60% dintre vehiculele comerciale ușoare din Europa pot fi înlocuite cu alternative electrice

Aproximativ 60% dintre vehiculele comerciale ușoare din Europa ar putea fi deja înlocuite cu alternative complet electrice. Presupunând o durată de viață utilă de șapte ani, aceasta corespunde unor potențiale economii de 261 de milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de Geotab, furnizor de soluții IoT și de transport conectat.
vehiculele comerciale

Studiul realizat de Geotab, ”Sustenabilitate profitabilă: potențialul electrificării flotei europene”, a analizat tiparele de conducere pentru 46.000 de vehicule cu combustie internă, conectate, din 17 țări europene. Practic, a fost realizată o comparație între costurile de operare și impactul asupra mediului ale vehiculelor comerciale ușoare tradiționale cu cele ale modelelor pe baterii electrice. ”Folosind date reale privind performanța vehiculelor electrice, Geotab a oferit dovezi convingătoare ale rentabilității investiției (ROI) și impactului pozitiv asupra durabilității”, a punctat furnizorul de soluții telematice.

Potrivit datelor prezentate, folosind vehiculele comerciale ușoare ”verzi”, administratorii de flote pot obține economii medii de 9.508 euro/vehicul pe o perioadă de șapte ani, chiar și excluzând economiile provenite din stimulentele guvernamentale. În ceea ce privește impactul asupra mediului al trecerii la vehicule electrice, economiile corespund unei reduceri medii de peste cinci tone de emisii de CO2 pentru fiecare vehicul.
Autorii studiului mai arată că, fără doar și poatel, finanțarea guvernamentală poate juca un rol crucial în a permite companiilor să facă o trecere rentabilă la vehiculele comerciale electrice, însă menționează că măsurile din cadrul UE variază considerabil și zece state membre nu oferă în prezent niciun sprijin financiar.

„Companiile știu că vehiculele electrice vor fi viitorul flotelor lor și acum sunt capabile să măsoare unele dintre beneficiile trecerii la mașinile cu baterii. Studiul nostru ilustrează viabilitatea trecerii la vehicule electrice, sprijinind operatorii de flote să-și atingă obiectivele de sustenabilitate. De asemenea, arată că stimulentele guvernamentale pot avea un impact pozitiv semnificativ asupra electrificării flotei”, a subliniat Klaus Böckers, vicepreședinte Nordics Central & Eastern Europe la Geotab.

Eficiența costurilor

Analiza Geotab relevă că, în toată Europa, 86% din cerințele flotelor pot fi îndeplinite de un vehicul electric în 98% din timpul de utilizare al lor. Acest lucru demonstrează că așa-numita range anxiety, un obstacol de lungă durată în calea electrificării mașinilor care circulă pe distanțe lungi, inclusiv pentru vehiculele comerciale, nu mai este o problemă pentru majoritatea parcurilor de vehicule comerciale ușoare.

Marea Britanie are cea mai mare proporție de vehicule electrice pentru distanțe lungi, cu o pondere de 89% în total, urmată de Spania (86%), Olanda (85%), Italia (77%), Germania (76%) și Franța (63%).
În ceea ce privește eficiența costurilor, Marea Britanie a fost depășită de Europa continentală. Aproximativ 71% dintre vehiculele electrice din Italia sunt economice și au și o rază lungă de acțiune, în timp ce Spania (70%) și Germania (69%) prezintă valori similare. În Marea Britanie, pe de altă parte, eficiența costurilor este de numai 55%.

În acest context, analiza arată că obținerea unui stimulent guvernamental de 6.500 euro/vehicul, duce la creșterea eficienței costurilor cu 9 puncte procentuale.

​​​​„Abilitatea vehiculelor electrice de astăzi de a răspunde nevoilor flotelor europene este încurajatoare. Electrificarea flotelor este un proces gradual și acest studiu arată că firmele care nu utilizează vehicule electrice pot pierde bani. Sustenabilitatea devine o parte esențială a obiectivelor fiecărei companii, iar transportul este una dintre componentele principale din acest mix. Acum este momentul ideal pentru a începe să utilizați vehicule electrice la o scară mai mică, pentru a crește mai târziu”, spune Böckers. Potrivit acestuia, datele telematice vor juca un rol crucial în acest sens, indiferent de stadiul în care companiile se află în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice, deoarece le vor sprijini să își gestioneze întreaga flotă mai eficient și mai durabil.

Ce este mobilitatea sustenabilă

Mobilitatea sustenabilă sau eco-mobilitatea este un concept care permite companiilor să adopte cele mai bune soluții pentru a reduce emisiile de CO2 ale flotei, inclusiv pentru vehiculele comerciale. Obiectivul îl reprezintă utilizarea unor mijloace de transport alternative pentru mașinile termice și limitarea călătoriilor pentru a-și reduce amprenta de carbon. Pentru a obține soluțiile cele mai potrivite modului în care își desfășoară activitatea, Geotab recomandă companiilor realizarea unui plan eficient de mobilitate sustenabilă, care să țină cont de mediul de lucru, de amenajarea teritoriului și de nevoile angajaților.

Specialistul în telematică consideră că beneficiile mobilității sustenabile permite firmelor să beneficieze de mai multe avantaje:
– Limitarea costurilor: mobilitatea sustenabilă oferă companiilor posibilitatea de a reduce costurile asociate cu transportul angajaților și de optimiza utilizarea vehiculelor din flotă datorită unor soluții mai curate, precum partajarea vehiculelor.
– Reducerea impactului asupra mediului: mobilitatea sustenabilă permite companiilor să își diminueaze consumul de energie și să reducă neajunsurile cauzate de modurile individuale de transport (emisii de CO2, ambuteiaje).
– Îmbunătățirea imaginii: mobilitatea sustenabilă permite companiilor să creeze un spirit de echipă și o cultură corporativă în jurul protecției mediului și a resurselor. Datorită acestui angajament, imaginea companiei este îmbunătățită față de angajați, clienți, furnizori și întregul ecosistem.

Plan eficient de mobilitate sustenabilă

Pentru implementarea unui plan de eco-mobilitate de succes, Geotab recomandă companiilor parcurgerea a patru etape:

1. Definirea cadrului
Pentru a stabili un plan de mobilitate eficient, ar trebui definite mai întâi problemele, obiectivele țintele, programul de acțiuni și bugetul alocat. De asemenea, trebuie stabilit dacă acești parametri sunt în conformitate cu strategia de afaceri. Pentru a realiza acest lucru, se analizează modul în care funcționează compania și obiceiurile de mobilitate ale angajaților, precum tipurile de călătorie, accesibilitatea la sediu, locul de reședință, posibilitatea de a lucra de la distanță.

2. Alegerea soluțiile pentru o mobilitate curată
Facilitarea muncii la distanță: dacă este posibil, companiile ar trebui să asigure în continuare angajaților echipamentul necesar pentru a putea lucra de acasă. Această soluție reduce călătoriile și crește productivitatea.
Încurajarea mobilității ”blânde”: crearea unor locații sigure pentru angajații care folosesc biciclete, scutere și alte moduri de transport ”blânde” pentru a ajunge la locul de muncă.
Promovarea partajării vehiculelor: încurajarea acestui mod de transport în rândul angajaților reduce costurile și emisiile de CO2.

3. Utilizarea telematicii pentru a optimiza sustenabilitatea flotei
Telematica este o tehnologie deosebit de eficientă pentru reducerea impactului asupra mediului al flotei de vehicule termice. Analiza datelor privind geolocația, rutele alese, consumul de combustibil sau comportamentul la volan permite unei companii să aibă o vedere generală asupra flotei, să identifice cu ușurință zonele care au nevoie de îmbunătățiri și să aleagă soluții adaptate parcului auto de care dispune. Telematica oferă, de asemenea, posibilitatea de a facilita tranziția energetică prin identificarea vehiculelor termice susceptibile de a fi înlocuite cu modele electrice, menținând în același timp un nivel ridicat de productivitate.

4. Asigurarea succesului
Pentru a monitoriza eficacitatea planului de mobilitate și pentru a se asigura că programul și bugetul sunt respectate, sunt necesari manageri dedicați. În plus, eficacitatea măsurilor adoptate se evaluează în mod regula, iar rezultatele se analizează utilizând indicatori cheie de performanță.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2022)

 

CITEȘTE ȘI:

Ce meserii caută românii? Domeniul ”Şoferi – Servicii Auto – Curierat”, cel mai cerut

Editorial Flote Auto. Mai ieftin, mai mare, mai extins

 

 

 

Adaugati comentariu