6 noutăţi în legislaţia RCA

Intrarea în vigoare a normei RCA a mai limpezit apele tulburi din asigurările auto obligatorii. Iată, în continuare, noutăţile de care asiguraţii trebuie să ţină seama.



RCA

Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule si de tramvaie, cunoscută şi ca Norma RCA (nr. 20/2017), a intrat în vigoare pe 1 august 2017, după ce a fost publicată în Monitorul Oficial.

Norma detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA (Legea nr. 132/2017) şi aduce clarificări în ceea ce priveşte o serie de prevederi, printre care se număra: reglementarea modalităţii de constatare, evaluare, stabilire şi plată a despăgubirilor; modalitatea de decontare directă; asigurările RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat; reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus.

„Adoptarea normei RCA creeaza premisele stabilizării şi normalizării pieţei asigurărilor auto obligatorii. ASF va urmări cu foarte mare atenţie modul în care sunt respectate noile prevederi. Vom sancţiona ferm orice abatere care ar putea afecta drepturile şi interesele consumatorilor”, a afirmat Cornel Coca Constantinescu, vicepreşedintele ASF.

Potrivit reprezentanţilor supraveghetorului pieţei, noul cadru legal care reglementează piaţa RCA presupune şi o strânsă colaborare între mai multe instituţii ale statului. În acest sens, ASF a iniţiat şi a dezvoltat deja parteneriate instituţionale cu Ministerul de Interne, Ministerul Sănătăţii şi cu Registrul Auto Român, al căror rol este determinant în aplicarea Legii RCA.

Sistemul Bonus-Malus

Conform noului sistem Bonus-Malus, la înnoirea poliţei RCA, şoferii disciplinaţi în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce şoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizaţi, suportând o majorare a costului poliţei RCA de până la 180%.
O altă modificare importantă vizează aplicarea sistemului Bonus/ Malus: pentru persoanele fizice se va aplica aceeaşi clasă de Bonus, respectiv Malus – “cea mai favorabilă” – pentru toate maşinile pe care le deţine. Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu maşina.
Dacă doriţi să vă menţineţi clasa de bonus-malus în cazul în care aveţi înregistrate daune, prin contractul RCA puteţi conveni cu asigurătorul posibilitatea răscumpărării, ceea ce înseamnă că veţi suporta contravaloarea despăgubirii corespunzătoare evenimentului, dar nu veţi fi penalizat prin aplicarea malusului.

Exemplu teoretic: Anul trecut aţi avut clasa B6 şi, din fericire, nu aţi cauzat nici în acest an vreun accident de circulaţie. Astfel, în condiţiile unui nou contract RCA, veţi beneficia de clasa B7, ceea ce înseamnă că veţi plăti doar 60% din valoarea unei asigurări RCA faţă de tariful standard al societăţii de asigurare aleasă şi de prima de asigurare de încadrare (la nivelul B0 pentru caracteristicile vehiculului respectiv).
Anul trecut aţi avut clasa B6 dar aţi fost vinovat de producerea unui accident achitat. Prin urmare, în acest an, veţi trece de la clasa B6 la clasa B4 şi, în loc de a beneficia de o reducere de 30%, veţi beneficia de o reducere de doar 20%.
În acest exemplu, dacă asigurarea RCA are un tarif standard (pentru vehiculul dumneavoastră – clasa B0) ar fi reprezentat 350 lei (suma este ipotetică), încadrarea la B6 însemna o primă de asigurare de 245 lei. Schimbarea în B7 ar însemna că anul următor (dacă tariful standard nu se modifică) prima ar deveni 210 lei.

Decontarea directă

Până la 1 octombrie, asigurătorii vor încheia un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, opţiunea cumpărării acesteia revenind clientului.
Decontarea directă presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.

În cazul uneia dintre cele mai mari societăţi de asigurare din România, Omniasig, tarifele practicate pentru acoperirea clauzei de decontare directă încep de la 50 lei pe an – pentru motociclete, ATV-uri şi remorci şi ajung până la 920 lei la TIR-uri.

Pentru autoturisme, costul este de 170 lei pe an, iar pentru autoturismele electrice, şoferii achită în plus 140 de lei pe lângă preţul poliţei RCA.

La ambulanţe, preţul este de 330 lei, în timp ce la scutere/ mopede clauza de decontare directă costă 320 lei, la autobuzeautocare – 340 lei, autobuze urban – 660 lei, iar la tramvaie/troleibuze – 550 lei.
În termen de şase luni de la data intrării în vigoare a normei, asigurătorii RCA încheie un acord de reglementare a relaţiilor economice şi organizatorice privind gestionarea modalităţii de decontare directă şi a regreselor administrative. În Legea RCA, decontarea directă este definiă ca „serviciu auxiliar de gestionare a daunelor de către asigurătorii RCA a propriilor asiguraţi, care se ofertează obligatoriu de către asigurător, iar achiziţia acestuia este opţională de către asigurat”.

Decontarea directă între asigurătorii RCA este aplicabilă la îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) accidentele auto se produc pe teritoriul României;
b) vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România;
c) prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor;
d) ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului;
e) prejudiciile exclud vătămările corporale.

Reduceri pentru persoane cu deficienţe locomotorii

În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii.

Constatarea prejudiciilor

Termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA a fost redus la trei zile lucrătoare.
Este important de reţinut că evaluarea prejudiciului se realizează prin folosirea sistemelor specializate sau, în cazul în care acestea nu conţin elemente ale bunurilor avariate, prin folosirea documentelor justificative. Sistemele de evaluare specializate sunt aplicații informatice care se bazează pe un ansamblu de date, metode şi algoritmi de calcul şi care sunt utilizate ca suport în stabilirea costurilor de reparație a vehiculelor şi bunurilor avariate, precum şi/sau la stabilirea valorii de piață a acestora la data evenimentului.

Soluțiile tehnice finale de remediere a avariilor se stabilesc de către unitatea reparatoare, în acord cu documentația tehnică din manualul de reparație al producătorului auto şi sunt acceptate de către persoana prejudiciată.

Modul de realizare a reparaţiei

Odată cu noul cadru legal, societăţile de asigurare vor fi obligate să menţioneze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unităţi reparatoare.

De asemenea, soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca şi până acum, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto.

Acest aspect este mai bine clarificat de normă de această dată, chiar dacă operaţional acesta funcţiona şi până acum prin procesul de reconstatare funcţional la nivel de piaţă.

Având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunalităţii o reprezintă evaluarile service-urilor, este esenţial ca asiguraţii să fie foarte atenţi la documentele doveditoare emise de către unităţile reparatoare şi să ştie că noua lege prevede că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal.

RCA pentru asiguraţii cu risc ridicat

Asiguratul sau potenţialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurator RCA pe teritoriul României în situatia în care a primit trei oferte a căror prima de asigurare anualizată este mai mare decat ,,N” înmulţit cu tariful de referinţă publicat de către A.S.F.

În prezebt, BAAR a calculat o valoare a factorului N de 1,36, ceea ce înseamnă că o persoana care primeste de la cel putin trei asiguratori diferiti oferte ale caror prime de asigurare RCA sunt mai mari cu 36% fata de tariful de referinta aferent segmentului de risc din care face parte, este incadrata, în categoria asiguratilor cu risc ridicat.
De asemenea, cererea asiguratului cu risc ridicat în ceea ce priveşte încheierea contractului RCA va trebui soluţionată de către BAAR în termen de maximum 20 de zile din momentul în care acesta depune documentaţa completă.

 

 

Adaugati comentariu