Deşi nu evoluează pe terenul preferat, germanii de la VW mizează pe o reţetă interesantă, ce face din Amarok un jucător important pentru piaţa utilitarelor 4×4.
Volkswagen Amarok este aşadar o prezenţă distinctă în ofertele auto, atât prin designul caroseriei cu elemente stilistice împrumutate din zona SUV-urilor, dar şi prin soluţii tehnice care îl fac la fel de agil şi de uşor de condus ca orice autoturism 4×4 de talie mare. Liniile curbe, designul îngrijit şi prezenţa unor detalii cromate, fac ca Amarok să-şi învingă condiţia de vehicul muncitoresc.
Habitaclul şi spaţiul interior reprezintă capitolele la care oferta auto Amarok stă foarte bine, situându-se în jumătatea superioară a clasei în materie de finisaje, confort şi dotări. Volumul habitaclul şi cel destinat transportului diverselor încărcături reprezintă un adevărat etalon pentru această clasă.
Atmosfera la bord este una decentă, cu o ergonomie bună din care lipsesc elementele brute specifice celor mai multe modele concurente ce activează în acest segment. Planşa de bord, scaunele şi panourile uşilor par realizate după aceleaşi standarde de calitate pe care le întâlneşti la orice autoturism din gama VW, iar acest lucru nu face decât să confirme strădania germanilor de a se impune într-o zonă acaparată de mai mulţi ani de mărcile asiatice.
Locurile din spate excelează la capitolul spaţiu pentru picioare şi oferă posibilitatea plierii banchetei pentru a putea oferi loc pentru eventuale bagaje sau pentru a putea transporta diverse obiecte voluminoase.
Bena lui Amarok cu cabină dublă este cea mai voluminoasă din acest segment, iar sarcina utilă este şi ea la un nivel de top, cu cele 1,15 tone pe care pick-up-ul german le poate transporta.
La capitolul tehnic, oferta auto Amarok nu riscă nimic, mergând în continuare, ca şi modelele concurente, pe soluţiile cele mai apreciate din punct de vedere al fiabilităţii, respectiv construcţia „body on frame”, punte spate rigidă şi suspensie cu arcuri lamelare pe spate.
Unicitatea ofertei auto Amarok în acest segment vine de sub capotă, unde germanii propun un motor mai mic, de doi litri, dar care oferă puteri cuprinse între 140 şi 180 CP. Varianta de motorizare din testul nostru a fost cea de intrare în gamă, cu un singur turbocompresor, ce dezvoltă 140 CP. Motorul trage bine şi nu resimte faptul că dispune de o capacitate de doar doi litri, fapt ce aduce în schimb beneficii la capitolul economic, dar şi în ceea ce priveşte zgomotul şi vibraţiile, care se situează la un nivel foarte redus. În această configuraţie, ce are la bază o cutie manuală cu şase trepte şi un sistem de tracţiune integrală decuplabilă, oferta auto Amarok oferă un compromis ideal între preţul de achiziţie, costuri de întreţinere şi aptitudini. Pentru a diversifica şi a oferi un potenţial dynamic extins, Amarok poate fi comandat şi în varianta de 180 CP, cu sistem de tracţiune integrală permanentă, dar şi cu o cutie de viteze automată, cu opt rapoarte.
La drum, Amarok s-a dovedit uşor de manevrat şi confortabil, cu plusuri aduse de un sistem de direcţie foarte precis, o cutie bine etajată ce favorizează demarajele şi care dispune de un schimbător la fel de uşor de operat ca al oricărui autoturism. Dacă dinamica pe şosea este una bună pentru această clasă şi apropiată de cea a unui SUV, în teren accidentat Amarok se simte mult mai în elementul său. Tracţiunea integrală poate fi cuplată prin apăsarea unui buton din vecinătatea schimbătorului de viteze. Tot de aici se trece şi în treapta de reductor, ce oferă o demultiplicare considerabilă, utilă în diverse situaţii.
Pentru a eficientiza şi mai mult distribuţia cuplului către roţi în teren accidentat, Amarok dispune şi de posibilitatea blocării diferenţialului spate, lucru care se face de asemenea foarte uşor, prin apăsarea unui buton. Există şi un mod „Off-road”, care poate fi acţionat tot prin intermediul unui buton până la viteze de 100 km/h. Acesta va schimba setările sistemelor electronice cum sunt ESP-ul şi ABS-ul, cunoscute pentru comportamentul imprevizibil în astfel de condiţii. Cu modul Off-Road activat, la viteze mici, sub 30 km/h, sistemul automat de coborâre a pantelor se activează automat. Sistemul a fost gândit în oferta auto pentru a oferi şoferului posibilitatea de a mări sau micşora viteza de coborâre, sporind astfel senzaţia de siguranţă şi control.
Fiind o maşină a cărei destinaţie nu este în totalitate legată de off-road, Amarok resimte în teren şi unele limitări, date în principal de ampatament şi de lungimea consolelor, mai ales a celei spate. Suspensia are o setare de compromise întâlnită la mai toate autovehiculele din acest segment, urmărind un comportament cât mai decent în situaţii diferite şi destul de întâlnite în viaţa unui pickup, cum ar fi pe asfalt, în teren, gol sau încărcat cu greutăţi de peste o tonă.
În oferta auto, Volkswagen oferă două setări ale suspensiei, una standard, mai confortabilă, şi una pentru drumuri grele. Chiar şi în varianta de motorizare de 140 CP, germanii au dovedit că pot face un pick-up competitiv chiar şi cu o cilindree de doi litri. Polivalenţa lui Amarok vine însă din multitudinea de configuraţii disponibile, de la cabină simplă (4×2, de la 25.955 Euro cu TVA), cabină dublă (4×4, de la 28.482 Euro, cu TVA), benă fixă, basculabilă sau autoşasiu, dar şi cu o paletă largă de combinaţii privind transmisia şi motorizarea, aspecte ce îl fac unul dintre cele mai dinamice şi mai versatile pick-up-uri de pe piaţă.
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna aprilie 2014)
Comentați?