Zonele cu emisii scăzute. Ce trebuie să știți dacă mergeți cu mașina în Europa

Din ce în ce mai multe orașe din Europa introduc zone cu emisii scăzute, în care accesul este permis doar dacă vehiculul are lipit un autocolant pe parbriz. În zonele cu emisii scăzute, regulile de intrare sunt diferite de la țară la țară, chiar de la oraș la oraș, însă există și state care acceptă autocolantele țărilor vecine.
Zonele cu emisii scăzute

Sute de orașe din Uniunea Europeană au implementat un sistem de zone cu emisii scăzute, în efortul de a reduce poluarea aerului cauzată de autovehicule. Numărul lor este în creștere, pe măsură ce tot mai multe administrații locale restricționează circulația mașinilor cu emisii nocive. În Franța, de exemplu, în 2025, un număr de 43 de orașe, față de 11 în prezent, vor solicita șoferilor, din țară și din străinătate, să afișeze autocolantele Crit’Air ale țării, iar amenzile pentru lipsa stickerelor vor crește de la 68 euro, acum, la 750 euro.

Un autocolant pentru toată Europa?

Nu, însă unele state recunosc autocolante din alte țări. De exemplu, Spania a spus că va recunoaște autocolante din toate statele UE, Elveția recunoaște autocolantele Crit’Air ale Franței, iar Cehia a promis că, atunci când zonele cu emisii scăzute vor intra în vigoare, la început în Praga, vor fi acceptate autocolantele din Germania.
În prezent, însă, nu există un sistem standard la nivelul UE, ceea ce înseamnă că șoferii care-și planifică călătorii în mai multe state vor trebui să se asigure că respectă regulile pentru zonele cu emisii scăzute din fiecare țară pe care o vizitează. Iar asta ar putea însemna o mulțime de autocolante…
Pentru ca lucrurile să fie și mai confuze, regulile sunt adesea complexe și pot varia de la un oraș la altul, chiar și de la o zi la alta, deoarece anumite reguli temporare pot intra în vigoare în perioadele cu poluare ridicată.

Reguli privind accesul în zonele cu emisii scăzute

AUSTRIA

Există șapte zone cu emisii scăzute în Austria – în special în regiunile Viena, Austria Inferioară, Austria Superioară, Styria, Tirol și Burgenland – unde sunt necesare autocolante pentru vehiculele ușoare de marfă și vehiculele grele, cum ar fi camioanele, autobuzele și autocarele. Regulile care afectează mașinile mai vechi – cele înmatriculate înainte de ianuarie 2006 – sunt de așteptat să intre în vigoare în curând. Și trebuie menționat că autorulotele înmatriculate în clasa de vehicule N necesită autocolant de mediu.
Unele zone cu emisii scăzute nu necesită în mod oficial autocolante (deși pot fi utile), dar poate fi necesar să arătați documentația vehiculului dacă sunteți oprit de poliție
Un sticker costă 29,90 euro plus TVA și poate fi cumpărată de pe site-ul DEKRA.

BELGIA

Întregul oraș Anvers este o zonă cu emisii scăzute, în timp ce mare parte Bruxelles-ului și anumite zone din Gent au, de asemenea, reguli mai stricte privind emisiile.
Vehiculele mai noi cu numere belgiane sau olandeze nu sunt obligate să se înregistreze într-o bază de date care să le permită să intre în aceste zone, dar mașinile din alte țări trebuie să facă acest lucru – gratuit – înainte de a avea acces. Alternativ, puteți plăti o taxă (35 euro pe zi pentru autoturisme / 20 euro pentru mopede și motociclete / 50 euro pentru vehicule grele) pentru un permis.
Pentru Bruxelles, vehiculul care nu este înmatriculat în Belgia trebuie înregistrat pentru zona cu emisii scăzute aici. Orice informații inexacte transmise în timpul înregistrării sunt pasibile de o amendă administrativă de 25 euro.
Pentru Anvers, vehiculul care nu este înmatriculat în Belgia trebuie înregistrat pentru zona cu emisii scăzute aici.
Totodată, poate fi utilizat și unul dintre automatele din zona cu emisii scăzute răspândite în jurul orașului. Mai multe informații aici.
Pe de altă parte, puteți verifica aici dacă vehiculul pe care îl conduceți este permis în zona cu emisii scăzute din Gent. Abonamentele de zi pot fi achiziționate aici.
Atenție! Șoferii oricărui vehicul înmatriculat în străinătate care doresc să achiziționeze un permis de zi trebuie mai întâi să-și înregistreze vehiculul.

CEHIA

La Praga este în curs de înființare o zonă cu emisii scăzute pentru care șoferii vor avea nevoie de un autocolant pentru parbriz. Ministerul ceh nu a anunțat încă tipurile de autocolante ce vor fi recunoscute pentru vehiculele înmatriculate în altă țară, dar este de așteptat ca stickerele germane să fie acceptate.

DANEMARCA

Toate vehiculele grele de marfă necesită un autocolant pentru a intra în zonele cu emisii scăzute din întreaga țară.
Totodată, furgonetele diesel mai vechi, camioanele și autobuzele nu au voie să intre în zonele cu emisii scăzute decât dacă sunt echipate cu un filtru de particule. De la 1 octombrie 2023, această regulă se va extinde la toate mașinile cu motor diesel.
Amenda pentru mașinile care circulă ilegal în zonele daneze cu emisii scăzute este de 1.500 coroane daneze (200 euro).
Dacă conduceți un vehicul care intră în aria de aplicare a acestor reguli, trebuie să vă înregistrați filtrul de particule și/sau norma euro aici.

FINLANDA

În Helsinki, doar camioanele și autobuzele pentru transport public local sunt afectate de regulile zonelor cu emisii scăzute.

FRANȚA

Sistemul de autocolante Crit’Air din Franța este aplicat, în prezent, în 11 orașe și va fi extinsă la peste 40 până în 2025. Toate vehiculele – inclusiv cele înmatriculate în afara Franței – trebuie să cumpere un autocolant de pe site-ul oficial, înainte de a putea fi conduse în oricare dintre zonele cu emisii scăzute ale țării.
Autocolantul costă 3,72 euro, inclusiv taxele poștale, dacă vă aflați în Franța, și 4,61 euro dacă sunteți afara țării.
De la 1 ianuarie 2023, vehiculele cu autocolantul Crit’Air 5 (vehicule diesel produse înainte de 2001) sunt interzise în toate zonele cu emisii scăzute. Ulterior, restricția se va extinde de la 1 ianuarie 2024 pentru Crit’Air 4 (vehicule diesel produse înainte de 2006) și la 1 ianuarie 2025 pentru Crit’Air 3 (vehicule diesel produse înainte de 2011 și vehicule pe benzină/motorină produse înainte de 2006).
Autoritățile locale pot, de asemenea, impune interdicții direcționate – temporare și permanente – în zonele aflate sub jurisdicția lor. De la 1 ianuarie 2023, Montpellier, de exemplu, a cerut fiecărei mașini să aibă un autocolant Crit’Air 4 sau mai mic pentru a circula în zonele cu emisii reduse, în timp ce camioanele, microbuzele și autocarele au nevoie de un sticker Crit’Air 3.
Tunelul Mont Blanc dintre Franța și Italia este, de asemenea, o zonă în care s-a instituit un control al emisiilor. Verificările sunt manuale și se bazează pe vechimea vehiculului. Probabil că ar fi o idee bună să aveți documentele mașinii asupra dvs.
În final, să precizăm că Franța nu recunoaște autocolantele altor țări.

GERMANIA

Autocolantele care permit accesul în numeroase zone cu emisii scăzute din orașele germane pot fi achiziționate din parcări, stații de testare, autorități locale sau online. Dovada emisiilor este necesară pentru a cumpăra autocolantul, așa că veți avea nevoie de documentele mașinii dvs. dacă cumpărați personal.
Dacă sunt cumpărate direct din orașe, autocolantele costă 5 euro. Online, acestea pot fi puțin mai scumpe, în timp ce taxele poștale internaționale vor adăuga, de asemenea, un cost suplimentar pe factura finală.
Alternativ, puteți cumpăra autocolante de la TÜV SÜD, care vor fi expediate în străinătate – pentru 17,50 euro, sau de la unul dintre cele 300 de centre de service TÜV SÜD pentru 6 euro.
Totodată, TÜV-NORD vinde autocolante online pentru 9,90 euro dacă vehiculul este înmatriculat în Germania sau pentru 17,50 euro dacă vehiculul este înmatriculat în străinătate.

GRECIA

Autoritățile elene au anunțat că doresc ca Atena să devină o zonă fără vehicule pe motorină până în 2025. În prezent, există două scheme operaționale aplicate în capitală și în jurul ei, o parte a anului. Perioada de restricție variază anual, dar, în general, este programată de la jumătatea lunii octombrie până la mijlocul lunii iulie.
În centrul Atenei, în această perioadă, vehiculelor de până la 2,2 tone li se permite intrarea numai în zile alternative, în funcție de numărul de înmatriculare, par sau impar.
Un sticker special scutește anumite categorii de vehicule, cum ar fi mașinile electrice, cele alimentate cu gaz natural sau GPL, cele hibride sau din clasa Euro 6 care emit mai puțin de 120 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Pentru a obține acest tip de permis, faceți clic aici.
În inelul exterior și în regiunea prefecturii Attica, vehiculele cu o greutate mai mare de 2,2 tone, inclusiv autobuzele, trebuie să îndeplinească standardele minime de emisii.

ITALIA

Numeroase zone cu emisii scăzute sunt înființate și în Italia – în principal, dar nu exclusiv, în nordul țării – cu standarde și perioade de timp diferite. În numeroase orașe – inclusiv Roma, Milano, Torino, Florența și Bologna – restricțiile pot însemna că nu puteți conduceți în anumite zone în timpul zilei în zilele lucrătoare sau duminica.
Penalitățile pentru intrarea în zonele restricționate la moment greșit variază de la 70 euro la 450 euro.
În cele mai multe cazuri, permisele de intrare în zonele restricționate nu sunt disponibile pentru vizitatori, deși pot exista derogări de la aceasta. În Milano se aplică un sistem de taxe de congestionare – similar cu cel din Londra – pentru vehiculele care intră în zona istorică din centrul orașului.
Tunelul Mont Blanc dintre Franța și Italia este, de asemenea, o zonă de control al emisiilor. Verificările sunt manuale și se bazează pe vechimea vehiculului. Probabil că este o idee bună să aveți documentele mașinii asupra dvs.

OLANDA

Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Utrecht și Eindhoven (din 2025) au zone cu emisii reduse pentru vehiculele diesel ușoare – adică numai vehiculele diesel ușoare care îndeplinesc cel puțin standardul EURO 4 pot intra în zonă. Pe de altă parte, Portul Rotterdam, impune reguli mai stricte, permițând accesul numai pentru vehicule EURO 6 .
Rotterdam și Utrecht au implementat zone cu emisii scăzute care permit intrarea pe baza datei primei înmatriculări a unui vehicul. Mașinile înmatriculate în Olanda sunt înregistrate în baza de date națională, în timp ce șoferii vehiculelor străine vor trebui să aibă documentele la ei. Similar cu Belgia, șoferii vehiculelor mai vechi pot solicita o scutire pentru a intra în zonele cu emisii scăzute din Rotterdam și Utrecht. Pentru a aplica pentru un permis de zi în Rotterdam, trebuie să accesați site-ul dedicat. Abonamentele costă 22,70 euro și durează 24 de ore.
Șoferii de vehicule mai vechi fără scutire riscă o amendă de 95 euro.
De la 1 ianuarie 2022, Utrecht are acces limitat pentru vehiculele diesel. Pe același site, puteți vedea dacă puteți intra în oraș cu o mașină pe motorină.

SPANIA

Regulile din Spania sunt din ce în ce mai stricte. Din 2023, toate orașele cu cel puțin 50.000 de locuitori trebuie să creeze zone cu emisii scăzute – adică aproximativ 150 de orașe.
Până la finalul anului trecut, doar Madrid și Barcelona erau singurele orașe cu zone cu emisii scăzute – Zona de Bajas Emisiones – în vigoare.
Zona cu emisii scăzute din Barcelonei a fost creată în ianuarie 2020. Vehiculele trebuie să aibă un sticker de mediu DGT pentru a intra în zonă între orele 7:00 și 20:00, de luni până vineri. Reguli suplimentare pot fi aplicate în perioadele de poluare ridicată.
Puteți verifica dacă aveți nevoie de sticker pe site-ul dedicat.
Între 2023 și 2025, capitala Spaniei, Madrid, va deveni treptat o zonă gigant cu emisii scăzute. De exemplu, vehiculele fără autocolant nu vor mai avea voie să circule pe șoseaua de centură M-30.
Puteți comanda o etichetă DGT, de la 5 euro plus taxe poștale, aici.

SUEDIA

Zonele cu emisii scăzute din Suedia pot fi întâlnite în Göteborg, Helsinborg, Lund, Malmö, Mölndal, Stockholm, Umeå și Uppsala. Există, oficial, trei clase de zone, care se aplică diferitelor tipuri de vehicule. În prezent, două sunt operaționale, în timp ce a treia este încă la nivel teoretic.
Cel mai frecvent se aplică zona de clasa 3 pentru autobuzele și camioanele cu o greutate mai mare de 3,5 tone, care trebuie să respecte standardele EURO VI.
Singura zonă de clasa 2 a țării se aplică autoturismelor, microbuzelor și frugonetelor care trebuie să respecte, de la 1 iulie 2022, standardele EURO 6. Zona de clasă 2 există doar pe o singură arteră din Stockholm, str. Hornsgatan (2,3 km), din cartierul Södermalm.
Vehiculele electrice, cu pile de combustie și pe gaz vor fi permise numai în zonele teoretice din Zona 3, deoarece și Suedia se pregătește să interzică vehiculele pe benzină și diesel din 2030.

 

 

Sursa foto: Sebleouf via Wikimedia Commons

 

 

CITEȘTE ȘI:

Guvernul francez este de acord cu diminuarea participaţiei deţinute de Renault la Nissan

Delgaz Grid își înverzește parcul auto cu 19 vehicule pur electrice

 

 

 

Adaugati comentariu