Odată cu venirea toamnei condiţiile de drum se schimbă. Şoselele umede pot pune conducătorii auto în situaţii periculoase de acvaplanare. Din fericire, câteva măsuri simple de precauţie garantează o călătorie în condiţii de siguranţă, lipsită de griji.
Acvaplanarea transformă şoferul în pasager
Acvaplanarea este o adevărată ameninţare în timpul ploilor târzii de vară sau de toamnă. Când banda de rulare a anvelopei nu poate îndepărta toată apa dintre anvelopă şi şosea, se creează o pernă de apă pe care maşina pluteşte, îşi pierde aderenţa, iar şoferul nu mai poate controla vehiculul.
Este important să îţi păstrezi calmul în cazul fenomenului de acvaplanare.
„Dacă vehiculul acvaplanează, ridică piciorul de pe pedala de acceleraţie şi apasă ambreiajul până la capăt. Nu frâna şi nu trage de volan în mod forţat. Pe măsură ce vehiculul încetineşte, aderenţa poate reveni brusc. Când acest lucru se întâmplă, vei dori ca anvelopele să fie îndreptate în direcţia de deplasare şi nu într-o altă direcţie”, spune Martin Dražík, Product Manager CE al Nokian Tyres.
Verifică în mod regulat starea anvelopelor şi presiunea acestora
Din fericire, poţi reduce cu uşurinţă riscul de acvaplanare chiar înainte să urci la volan. Primul lucru pe care poţi să-l faci este să verifici adâncimea benzii de rulare şi să te asiguri că acestea sunt într-o stare bună. Anvelopele uzate au capabilităţi reduse de îndepărtare a apei, deoarece banda de rulare nu mai are capacitate suficientă pentru a strânge apa acumulată între anvelopă şi carosabil.
„Legislaţia permite rularea cu anvelope a căror adâncime a benzii de rulare măsoară minim 1,6 milimetri, însă, în realitate, anvelopele încep să-şi piardă din proprietăţile împotriva acvaplanării încă de la 4 milimetri”, adaugă Dražík.
În urma unor teste recente făcute de Tekniikan Maailma (5/2018), s-a constatat faptul că anvelopele uzate au început să acvaplaneze de la o viteză relativ mică de rulare, de 75 km/h. În teste, o anvelopă nouă de înaltă calitate, a început să acvaplaneze abia la 88km/h. În plus, pe lângă adâncimea benzii de rulare, ar trebui să monitorizezi şi presiunea din pneuri. O presiune scăzută a pneurilor va creşte riscul de acvaplanare. Verificarea şi umflarea pneurilor, atunci când este cazul, sunt măsuri importante de siguranţă care nu te costă nimic la cel mai apropiat centru de service.
Viteza corectă ajută la menţinerea controlului
Prevenirea acvaplanării se poate face şi în timp ce conduci. Cel mai important mod prin care poţi face acest lucru este să menţii o viteză corectă pe toată durata deplasării. Pe şosea nu ar trebui să te bazezi orbeşte pe tehnologie sau să consideri limtele de viteză ca fiind limite minime de rulare. Nici măcar anvelopele noi nu pot să prevină acvaplanarea dacă se conduce cu viteză ridicată pe timp de ploaie.
„Cea mai importantă măsură de precauţie pe care un şofer o poate lua, este să-şi adapteze viteza în funcţie de situaţie şi de condiţiile meteo. Atunci când plouă torenţial, viteza ar trebui redusă cu până la 15-20 km/h pentru a permite benzii de rulare să elimine toată apa de sub ea”, ne reaminteşte Dražík.
Prin urmare, ar trebui să aloci mai mult timp unei deplasări cu maşina în cazul în care plouă sau este vreme instabilă, pentru a nu fi nevoit să te grăbeşti şi să conduci cu viteză . De asemenea, pe timp de ploaie, este important să menţii distanţa corectă faţă de ceilalţi participanţi la trafic deoarece suprafeţele umede cresc distanţa de frânare. Ar trebui să acorzi atenţie şi suprafeţei de drum. Șoselele se uzează rapid în aceste condiţii şi se pot forma şanţuri foarte adânci.
„Să nu conduci pe denivelările formate pe şosea deoarece acestea acumulează multă apă. Este mult mai sigur dacă alegi să mergi pe lângă acestea”, adaugă Dražík.
În caz de vreme ploioasă trebuie să:
- Verifici adâncimea benzii de rulare a anvelopelor. Adâncimea minimă recomandată este de 4 mm.
- Verifici presiunea din pneuri. Anvelopele umflate insuficient oferă mai puţin control şi duc la un consum mai mare de combustibil.
- Adaptezi viteza la condiţiile meteo. În caz de ploaie torenţială, viteza trebuie redusă cu până la 15-20 km/h.
- Conduci relaxat. Păstrează o distanţă sigură faţă de ceilalţi participanţi la trafic şi condu cu o viteză adecvată.
- Ai grijă la condiţia în care se află suprafaţa drumului. Nu trebui să conduci pe denivelările formate în carosabil, acestea acumulează apă.
Comentați?