Advertisement

parcare-floteauto
Home Infrastructură Siguranţă rutieră 6 situaţii când Poliţia rutieră poate cere ridicarea maşinilor

6 situaţii când Poliţia rutieră poate cere ridicarea maşinilor

Potrivit prevederilor noului Regulament, ridicarea maşinilor se poate face non-stop şi acestea nu mai pot fi transportate la spaţiul de depozitare decât pe platformă. Sancţiunile pentru staţionare neregulamentară rămân neschimbate: 250 lei plus trei puncte penalizare, dacă amenda este achitată în 2 zile lucrătoare.

Ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar se va realiza conform unor reguli stabilite de Guvern printr-o hotărâre adoptată la jumătatea lunii decembrie.

Practic, maşinile parcate neregulamentar pe carosabil şi pe trotuar vor putea fi ridicate numai de administraţia publică locală sau de administratorul drumului public, iar acest lucru se va putea opera după 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a HG care modifică şi completează Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Procedura instituită de Guvern nu vizează un rol punitiv al măsurii (acest lucru intrând în sfera răspunderii contravenţionale) şi, totodată, propune un set de reguli procedurale care să descurajeze apariţia practicilor abuzive şi deturnarea scopului măsurii într-unul comercial.

Astfel, reglementarea stabileşte faptul că ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care poliţistul rutier o poate dispune în una din situaţiile prevăzute de art. 143 din Regulament, când vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă, respectiv:

  1. în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
  2. în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia ”Staţionarea interzisă” şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
  3. pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6m;
  4. în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
  5. în pante şi în rampe;
  6. în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia „Staţionare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul ”Zonă de staţionare cu durata limitată” peste durata stabilită.

Măsura nu va fi dispusă sau, dacă a fost dispusă, executarea ei va înceta dacă în vehicul este vizibilă prezenţa unor persoane. Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situaţia în care prezenţa unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative.

De asemenea, aplicarea măsurii nu se justifică în situaţia unui vehicul care realizează acţiuni de intervenţie sau misiuni care au caracter de urgenţă.

Dispoziţia de ridicare a vehiculului va cuprinde o serie de informaţii relevante care pot proba prezenţa vehiculului în locul din care a fost ridicat, necesitatea aplicării măsurii, dar şi starea vehiculului înainte de ridicarea acestuia.

Actul normativ stabileşte explicit operaţiunile şi regulile măsurii tehnico-administrative:

  • transportul la locul de depozitare se realizează în condiţii care exclud deplasarea pe propriile roţi a vehiculului ridicat;
  • transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la iniţierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării şi este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz, se suportă doar contravaloarea operaţiunii de ridicare;
  • depozitarea se face numai în spaţii corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administraţia publică locală;
    pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administraţiei publice locale;
  • administratorul drumului public sau, după caz, administraţia publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operaţiunilor de ridicare, transport şi depozitare.

Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operaţiunii/operaţiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea sau deţinerea legală a acestuia.

Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spaţiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.

Poliţiştii locali şi naţionali dispun ridicarea maşinilor prin dispoziţie scrisă, urmând ca administratorul să o pună în aplicare, în sensul ridicării, transportului şi depozitării maşinii”, a afirmat chestorul de poliţie Florentin Brăcea, şeful Direcţiei Rutiere.

Potrivit prevederilor noului Regulament, maşinile pot fi ridicate non-stop şi nu mai pot fi transportate la spaţiul de depozitare decât pe platformă şi nu tractate.

Potrivit şefului Direcţiei Rutiere, sancţiunile care se aplică în cazul staţionării neregulamentare rămân neschimbate, adică 250 de lei plus trei puncte penalizare, dacă amenda este achitată în două zile lucrătoare.

„În zonele centrale, în zonele aglomerate, în zonele cu probleme, nu în alte zone. Măsura ridicării ar trebui să fie o măsură suplimentară. Nu putem să gândim direct către măsura ridicării, că nu ăsta este scopul — să le ridicăm. Să le luăm gradual, mai întâi sancţiuni în zona respectivă. Dacă este o problemă şi nu se poate rezolva, se vine cu măsura ridicării”, a spus Florentin Brăcea.

Parcarea pe trotuar

Hotărârea adoptată de Guvern aduce şi o serie de îmbunătăţiri ale Regulamentului în privinţa parcării pe trotuar, astfel că staţionarea vehiculului este posibilă numai dacă acel trotuar este amenajat în acest scop, prin marcaje şi semnalizare corespunzătoare.

Amenajarea parcării pe trotuar va fi posibilă numai dacă:

  • se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lăţime;
  • accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
  • poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate.

Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 m de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.

Obligaţii pentru biciclişti

De asemenea, actul normativ se referă şi la o serie de obligaţii stabilite de Regulament pentru conducătorii de biciclete şi care au fost aduse în acord cu realităţile tehnice/tehnologice actuale.

Astfel, de exemplu, echiparea bicicletei trebuie să se facă cu elemente sau dispozitive care să asigure vizibilitatea acesteia în trafic, în special pe timp de noapte, şi să nu se limiteze doar la cele de culoare portocalie fixate pe spiţele roţilor; se specifică distanţa laterală recomandată la depăşirea unei biciclete, de minimum 1,5 m, în loc de o „distanţă laterală suficientă”.

Ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă s-a realizat în baza unor proceduri stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

airbag
Gadgets și High-TechSiguranţă rutieră

Airbag-ul sărbătorește a 50-a aniversare

Astăzi, este imposibil să ne imaginăm mașinile fără airbag-uri, care protejează șoferul,...

conducători auto
Siguranţă rutieră

Peste 900 de conducători auto au fost scoși din trafic de Poliția Rutieră

În ultimele 24 de ore, polițiștii rutieri au scos din trafic peste...

Brigada Autostrăzi
Siguranţă rutieră

Peste 2.000 de sancţiuni contravenţionale, aplicate de Brigada Autostrăzi într-o săptămână

În perioada 23 – 29 septembrie de poliţiştii de la Brigada Autostrăzi...

Brașov
Siguranţă rutieră

DRPD Brașov: Restricții de circulație timp de aproximativ o lună pe DN 1

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRPD) Brașov anunță că, începând de...