Numărul de vehicule electrice vândute la nivel global în luna aprilie 2025 a fost de 1,5 milioane de unități, iar în primele 4 luni ale anului, de 5,6 milioane unități, arată datele publicate de Rho Motion, companie britanică de cercetare în domeniul vehiculelor electrice.
Astfel, piața vehiculelor electrice a crescut cu 29% în aprilie 2025 față de aprilie 2024, dar a scăzut cu 12% față de martie 2025. La rândul lor, vânzările globale au urcat tot cu 29% în perioada ianuarie – aprilie 2025 față de intervalul similar de anul trecut.
„Negocierile în curs de desfășurare privind suprataxele vamale impuse de SUA domină discuțiile din industria vehiculelor electrice, dar, discret, producătorii autohtoni din China și UE continuă să aibă performanțe bune și să-și crească cota de piață. UE este cu siguranță, până în prezent, povestea de succes pentru vânzările de vehicule electrice în 2025, obiectivele de emisii accelerând trecerea la mobilitatea electrică, Piața din UE a urcat cu 25% în primul trimestru al anului, dar, în China, creșterea vânzărilor de la an la an este chiar mai mare, de 35%, stimulată de schema de schimb pentru vehicule”, a comentat Charles Lester, manager de date în cadrul Rho Motion
Avansul vânzărilor de vehicule electrice în ianuarie – aprilie 2025 comparativ cu ianuarie – aprilie 2024:
- Global: 5,6 milioane unități, +29%
- China: 3,3 milioane unități, +35%
- Europa: 1,2 milioane unități, +25%
- America de Nord: 0,6 milioane unități, +5%
- Restul lumii: 0,5 milioane unități, +37%
Europa
Piața europeană a vehiculelor electrice a crescut cu 25% în primele patru luni ale anului, ajungând la 1,2 milioane de unități vândute. Vânzările de vehicule electrice cu baterie au crescut cu 29% de la începutul anului, acestea continuând să depășească vânzările de vehicule electrice hibride plug-in (PHEV) (creștere de 16%), deoarece producătorii continuă să promoveze vânzările de mașini complet electrice pentru a atinge obiectivele de emisii pentru 2025. Mai multe piețe auto mari continuă să avanseze într-un ritm puternic, Germania înregistrând o creștere de 42% de la începutul anului, Italia – 56%, Spania – 57% și Regatul Unit – 32%. Franța rămâne în scădere de la începutul anului, cu 14%, din cauza reducerii stimulentelor pentru consumatori.
Exporturile de vehicule hibride plug-in (PHEV) din China către Europa au crescut, deoarece producătorii, precum BYD și Chery, încearcă să câștige cotă de piață în regiune și să evite taxele vamale mai mari pentru vehiculele electrice pe baterie.
America de Nord
Piața nord-americană de vehicule electrice (SUA, Canada și Mexic) a crescut cu 5% de la începutul anului 2025, piața mexicană crescând cu cel mai rapid ritm, aproape dublându-se față de anul precedent, datorită creșterii importurilor din China. Acordul tarifar dintre SUA și Regatul Unit a stabilit o taxă vamală de 10% pentru maximum 100.000 de mașini importate din UK, Jaguar Land Rover fiind principalul producător care exportă mașini în Statele Unite. Cu toate acestea, doar un număr mic dintre aceste vehicule sunt electrice (aproximativ 5%). Al doilea acord comercial a fost încheiat între SUA și China. Taxele vamale reciproce au fost reduse pentru o perioadă de 90 de zile. Cu toate acestea, cele pentru importurile de mașini și componente auto au rămas în vigoare.
China
Piața chineză a crescut cu 35% în perioada ianuarie – aprilie 2025 față de același interval de anul trecut. Vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 9% în aprilie 2025 față de martie 2025, însă vânzările au crescut cu 32% față de aprilie 2024. SUA și China au anunțat o reducere a taxelor vamale, inclusiv eliminarea unora și suspendarea altora timp de 90 de zile. Taxele vamale mari impuse anterior de președintele Biden pentru vehiculele electrice rămân în vigoare. Aceste taxe nu au vreun impact, deoarece nu există exporturi majore de vehicule electrice din China către SUA, ci mai degrabă acționează ca o măsură de siguranță pentru a împiedica producătorii auto chinezi să intre pe piața americană.
CITEȘTE ȘI:
Românii plătesc cu aproape 15% în plus pentru mașinile care au kilometrajul dat înapoi
6 moduri de a reduce costurile parcurilor auto
Comentați?