Atunci când intervine problema utilizării eficiente a unei flote, cele mai mari companii de pe piaţa de leasing operaţional nu spun că produsul lor este singura soluţie. Spun doar că avantajele oferite – noi am numărat cel puţin 10 – îl transformă în „cheia” potrivită pentru o reducere semnificativă a costurilor.
Tăieri drastice de cheltuieli, reduceri de costuri sau amânare a unor investiţii mai puţin necesare fac parte din cotidianul oricărui business, fie el mai mare sau mai mic, fie că doar încearcă să supravieţuiască ori să-şi crească marja de profit. Şi ghidaţi de principiul „Poate un leu nu contează, dar, dacă nu-l ai, nimeni nu ţi-l dă”, deopotrivă, antreprenori şi manageri, dovedesc o preocupare în creştere pentru fiecare ban „înghiţit” de maşinile din dotare. Dilemele devin supărătoare în lipsa răspunsurilor. Dacă schimbi maşina mai repede, atunci costul cu devalorizarea este mare. Dacă o schimbi foarte târziu, costul cu întreţinerea creşte. Ce se poate face? Companiile de leasing operaţional au soluţia proprie, prin intermediul produsului cu acelaşi nume. Leasingul operaţional cu servicii incluse reuşeşte cu succes să simplifice viaţa foarte multor fleet manageri, diminuând costurile generate de utilizarea flotei prin externalizarea deţinerii şi administrării acesteia.
Concret, când o companie foloseşte un autovehicul în leasing operaţional nu plăteşte preţul său de achiziţie, ci costul de utilizare pe durata contractuală selectată, între 1-4 ani. La finalul contractului nu suportă valoarea reziduală, pentru că, furnizorul de leasing operaţional, fiind proprietarul maşinii, va lua înapoi vehiculul şi va fi răspunzător de vânzarea lui pe piaţa second hand. Pentru toate serviciile selectate pentru adminsitare, cum ar fi întreţinerea, asigurările, asistenţa pentru şofer şi vehicul sau administrarea carburantului, compania-client plăteşte o rată lunară fixă. În plus, nu mai relaţionează cu autorităţile pentru a plăti taxele de înmatriculare şi talonul auto, cu furnizorii de servicii şi unităţile de reparaţii auto pentru a administra contractele şi facturile, nu trebuie să urmărească şi să achite anual RCA-ul şi rovinieta.
Dar cele mai bune explicaţii privind beneficiile acestui produs destinat finanţării parcurilor de maşini nu pot fi explicate decât de companiile de profil, care deţin flote de sute, sau chiar mii de vehicule.
Eficienţă şi mobilitate completă
Astfel, în opinia directorului general al ALD Automotive, Frédéric Banco, eficienţa şi mobilitatea reprezintă unele dintre cele mai atractive beneficii pentru companiile care, indiferent de mărime, aleg să administreze flota auto prin intermediul unei firme de leasing operaţional. Astfel, companiile se pot concentra pe activitatea lor de bază, eliminând sau minimizând riscurile asociate investiţiilor făcute într-un parc auto. De asemenea, se obţin reduceri de costuri şi economie de timp, pe care companiile le pot folosi pentru creşterea numărului de clienţi sau îmbunătăţirea produselor şi serviciilor. Nu în ultimul rând, acesta menţionează că riscurile aferente deţinerii şi administrării unei flote proprii sunt transferate către firma de leasing operaţional.
Un alt argument, pe care directorul general al ALD Automotive îl consideră determinant, este rata lunară fixă stabilită prin contractul de leasing operaţional, ce înglobează costurile tuturor serviciilor şi asigură o predictibilitate a cheltuielilor pe toată durata contractului.
În plus, acesta punctează şi importanţa posibilităţii de a modifica contractul de leasing în timpul derulării acestuia în functie nevoile fiecărui client.
Este adevărat că există încă un număr semnificativ de companii care preferă să gestioneze in-house parcul auto, fie că vorbim de flote de zeci de autovehicule, fie de câteva maşini. Pentru a ilustra avantajele externalizării deţinerii şi administrării unei flote voi face o paralelă cu un domeniu de activitate diferit, dar cu un model de business asemănător. Probabil vă este cunoscut modelul SaaS (Software-as-a-Service), prin intermediul căruia o companie poate utiliza soluţii şi aplicaţii software prin intermediul unui abonament, fără să achiziţioneze licenţe. Acest tip de serviciu nu necesită întreţinere şi investiţii în sisteme hardware, dar dacă o companie alege varianta tradiţională de software cu licenţă, trebuie să suporte costuri legate de achiziţia serverelor, găzduirea lor într-un centru de date, instalare şi întreţinere software. Şi în cazul leasingului operaţional şi a managementului flotelor auto se aplică acelaşi principiu. Plătind o rată fixă lunară, clientul beneficiază de la ALD Automotive de finanţarea utilizării autovehiculelor şi de o serie de servicii ce sunt incluse în rată”, explică Frédéric Banco.
Practic, optând pentru un serviciu de leasing operaţional, toate grijile legate de administrarea unui parc de maşini dispar. „ALD Automotive preia toate riscurile şi problemele aferente întreţinerii unei flote auto, precum: livrare şi înmatriculare, întreţinere completă, asigurări, administrarea anvelopelor, asistenţă non-stop, gestionarea combustibilului, autovehicul de înlocuire, raportare etc”, subliniază directorul general al companiei.
Dincolo însă de avantajele clasice pe care produsul de leasing operaţional le aduce firmelor, finanţatorii completează aceste beneficii cu o serie de soluţii şi aplicaţii mobile şi web. În acest context al digitalizării serviciilor, ALD Automotive a lansat anul trecut o soluţie My ALD, care cuprinde aplicaţia dedicată utilizatorilor autovehiculelor şi portalul destinat managerilor de flotă.
Ca noutate pentru 2017, compania va lansa, în curând, primul produs de leasing operaţional din România destinat exclusiv autovehiculelor electrice şi hibride plug-in, ALD Electric.
„Serviciul face parte din programul ALD Bluefleet, care propune soluţii pentru limitarea consumului de carburant şi a emisiilor de CO2”, anunţă Frédéric Banco, directorul general ALD Automotive.
La finalul anului trecut, compania avea în administrare o flotă de 8.011 de autovehicule, dintre acestea peste 6.800 fiind autoturisme, iar 1.200, utilitare cu masa mai mică de 3,5 t.
Fără taxe şi comisioane ascunse
Contextul economic actual se află în strânsă legătură cu nevoia companiilor de a-şi externaliza administrarea şi deţinerea parcului de maşini, consolidându-le managerilor încrederea de care aveau nevoie pentru a derula investiţii pe termen mediu şi lung, este de părere Radu Manea, Director Porsche Mobility, divizia Fleet Management din cadrul Porsche Finance Group (PFG).
Deţinerea unei flote auto atrage după sine costuri şi alocare de resurse pentru companii, elemente pe care managerii preferă tot mai mult să le lase în seama unui partener de încredere, cu un nivel înalt de expertiză, care îi ajută să eficientizeze întreaga activitate de administrare. Sigur că aici trebuie să avem mereu în vedere tipologiile diferite de clienţi – nu toţi sunt la fel structuraţi, nu toţi au aceleaşi aşteptări, nevoi şi nu lucrează după aceleaşi strategii. Aşadar aici lucrurile depind mult şi de clientul despre care vorbim”, explică Radu Manea.
Acesta subliniază că unul dintre avantajele finanţării flotei auto prin leasing operaţional este determinat de asumarea riscului de revânzare de către compania de leasing, care la finalul contractului se ocupă de reînnoirea flotei şi de revalorizarea maşinilor uzate. Totodată, în opinia sa, leasingul operaţional contribuie la îmbunătăţirea indicatorilor financiari ai companiei. Autovehiculul nu este înregistrat ca mijloc fix în contabilitatea firmei, iar chiria lunară fixă elimină riscul apariţiei unor costuri mărite sau deprecierii autovehiculului. Astfel, cu ajutorul finanţării prin leasing operaţional, directorii companiilor îşi pot creşte productivitatea afacerii, îşi reduc atât riscurile, precum şi costurile de operare şi control.
„Punctual pentru serviciul nostru de leasing operational, aş menţiona pe de o parte structura transparentă şi corectă de cost faţă de client – noi nu lucrăm cu taxe şi comisioane ascunse – şi pe de cealaltă parte, feedback-ul extrem de pozitiv primit de la clienţi în ceea ce priveşte procedura de finalizare a contractului de leasing operaţional şi de returnare a vehiculului. Acest punct critic în derularea contractului este unul extrem de important pentru client, iar noi ne bucurăm de o părere extrem de pozitivă din partea clienţilor noştri pe acest subiect, pe care îl considerăm un diferenţiator important”, precizează directorul Porsche Mobility.
În plus, începând cu acest an, Porsche Finance Group, aduce parte dintre serviciile de management de flote – până acum dedicate exclusiv clienţilor mari – în zona de retail, pe care le oferă alături de produsele de finanţare şi clienţilor din acest segment. „Asta înseamnă că şi un client cu o singură maşină poate acum să îşi asocieze contractului de finanţare (leasing financiar, leasing operaţional sau credit) un pachet de întreţinere, precum şi anumite servicii suplimentare, pentru eficientizarea costurilor cu utilizarea maşinii”, conchide Radu Manea.
Porsche Mobility oferă servicii de management de flote, leasing operaţional şi alte soluţii de mobilitate pentru maşinile noi din cadrul grupului Volkswagen – Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen Autovehicule Comerciale, Porsche – precum si pentru alte mărci. Porsche Mobility avea la sfârşitul anului trecut un portofoliu total de 7.751 contracte, dintre care 4.340 au fost încheiate în 2016 – cu 23% mai mult decât în anul precedent.
La finalul lui 2015, compania a lansat şi proiectul MAN Finance, o iniţiativă ce le oferă clienţilor opţiuni complete de finanţare şi asigurare a camioanelor MAN. Acesta este un parteneriat cu MHS Truck & Bus, se adresează tuturor clienţilor existenţi sau potenţiali de camioane MAN şi vizează atât clienţii de flotă, cât şi zona de retail.
Controlul costurilor
Pentru Philip Aarsman, Managing Director al Business Lease România, motivele pentru care o companie îşi externalizează administrarea flotei sunt, de obicei, în strânsă legătură cu nevoia de eficienţă. “Având o companie specializată pentru gestionarea flotei de maşini înseamnă, pentru clienţi, o investiţie iniţială zero, concentrarea pe activitatea de bază, eficientizarea fluxului operaţional, eliminarea riscului valorii reziduale, mobilitate 100% şi, în concluzie, lipsa grijilor”, punctează acesta.
În opinia sa, leasingul operaţional full service (cu servicii incluse) nu aduce companiilor-client doar un singur avantaj, ci o gamă largă de beneficii, printre cele mai importante numărându-se controlul costurilor – ce permite o planificare corectă şi o estimare eficientă a bugetului, un furnizor unic şi un singur punct de contact pentru toate serviciile conexe flotei.
În ultimul an ne-am concentrat eforturile în direcţia digitalizării, deoarece aceasta este ceea ce caută clienţii şi vom continua pe această cale şi în acest an. Pe baza acestei observaţii, am dezvoltat programul Connected Care şi platforma Care Online, ambele produse fiind bazate pe informaţiile online obţinute în timp real, care îmbunătăţesc satisfacţia clienţilor şi optimizează serviciilor oferite de noi”, precizează Philip Aarsman.
Astfel, începând cu 1 ianuarie, toate noile vehicule administrate de Business Lease sunt echipate standard cu dispozitivul Connected Care, care oferă posibilitatea de citire online a kilometrajului, a consumului de carburant, precum şi a informaţiilor pe care utilizatorul le vede la bordul autovehiculului.
În ceea ce priveşte platforma Care Online, prin intermediul căreia utilizatorii maşinilor vor putea face programări pentru întreţinere şi reparaţii direct la service-uri, fără a mai fi nevoie să contacteze reprezentanţii Business Lease, testele au fost finalizate şi este pregătită pentru a fi lansată în curând pentru toţi clienţii.
„Din obiectivul nostru pentru acest an, de a creşte şi de a ne dezvolta, face parte şi deschiderea noii noastre sucursale din Cluj-Napoca. Aceasta înseamnă pentru Business Lease România dezvoltarea pieţei de leasing şi modul de a fi aproape de clienţii noştri din două oraşe-cheie pentru afaceri”, afirmă directorul general al companiei.
Business Lease operează prin leasing operaţional peste 3.000 de vehicule, structura fiind alcătuită din 5% autoutilitare şi 95% autoturisme.
Avans zero, deductibilitate fiscală
“Practic, externalizarea flotei auto nu reprezintă altceva decât delegarea către o echipă de profesionişti a sarcinilor privind administrarea flotei, ce le pot îndeplini la o calitate ridicată şi un cost mai bun, decât în situaţia administrării în regie proprie”, spune, la rândul său, Alexandru Scrieciu, directorul de vânzări al BT Leasing Operaţional, parte a grupului Banca Transilvania. Acesta este de altfel mesajul pe care îl transmite companiilor care ezită încă să-şi externalizeze deţinerea şi administrarea parcului de maşini. Şi pentru a fi şi mai convingător, Alexandru Scrieciu le îndeamnă să analizeze, în primul rând, principalele motivele care ar trebui să le determine să adopte o astfel de decizie: îmbunătăţirea cash-flow-ului firmei – avans zero şi efort financiar mai mic pe perioada de utilizare a maşinii; optimizarea costurilor privind flota; concentrarea resurselor umane şi de capital către obiectul principal de activitate şi, nu în ultimul rând, deductibilitate fiscală.
De altfel, potrivit directorului de vânzări al BT Leasing Operaţional, tot mai mulţi clienţi optează pentru produsul full service (servicii incluse), compania lansând periodic oferte promoţionale pentru clienţii IMM.
BT Leasing Operaţional administrează o flotă de 2.400 de maşini, din care 65% sunt autoturisme, iar 35%, utilitare.
Profilul clienţilor de leasing operaţional
Companiile de leasing operaţional spun că din ce în ce mai mulţi antreprenori şi-au analizat nevoile şi au ajuns la concluzia că eficientizarea costurilor şi mobilitatea sunt două elemente de care nu se pot lipsi. „Astfel, observăm o creştere importantă a clienţilor din segmentul IMM. Porsche Mobility detine un portofoliu echilibrat de clienti pe fiecare dintre segemente – clienti ce au optat exclusiv pentru leasing operational, clienti care au contracte full service – operational cu servicii de management de flote – si clienti care achizitioneaza masinile cash si au contractat de la noi doar partea de administrare a flotei”, arată Radu Manea, directorul Diviziei Fleet Management, Porsche Finance Group.
Pe de altă parte, din punctul de vedere al flotei administrare de ALD Automotive, leasingul operaţional este preferat de clienţii cu peste 20 de maşini şi este utilizat în general pentru automobile cu vechime între 1 şi 4 ani. „Astfel, companiile care deţin echipe mari de agenţi de teren, reprezentanţi de vânzări sau servicii clienţi (mentenanţă) din domeniul serviciilor financiare, industria farmaceutică, FMCG, materiale de construcţii şi domeniul telecomunicaţiilor se numără printre principalii clienţi ai acestui tip de serviciu”, explică Frédéric Banco, directorul general al companiei. Potrivit acestuia,
Dacă în primii ani de la impunerea conceptului pe piaţă, majoritatea clienţilor era din zona companiilor multinaţionale, acum, având o piaţă cu un nivel mai ridicat de maturitate, serviciile companiei pe care o conduce devin interesante inclusiv pentru IMM-uri cu foarte puţini angajaţi. „Din această nouă categorie de clienţi, IMM-urile, pe care o targetăm şi pentru care gândim soluţii personalizate, majoritatea companiilor au între 20 şi 30 de angajaţi. Avem însă şi PFA-uri, care au un singur angajat, leasingul operaţional fiind o soluţie inclusiv în acest caz”, conchide Frédéric Banco.
(Articol publicat în Suplimentul „Opţiuni de finanţare”, revista Flote Auto, aprilie 2017)
Comentați?