Sarcina comună a fost să producă unul dintre cele mai reușite sedanuri de clasă compactă. Metodele de abordare au fost însă diferite. Test comparativ între Renault Megane Sedan 1.5 dCi 110 CP și VW Jetta 2.0 TDI 110 CP.
Segmentul în care luptă cei doi protagoniști ai testului este deosebit de apreciat atât în rândul utilizatorilor particulari, cât și în cel al flotelor de mașini. Motivele sunt evidente: spațiu interior mare, portbagaj vast, preț competitiv, cheltuieli mici. De aceea, pentru a se plasa în vârful clasamentului vânzărilor, un sedan compact ar trebui să puncteze cât mai bine la fiecare dintre aceste capitole. Ușor de zis, imposibil de făcut, pentru că anumite aspecte le exclud pe altele. Nu poți atinge maximum de dinamică, spațiu și confort în același timp.
Modelele cu caractere diametral opuse ale testului nostru sunt cele mai bune exemple în acest sens, iar totul pornește de la exterior: francezul frapează cu o siluetă dinamică și blocuri optice elaborat desenate, fiind în centrul atenției oriunde s-ar afla. Silueta sa pare o sculptură, o punte între sedanuri și coupe-uri, iar elementele de stil sunt întru totul neconvenționale.
La polul opus se află Jetta: reprezentantul nemților rămâne fidel formelor simple, curate cu care VW ne-a obișnuit dintotdeauna. Nu este vorba de vreo lipsă de imaginație a nemților, ci de tradiție, de pragmatism, de exactitate teutonă. Sloganul ”Das Auto” și-a găsit reprezentantul perfect!
Iar situația continuă în aceeași notă la interior. Renault aduce în centrul atenției display-ul touch de 8,7 inch al sistemului multimedia R-link 2, care inundă habitaclul cu o atmosferă hi-tech. Cu un meniu foarte intuitiv, acesta face posibilă renunțarea la majoritatea butoanelor fizice ale instalațiilor de sunet și climatizare și simplifică la maximum aspectul consolei centrale. O dată cu ele a dispărut însă și potențiometrul de volum, fiind înlocuit de două pictograme minuscule aflate pe ecran, greu de accesat în mers, de aceea folosirea satelitului de comandă din spatele volanului devine cea mai comodă soluție. Un al doilea ecran TFT personalizabil și-a făcut loc în cadranul central al instrumentelor de bord: adio cadrane analogice pentru vitezometru și turometru! Deasupra sa întâlnim lamela amovibilă a display-ului head-up, care afișează informațiile principale necesare șoferului: viteza curentă, limita sa legală și indicațiile sistemului de navigație. Este complet reglabilă, pentru a se potrivi oricărei staturi a șoferului și se ascunde în bord la oprirea motorului.
Totuși, nu mă bucură neapărat acest gen de abordare modernă, cu multe display-uri și puține butoane fizice, care necesită atenția șoferului în timpul conducerii, dar trebuie să recunosc că arată spectaculos și face fericiți pe cei mai mulți dintre clienți, care-și doresc liniii simple și tehnologie avansată.
La fel ca și la exterior, Jetta este mult mai tradiționalist și în privința habitaclului: păstrează cadranele și butoanele clasice în defavoarea celor virtuale, iar asta nu deranjează deloc.
Dimpotrivă, gruparea lor perfectă le face ușor de accesat, iar feedback-ul unui click nu se compară cu cel al unei pictograme. Desigur, și germanul vine în dotare cu un display tactil mai mic, de 5,7 inch, cu meniu aparent mai simplu decât cel al francezilor. Doar aparent, pentru că nici opțiunile nu sunt la nivelul lui Megane Sedan și nici funcțiile încorporate nu sunt la fel de complexe. Nici plasticele din habitaclu nu rivalizează cu cele ale modelului francez, care beneficiază de suprafețe moi și fine chiar și sub zona mediană a habitaclului. Astfel, Jetta își arată vârsta de peste șase ani și în acest aspect, în timp ce Megane Sedan pare mult mai ancorat în realitatea anului 2016.
Francezul debordează și la capitolul confort, cu ale sale scaune amplu profilate, cu trei funcții de masaj și acoperite cu o combinație pluș-piele. Pasagerii sunt răsfățați de iluminarea ambientală cu nuanțe selectabile și de singura trapă panoramică oferită în segment. Niciuna dintre aceste dotări nu se regăsește pe lista de opțiuni a lui Jetta, care însă recuperează la spațiul interior. Indiferent de locul la care ne referim, germanul oferă ceva mai mult spațiu pentru cap, umeri și genunchi, iar accesul pe banchetă este mai facil, datorită liniei mai puțin înclinate a plafonului. Ambele modele sunt mai spațioase în spate decât hatchback-urile omoloage: lungimea mai mare cu 412 mm în cazul lui Jetta raportat la Golf, respectiv 273 mm superioară sedanului francez față de Megane, creează o imagine clară asupra spațiului mai generos al berlinelor raportate la hatchback-uri. Dacă la spațiul interior lider este Jetta, portbagajul său nu oferă același volum precum cel al francezului, deși, paradoxal, măsurătorile îi sunt favorabile.
Secretul constă în forma regulată a portbagajului sedanului galic. Bancheta germanului se rabate simplu, folosind cele două clapete din portbagaj, în timp ce la Megane Sedan trebuie folosite clapele clasice, situate în zona superioară a spătarului. În plus, Jetta recuperează puncte și pentru tunelul eliberat de cotieră, util pentru transportul obiectelor lungi, pe care modelul francez nu-l oferă. Acesta oferă în schimb posibilitatea deschiderii portbagajului prin mișcarea piciorului pe sub bara de protecție, opțiune indisponibilă la Jetta. Niciunul dintre cele două modele nu prezintă o suprafață plată la rabatarea spătarului banchetei, fapt care le depunctează în cazul transportării obiectelor voluminoase și lungi. Ambele au, în schimb, o deschidere largă a portbagajului și spătar rabatabil fracționat asimetric.
Renault a echipat exemplarul de test cu binecunoscutul propulsor 1.5 dCi de 110 CP cuplat la o cutie de viteze automată cu 6 trepte, EDC. Deși dezvoltă aceleași valori de cuplu și putere, acesta nu reușește totuși să se ridice la performanțele ansamblului motor 2.0 TDI – cutie manuală cu 5 rapoarte, aflat sub capota modelului german. Jetta este mai vioaie, răspunde mai repede la accelerări și trage mai viguros pe toată plaja de turație. Diferențele sunt însă mai greu de sesizat în traficul urban. Între semafoare, ambele mașini accelerează asemănător, iar cutia de viteze cu dublu ambreiaj care schimbă prompt, adaugă un plus de confort în special în ambuteiaje, fără a afecta consumul. Nota bene: francezul a afișat pe display o valoare excepțională de 6,1 l/100 km, mai bună cu 0,4 l/100 km decât cea obținută de modelului german. Și suspensia mai confortabilă filtrează perfect denivelările scurte, tipice orașului, în timp ce direcția necesită o forță mai scăzută. Jetta beneficiază însă de un diametru de bracaj mai mic, care se simte la manevrele în spații strâmte, fie că ne referim la întoarceri sau la parcări.
Părăsim orașul, iar balanța se înclină de partea germanului. Acum, direcția și suspensia lui Megane Sedan, reglate pentru a maximiza confortul, penalizează ușor ținuta de drum: mașina are un ruliu mai pronunțat în virajele atacate în forță, iar feedback-ul din volan nu este prea convingător. Jetta, în schimb, desenează perfect trasele, fără a se înclina sau a derapa, ajutată fiind de reglajul sportiv al ansamblului direcție-suspensie. Puntea spate urmărește întocmai traiectoria desenată de volan, fără a crea emoții: Jetta este o adevărată sportivă! Pun umărul din plin motorul, care trage constant începând cu 1.750 rpm și cutia de viteze etajată perfect, a cărei manetă se mișcă printre trepte cu o precizie proverbială. Frânele sunt asemănătoare la ambele modele, cu un mic plus pentru Jetta, unde sunt ceva mai bine echilibrate la limită. Iubitorilor de reprize viguroase, Renault le oferă o alternativă mai potentă, de 1.6 litri diesel și 130 CP, al cărei cuplu de 320 Nm face diferența, în timp ce Jetta nu oferă alte opțiuni diesel.
Exemplarele pe care le-am avut la test au fost dotate diferit: dacă Megane Sedan s-a aflat în configurația de vârf Intens, Jetta a beneficiat de echiparea medie Style. De aceea, pentru a le compara în mod echitabil, în tabel am ales varianta de echipare echivalentă Zen. Dacă prețurile de bază sunt sensibil egale, modelul francez are mult mai multe opțiuni disponibile decât cel fabricat de nemți. Și diferențele de capacitate cilindrică se traduc în diferențe de taxe și consum, ambele în favoarea modelului francez, care are de partea sa și costurile de întreținere.
FIȘĂ TEHNICĂ
Model | Renault Megane 1.5 dCi 110 CP EDC Intens |
Volkswagen Jetta 2.0 TDi 110 CP Style |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 | 1.968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 110/4.000 | 110/3.200-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.750 | 250/1.750-3.000 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.632/1.814/1.443 | 4.659/1.778/1.482 |
Ampatament (mm) | 2.711 | 2.651 |
Diametru de bracaj (m) | 11,3 | 11,1 |
Dimensiuni pneuri | 205/55R16 | 205/55R16 |
Masă la gol (kg) | 1.321 | 1.395 |
Volum portbagaj (l) | 550 | 510 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,6 | 11,0 |
Viteză maximă (km/h) | 190 | 197 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 4,0/3,5/3,7 | 4,9/3,6/4,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 95 | 105 |
Volum rezervor (l) | 49 | 55 |
Măsurători Flote Auto | ||
Dimensiuni | ||
Înălțime față/spate (cm) | 96-100/88 | 95-104/88 |
Lățime față/spate (cm) | 150/143 | 147/145 |
Spațiu genunchi spate (cm) | 12-36 | 16-40 |
Lungime șezut față/spate (cm) | 50/40 | 53/52 |
Înălțime șezut față (cm) | 45 | 40 |
Înălțime portbagaj (cm) | 54 | 56 |
Lungime/lățime portbagaj (cm) | 100-193/100-138 | 103-210/100-145 |
Înălțime margine de încărcare (cm) | 72 | 70 |
Înălțime față/spate (cm) | 96-100/88 | 95-104/88 |
Lățime față/spate (cm) | 150/143 | 147/145 |
Spațiu genunchi spate (cm) | 12-36 | 16-40 |
Lungime șezut față/spate (cm) | 50/40 | 53/52 |
Înălțime șezut față (cm) | 45 | 40 |
Înălțime portbagaj (cm) | 54 | 56 |
Lungime/lățime portbagaj (cm) | 100-193/100-138 | 103-210/100-145 |
Înălțime margine de încărcare (cm) | 72 | 70 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 60 | 180 |
Interval revizii (km) | 30.000 | 30.000 |
Costuri revizii pentru 100.000 km (lei) | 3.115 | 4.564 |
Garanție | 4 ani sau 120.000 km | 2 ani fără limită de km + 2 ani sau 120.000 km |
Garanție împotriva coroziunii | 6 ani | 12 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 19.200 | 19.486 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Climatizare automată | serie | serie |
Cutie automată | 1.200 | 2.062 |
Radio/CD/Bluetooth | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem de navigație | 580 | 680 |
Pilot automat/adaptiv | serie/450 (1) | 444 (3)/- |
Senzori de parcare/cameră video | 500 (2) | serie/208 |
Asistent de bandă/ unghi mort | serie/serie | -/331 |
Geamuri electrice fata/spate/oglinzi electrice | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Scaune încălzite față | 190 | 448 (4) |
Volan multifuncțional piele | serie | (3) |
Jante aliaj 16/17/18 inch | serie/390/- | serie/-/- |
Faruri xenon/LED/ lumini de zi LED | serie/-/serie | 1.334/-/195 |
Vopsea metalizată | 390 | 456 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 22.060 | 25.644 |
CONCLUZII
Renault Megane Sedan 1.5 dCi EDC
Producătorul din Hexagon aruncă în ring o mașină extrem de atractivă: concepție futuristă, spațiu deosebit și confort de top. Calitatea materialelor este foarte bună, iar tehnologia pe care-o înglobează aproape că nu are rival în această categorie de preț. Motorul diesel de 1.5 litri este o ofertă extrem de corectă și convingătoare, cu consum și taxe mici și reprize decente. N-ar strica o ținută de drum mai convingătoare, pentru că direcția și suspensia își ating limitele mai repede decât la Jetta.
Volkswagen Jetta 2.0 TDI
Ținută de drum foarte sigură și motor performant și economic: acestea sunt avantajele modelului german. Deși pe hârtie accelerațiile sunt asemănătoare, senzațiile de pe șosea sunt superioare în cazul lui VW. Un rol determinant îl joacă transmisia excelent reglată, care evidențiază din plin resursele propulsorului. Dar cum dinamica penalizează confortul, Jetta nu atinge nivelul de comoditate pe care-l oferă rivalul francez, fără însă a dezamăgi în vreun fel.
Comentați?