre electric în următorii 5 ani, faţă de 46% la nivel global, consideră că maşinile electrice contribuie la combaterea shimbărilor climatice prin emisii mai mici de CO2. De altfel, la nivel global, acesta este motivul principal pentru femei (48%), dar şi pentru tineri (51%). Doar 43% dintre bărbaţi ar alege o maşină electrică pentru reducerea emisiilor.

Datele sondajului mai arată 47% dintre românii intervievaţi sunt de părere că vehiculele electrice au un cost total de utilizare mai mic, la nivel global această opinie fiind împărtăşită tot de 47% dintre respondenţi. În plus, din acelaşi punct de vedere al costurilor, 51% dintre şoferii care locuiesc în marile oraşe s-ar îndrepta către mobilitatea electrică.

Totodată, 44% dintre românii participanţi la sondaj arată că ar alege un vehicul 100% electric datorită subvenţiilor guvernamentale sau beneficiilor fiscale. La nivel global, acest punct de vedere este susţinut de 33% dintre respondenţi. De altfel, 47% dintre toţi respondenţii spun că subvenţiile guvernamentale semnificative i-ar putea determina să cumpere sau să utilizeze o maşină electrică, iar 41% sunt conştienţi că aceste ajutoare de stat sunt cele care permit ca aceste vehicule să fie accesibile.
Printre celelalte motive care ar determina conducătorii auto să cumpere sau să utilizeze în leasing operaţional un vehicul electric se mai numără emisiile reduse de NOx (31%), număr suficient de staţii de încărcare (30%), costuri de întreţinere şi de reparaţii scăzute (28%), zgomot redus (27%), autonomie suficientă (27%), suficiente mărci/modele de maşini electrice (17%), posibilitatea de a intra în zonele urbane cu emisii scăzute (16%).

Bariere în calea utilizării

Pe de altă parte, studiul Mobility Insights Report relevă că printre principalele motive invocate de participanţii la sondaj de a NU cumpăra un vehicul electric se numără, în principal, preţul de achiziţie (57%), numărul insuficient de staţii de încărcare în locuri publice (35%), autonomia limitată (34%), posibilităţile reduse de a încărca maşina acasă (30%), posibilităţile reduse de a încărca maşina la locul de muncă (21%), insuficienţa mărcilor/modelelor second hand (15%), incertitudinea privind valoarea de revânzare (15%), posibilitatea anulării subvenţiilor şi a beneficiilor fiscale (14%), rulajul mic anual pentru a obţine o eficacitate a costurilor (14%), număr insuficient de mărci/modele de vehicule electrice (12%), neîncrederea în beneficiile pentru mediu (12%).

Privind spre viitor

Potrivit Mobility Insights Report, mai mult de jumătate dintre şoferi (58%) cred că până în 2030, cele mai multe maşini noi vor fi cele electrice sau un alt tip de vehicul cu emisii zero. Cei mai fervenţi susţinători ai acestei idei sunt conducătorii auto din Portugalia (77%) şi cei din Turcia (73%).

„Din nou, vedem că şoferii sunt gata şi sunt dispuşi să joace un rol în lupta împotriva schimbărilor climatice, dar lipsa infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice îi împiedică. Este nevoie de acţiuni urgente: liderii şi factorii de decizie politică din fiecare dintre cele 22 de ţări analizate trebuie să intensifice şi să răspundă cererii publicului prin investiţii într-o infrastructură universală, accesibilă şi durabilă. LeasePlan şi partenerii noştri şi-au făcut deja temele: anul trecut am prezentat 5 recomandări uşor de implementat care oferă un plan pentru a rezolva infrastructură de încărcare din Europa. Pur şi simplu, soluţiile există deja – tot ceea ce lipseşte este acţiunea”, a subliniat Tex Gunning, CEO LeasePlan.

Beneficiile leasingului operaţional

Mobilitatea completă este cel mai atractiv beneficiu perceput de firmele care aleg leasingul operaţional pentru finanţarea şi administrarea flotelor. Acesta este urmat de economisire şi reducerea costurilor, predictibilitate şi posibilitatea bugetării unor costuri lunare fixe. Faptul că nu trebuie să se achite un avans sau eliminarea riscului de revânzare a maşinii la finalizarea contractului, acesta fiind preluat de către compania de leasing operaţional, sunt alte aspecte care cresc atractivitatea acestui produs.

Fără doar şi poate, un alt beneficiu important pe care îl oferă leasingul operaţional este posibilitatea de analiză şi optimizare a Costului Total de Proprietate. Cunoscut mai mult prin acronimul englezesc TCO (Total Cost of Ownership), acesta este o estimare financiară destinată să ajute atât potenţialii cumpărători, cât şi actualii proprietari în a determina costurile directe şi indirecte ale parcului auto.
Costul total de proprietate include pe lângă preţul de achiziţie a autovehiculului şi toate cheltuielile implicate de utilizarea acestuia. Astfel, TCO este compus din următoarele elemente: costurile directe cu autoturismul, care includ rata lunară şi costurile cu combustibilul; costurile fixe ce reprezintă toate taxele aferente achiziţiei şi utilizării autovehiculelor din cadrul flotei; costurile serviciilor, precum şi costurile ascunse, generate de comportamentul şoferului, managementul intern sau costurile care apar la încheierea contractului de leasing operaţional.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Italia impune test Covid negativ şi izolare de 5 zile la intrarea în țară

ACAROM: Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu peste 18% în martie

Comuna Cernica din jud. Ilfov intră de joi seara în carantină pentru 14 zile

 

 

Adaugati comentariu