25% dintre maşini nu au RCA valabil

Aproximativ un sfert dintre maşinile aflate în circulaţie nu au RCA valabil, pentru că poliţele au fost încheiate pe o perioadă foarte scurtă, iar apoi nu au mai fost reînnoite. Consiliul Cocurenţei încercă să schimbe această situaţie.



Prima maşină

În condiţiile în care aproximativ un sfert dintre maşinile aflate în circulaţie nu au o asigurare auto obligatorie valabilă, Consiliul Concurenţei propune modificarea legislaţiei, astfel încât poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni pentru persoane fizice şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice. În opinia instituţiei, reducerea gradului de cuprindere în RCA este cauzată, probabil, de existenţa poliţelor de asigurare cu durata foarte scurtă. “Sunt destul de multe maşini în circulaţie, aproximativ un sfert, care nu au RCA valabil, pentru că proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi au uitat să o reînnoiască. Ca urmare, noi am propus ca poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni pentru persoane fizice şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice”, spun reprezentanţii autorităţii de concurenţă.

Implicarea Concurenţei în reglementare

De altfel, demersul Consiliului Concurenţei nu reprezintă o premieră pentru piaţa asigurărilor. Instituţia s-a implicat, în anii trecuţi, şi în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele de pe segmentul asigurărilor auto, prezentând serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară. Printre acestea se numără introducerea posibilităţii de compensare directă; implementarea unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune şi suferinţă pricinuită de un accident auto, în vederea creării unui punct de referinţă pentru instanţele de judecată în cazul acordării despăgubirilor morale pentru vătămări corporale şi deces; luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului şoferului, nu doar a combinaţiei unice şofer-vehicul.

“Prin implementarea noului pachet legislativ din domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la dezechilibre între cererea şi oferta de pe piaţă. Din analiza datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, se observă o evoluţie favorabilă a indicatorilor specifici sectorului RCA. De exemplu, a scăzut valoarea ratei combinate şi, în acelaşi timp, s-a îmbunătăţit lichiditatea societăţilor de asigurare, totalul activelor depăşind nivelul obligaţiilor pe termen scurt”, explică reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Alte propuneri ale autorităţii de supreveghere în domeniul Concurenţei vizează utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA; agregarea datelor statistice la nivelul pieţei şi diseminarea acestora; asigurarea accesului la cazierul de conducător auto; interconectarea bazei de date CEDAM cu Direcţia Regim Permise de Conducere şi înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) în vederea creşterii gradului de cuprindere în asigurare a RCA, prin verificări încrucişate; declararea la emiterea poliţei a tuturor şoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună). În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită de la caz la caz. În unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari, iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează acesteavor fi mai mici.

Nu în ultimul rând, Conciliul Cncurenţei s-a implicat şi în rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

„Totuşi, o parte dintre aceste recomandări, deşi preluate în legislaţie, nu se aplică încă. De exemplu, încă nu a fost elaborat sistemul de punctaj pentru leziuni, nu există încă produse de asigurări RCA bazate pe tehnologiile de tip telematics – există un singur produs pilot lansat de Groupama pentru CASCO, nu este asigurată interoperabilitatea celor două baze de date, CEDAM şi DRPCIV. Cu toate că în ultima perioadă nu au existat companii care să părăsească piaţa, dimpotrivă, au intrat noi actori, indicatorii specifici arată o piaţă RCA puternic concentrată. Ca urmare, vom continua monitorizarea pieţei asigurărilor auto, dar este necesară şi o supraveghere atentă din partea ASF, pentru a putea adopta măsuri corective în eventualitatea în care ar apărea unele disfuncţionalităţi”, susţine Consiliul Concurenţei.

Alinierea la prevederile UE, întârziată

Potrivit Consiliului Concurenţei, preţul poliţelor RCA se stabileşte în mod liber pe piaţă, de către fiecare asigurător în parte, pe baze actuariale şi ţinând cont de capacitatea de subscriere a riscurilor. ASF, în calitate de autoritate de supraveghere şi reglementare în domeniul asigurărilor, poate verifica în ce măsură o eventuală majorare a primelor RCA este justificată de creşteri ale unor componente de cost.

Astfel, reglementările în materie de RCA trebuie să asigure un echilibru între prime şi despăgubiri, astfel încât niciuna dintre părţi să nu aibă de suferit: asiguratul nu trebuie să fie supus unei presiuni exagerate a nivelului primei, victima nu trebuie să se afle în situaţia în care să nu i se poată plăti o despăgubire corectă şi promptă, iar asiguratorul nu trebuie să ajungă în situaţia de a nu-şi putea onora obligaţiile.

„Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Aceste aspecte au fost sesizate şi de Comisia Europeană, care a trimis României o “scrisoare de punere în întârziere”, o etapă premergătoare declanşării procedurii de „infringement”, solicitând explicaţii cu privire la anumite prevederi ale legislaţiei RCA. Ca urmare, colaborăm cu ASF, pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislaţiei RCA cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieţei şi creşterea gradului de protecţie a asiguraţilor, inclusiv în cadrul grupului de lucru creat pentru elaborarea documentelor de răspuns al României la scrisoarea de întâmpinare pentru a evita declanşarea procedurii infringement”, spun reprezentaţii Consiliului Concurenţei.
Aceştia sunt de părere că mai sunt câteva aspecte care creează îngrijorări, dar pe care speră să reuşească să le elimine prin preluarea în legislaţie şi a celorlalte recomandări ale instituţiei, odată cu alinierea la prevederile UE. Una dintre acestea o reprezintă tocmai faptul că aproximativ un sfert dintre maşinile aflate în circulaţie nu au RCA valabil.

Soluţie în disputa dintre asigurători şi service-uri

În opinia reprezentanţilor Consiliului Concurenţei, creşterea cheltuielilor cu despăgubirile plătite pentru daune materiale poate fi cauzată şi de lipsa controlului asiguratorilor asupra tarifelor practicate de unităţile reparatoare. Ca atare, având în vedere relaţia tensionată dintre asigurători şi societăţile de service, instituţia a propus introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societăţile de asigurare şi unităţile de reparaţii auto reprezentative, sau cu organizaţiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relaţia dintre societăţile de asigurare şi unităţile de reparaţii auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.

 

Adaugati comentariu