Constructorii auto sunt între ciocan și nicovală. Pe de o parte, vânzările de vehicule electrice scad în toată Europa, iar, pe de alta, țintele mai stricte pentru emisiile de CO2 vor intra în vigoare din 2025, ratarea lor fiind penalizată drastic. Atingerea obiectivelor ține de mixul de vânzări – electrice vs termice, însă analiștii spun că livrările de mașini ecologice nu pot crește decât prin scăderea prețurilor.
Uniunea Europeană a impus producătorilor de vehicule un program de reducere a emisiilor medii ale vehiculelor noi, criteriile fiind, bine-nțeles, din ce în ce mai stricte de la an la an. Astfel, începând din 2020, media a fost de 116 grame de CO2/km. De anul viitor, aceasta va scădea la 94 g/km, iar următorul mare pas va fi în 2030, când nivelul cerut va ajunge la 50 g/km. Destinația finală este zero g CO2/km în 2035.
Trebuie remarcat faptul că aceste cifre sunt medii la nivelul întregii flote de vehicule ale unui constructor auto. Ținta pentru 2025 este diferită pentru autoturisme (în scădere de la 116 la 93,6 g/km, o reducere de 19%) față de vehicule utilitare (de la 185 la 154 g/km, -17%).
Fără doar și poate, obiectivul Comisiei Europene a contribuit, cel puțin inițial, la reducerea emisiilor medii reale de la vehiculele noi vândute în toată Europa, de la 152 g/km în 2019 la 107 g/km în 2023. Cu toate acestea, se pare că cifra pentru 2024 va crește din nou, la 110 g/km, ca urmare a diminuării vânzărilor de vehicule electrice.
Unde s-a ajuns
În prima jumătate a acestui an, piața auto europeană (UE plus Islanda și Norvegia) a crescut cu aproape 243.000 de noi înmatriculări (+4,3%). Înmatriculările de vehicule electrice pe baterie și a hibridelor plug-in au scăzut, în schimb, cu 9.000 de unități. Pe de altă parte, vânzările de full hibrizi (non plug-in) au reprezentat mai mult de jumătate din creșterea din semestrul I 2024, dar aceasta este atât o veste bună (sunt mai eficienți din punct de vedere al consumului de combustibil decât media), cât și mai puțin bună (au emisii mai mari decât media).
Scăderea vânzărilor de vehicule electrice a fost cauzată, în mare parte, de reducerea sau eliminarea subvențiilor și a survenit într-un moment nepotrivit, deoarece pentru a atinge obiectivul mai strict al UE pentru 2025, vânzările de vehicule electrice ar fi trebuit să accelereze în loc să scadă. După cum subliniază analiștii Dataforce, companie de colectare a datelor auto și de cercetare a pieței, acest lucru pune aproape fiecare constructor auto într-o situație dificilă.
Cine scapă și cine nu
Dintre producătorii auto cu modele pe benzină și/sau diesel în gamă, doar doi, ambii din China, sunt deja sub pragul de 93,4 g/km. Este vorba despre SAIC Group, care deține marca MG și Geely, părintele Volvo și Polestar. Alți doi producători aflați cel mai aproape de țintă (deși o depășesc) sunt Toyota (105 g/km) și BMW (106 g/km).
Cea mai grea sarcină pentru atingerea țintei va fi pentru Volkswagen (123 g/km) și Ford (125 g/km).
Producătorii care își ratează obiectivul pentru 2025 vor trebui să plătească o penalizare pentru excesul de emisii de 95 euro per g CO2/km pentru fiecare vehicul nou înmatriculat. Aceste sume pot ajunge cu ușurință la sute de milioane de euro.
Pentru a evita aceste amenzi, constructorii auto au practic mai multe opțiuni, spun experții Dataforce: creșterea electrificării gamei de produse, punerea în comun a CO2, creșterea vânzărilor de vehicule electrice și, eventual, o combinație a acestor trei.
„Pe baza emisiilor actuale specifice tipului de combustibil, un constructor auto fără full hibrizi în portofoliu va avea nevoie de 37% mașini electrice și hibride plug-in în mixul său de vânzări. Cu full hibrizi, sarcina devine aparent mai ușoară. Într-un scenariu cu o cotă a acestora de 55%, proporția necesară de mașini electrice și hibride plug-in scade la 23%. Cu toate acestea, producătorii auto cu un accent deosebit pe full hibrizi au de obicei mai puține mașini electrice”, arată analiștii Dataforce.
O altă opțiune este punerea în comun a CO2, care presupune cumpărarea de certificate de emisii de la producători exclusiv de vehicule electrice, precum Tesla. „Nu a fost prea mare nevoie de punerea în comun a CO2 în ultimii doi ani, dar se așteaptă o revigorare în 2025”, notează Dataforce.
Numai creșterea vânzărilor de vehicule electrice pentru a atinge obiectivul de emisii pare „inaccesibilă”, mai arată compania de cercetare de piață. „Electrificarea nu este un proces liniar. Saltul din 2019 până în 2023 a fost surprinzător de puternic. Un astfel de salt poate fi replicat doar dacă prețurile scad suficient de mult. În timp ce prețurile bateriilor sunt în scădere, ceea ce ar putea face cu adevărat diferența este ca producătorii să nu mai lanseze oferte promoționale pentru vehiculele termice și să comercializeze vehicule electrice mai mici și mai accesibile”, subliniază Dataforce.
Calcule, calcule
Și experții de la organizația de mediu Transport & Environment (T&E) consideră că avansul vânzărilor de vehicule electrice nu poate avea loc decât pe măsură ce producătorii vor începe să lanseze modele mai ieftine. În acest scenariu, ei anticipează că, anul viitor, automobilele fără emisii vor ajunge la o cotă de piaţă în Europa de aproximativ 24%. Există chiar o ”puzderie de noi modele, mai accesibile” care urmează să fie lansate pe piaţă, susţine Lucien Mathieu, responsabil pentru sectorul auto în cadrul Transport & Environment.
Cu toate acestea, o creştere a cotei de piaţă a automobilelor electrice peste pragul de 20% ar fi un salt semnificativ comparativ cu situaţia din acest an. În august 2024, vânzările de vehicule complet electrice au scăzut cu 43,9%, a patra lună de declin consecutiv, pe fondul scăderilor din Germania (68,8%) şi Franţa (33,1%).
Totuşi, analiștii T&E sunt de părere că producătorii de automobile își vor continua planurile ce vizează automobilele electrice, planuri care includ lansarea a noi modele în 2024 și 2025, cu un cost de până la 25.000 de euro, precum Renault R5, Fiat Grande Panda, Citroën e-C3 sau Cupra Raval.
Potrivit unei analize proprii, T&E arată că, în timp ce mașinile electrice ar avea cea mai mare contribuție la diminuarea emisiilor, Stellantis și Volkswagen Group se vor baza și pe full hibrizi (HEV) pentru 33% și, respectiv, 30% din reducerea de CO2 necesară pentru a atinge obiectivele UE. Vânzările de hibrizi ar trebui să scadă, de asemenea, și o parte semnificativă a decalajului de emisii pentru Mercedes-Benz (17%) și Renault (15%). Pe lângă modelele sale complet electrice, și BMW este de așteptat să depindă de hibrizii plug-in (PHEV) pentru a atinge 18% din reducerea emisiilor de care are nevoie pentru a îndeplini ținta din 2025.
Dacă producătorii se vor baza mai mult pe vânzarea de hibrizi pentru a se conforma, cota totală de piață a BEV ar fi de 20% anul viitor, arată Transport & Environment.
În cazul în care producătorii de mașini vor coopera între ei, își pot reduce și mai mult emisiile medii. Potrivit analizei T&E, dacă VW, de exemplu, își pune în comun dioxidul de carbon cu Tesla, doar 17% din vânzările sale ar trebui să fie mașini electrice în 2025, în loc de 22%. Dacă Ford colaborează cu Volvo, așa cum a făcut-o în 2021, mașinile sale pe baterie ar trebui să reprezinte doar 9% din vânzări, în loc de 21%.
UE nu dă înapoi
În luna iulie 2024, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a confirmat că menține 2035 ca termen pentru interzicerea vânzărilor de mașini noi pe benzină și motorină. În plus, la jumătatea lunii septembrie, a respins, și o solicitare (neoficială) a constructorilor auto europeni (mai puțin Stellantis), privind amânarea cu doi ani a țintelor de CO2 pentru 2025. Pe scurt, Executivul comunitar de la Bruxelles le-a transmis că „industria a avut ceva timp să se pregătească pentru această nouă fază a tranziției, iar obiectivele care se aplică din 2025 au fost adoptate de colegislatori în 2019”.
Mașini electrice ieftine în Europa
2020
– Smart Forfour – 19.000 euro
2021
– Dacia Sping – 16.800 euro
2024
– Fiat Grande Panda – 25.000 euro
– Hyndai Inster – sub 25.000 euro
– Citroen e-C3 – 23.300 euro
– Leapmotor – Stellantis T03 – 20.000 euro
2025
– VW ID.2 – 25.000 euro
– Skoda Epiq – aprox. 25.000 euro
– Renault R5 – aprox. 24.900 euro
– Cupra Raval – 20.000-25.000 euro
– BYD Seagull – 20.000 euro
2026
– KIA EV 2 – 25.000 euro
– Opel – 25.000 euro
– Renault Twingo – 20.000 euro
2027
– VW ID.1 – 20.000 euro
Sursa: T&E
(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2024)
CITEȘTE ȘI:
A apărut revista FLOTE AUTO, noiembrie 2024
Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț, la un pas de lansarea licitației de proiectare și construcție
Comentați?