Piaţa auto îşi continuă tendinţa ascendentă – potrivit celor mai recente date din UE, vânzările au urcat vertiginos în iulie, fiind a douăsprezecea lună consecutivă de creştere, arată o analiză realizată de Bogdan Maioreanu, analist şi comentator de piaţă al eToro. În timp ce cele mai multe vânzări au fost pentru maşinile pe benzină, următoarea categorie a fost cea reprezentată de vehiculele electrice hibride, acestea depăşind maşinile diesel.
Din ianuarie până în iulie 2023, înmatriculările de automobile noi din UE au crescut semnificativ (+17,6%), totalizând 6,3 milioane de unităţi. În ciuda indiciilor privind redresarea industriei auto europene după întreruperile de aprovizionare legate de pandemie, volumele de la începutul anului sunt încă cu 22% mai mici decât în 2019,
potrivit Asociaţiei Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA). În timp ce maşinile pe benzină au reprezentat 36% din piaţă şi cele diesel 14%, automobilele hibride au reprezentat 26%, iar vehiculele electrice cu baterii 14% (aproape la fel ca şi cele diesel) urmate de vehiculele electrice hibride de tip plug-in (PHEV) cu 8%. Maşinile electrice înregistrează o tendinţă de creştere, potrivit analizei eToro.
În luna iulie, înmatriculările de automobile noi electrice cu baterii din UE au crescut substanţial, cu 60,6%, ajungând la 115.971 de unităţi, reprezentând 13,6% din piaţă. Vânzările din România au fost şi ele impresionante, crescând cu 86,4%. Majoritatea pieţelor UE pentru vehiculele electrice au înregistrat creşteri semnificative, cu sporuri
procentuale de două şi trei cifre, inclusiv Germania (+68,9%) şi Franţa (+32,4%). În special, Belgia a înregistrat cele mai mari vânzări, cu o creştere impresionantă de 235,9%. Cumulat, vânzările de automobile electrice cu baterii din UE au înregistrat o creştere semnificativă de 54,7% din ianuarie până în iulie, cu 819.725 de unităţi
înmatriculate, se mai arată în analiza.
În blocul comunitar, vânzările de autoturisme au fost dominate de grupul Volkswagen, cu 27%, urmat de Stellantis (Citroen, Peugeot, Opel, Jeep etc.) cu 17% şi Renault 10%. Luată separat, Dacia a reprezentat 4,8% din totalul vânzărilor din iulie. În ciuda creşterii vânzărilor de vehicule electrice, Tesla a reprezentat doar 1,6% din totalul vânzărilor, conform estimărilor ACEA, în timp ce rivalul său chinez NIO nici măcar nu a fost menţionat în statistici.
Tesla şi NIO sunt prima şi a doua cea mai deţinută acţiune de către investitorii români pe platforma socială de investiţii eToro, în timp ce la nivel global, Tesla este pe primul loc, iar NIO pe al patrulea. În timp ce preţul acţiunilor Tesla a crescut cu aproape 138% în acest an, acţiunile NIO au crescut cu doar 11% de la începutul anului până în prezent, potrivit analizei.
De fapt, după publicarea raportului privind rezultatele companiei chineze din al doilea trimestru, preţul acţiunilor NIO a pierdut 6% din cauza scăderii marjelor de vânzări şi a profitabilităţii. Vânzările de vehicule NIO au scăzut cu 22,1% faţă de primul trimestru şi cu 24,9% faţă de anul trecut, în principal din cauza preţurilor medii de vânzare mai mici şi a scăderii volumului de livrări. Compania a livrat doar 23.520 de vehicule în
T2. Profitul brut a scăzut cu 93,5% de la an la an, iar marja pe vehicul a scăzut la 6,2% în acest trimestru, faţă de 16,7% în urmă cu un an şi 5,1% în primul trimestru din 2023.
Cu vânzări în principal în China, drumul NIO pentru a intra în statisticile pieţei europene nu este simplu şi necesită cheltuieli de capital. Compania a anunţat deschiderea celei de-a 7-a staţii de schimb de baterii în Olanda, care este doar a 26-a pe care o deţine în Europa. Prin comparaţie, compania are 1.600 de staţii similare în China, conform analizei.
CITEȘTE ȘI:
Aproximativ 8.000 de vehicule cu emisii zero de CO2 au fost înmatriculate în primele 6 luni
La Beba Veche va fi înființat un nou punct de trecere a frontierei cu Ungaria
Comentați?