UNTRR: Restituirea supraaccizei la motorină rămâne o misiune imposibilă pentru statul român

Potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în 2015 a fost disponibil doar 2,478% din bugetul alocat. Cererile de restituire au fost aprobate, dar nu au fost niciodată plătite.



benzinăriilor

UNTRR solicită Guvernului şi Parlamentului României soluţionarea situaţiei programului de restituire a supraaccizei la motorină pentru transportatorii rutieri, întrucât sistemul actual nu funcţionează în mod real, ci doar simulează funcţionarea.

Îngrijorarea cea mai mare este legată de abordarea falsă prezentată către publicul larg: deşi pentru 2015 bugetul alocat a fost de 626,5 milioane de lei (140,8 milioane de euro), trimestrial Ministerul Finanţelor stabileşte bugetul disponibil care este mult mai mic decât cel alocat.

Potrivit Uniunii, Finanţele nu au onorat plăţi pentru cererile de restituire aprobate de ARR şi transmise către Minister, din cauza epuizării bugetului disponibil.

În condiţiile în care plăţile din 2015 s-au ridicat la 2,478% din total buget alocat, întrebarea firească este: cât este în realitate bugetul disponibil? Exact 2,478%? De ce se alocă un buget uriaş, din care nu este disponibilă nici a 40-a parte? Pentru ca Ministerul Finanţelor să facă ”venit din acciză” la final de an exact suma alocată pentru restituiri, dar neplatită?”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

UNTRR a primit mai multe exemple de cereri de rambursare acciză procesate de ARR, transmise de două ori la Ministerul Finanţelor, iar cererile nu au fost plătite nici până în martie 2016, deşi au fost aprobate de două ori de ARR în al patrulea trimestru din 2015 şi în primul trimestru din 2016.

Unele dintre cereri vizează restituirea de supra-acciză pentru primul trimestrul şi al doilea trimestru din 2015 şi au fost aprobate de ARR in al patrulea trimestru din 2015 şi transmise către Ministerul Finanţelor spre plată.

Surpriza majoră constă în faptul că Ministerul Finanţelor a declarat epuizat bugetul pe trimestrul 4 şi a returnat la ARR cererile deja în aşteptarea plăţilor. ARR aprobă din nou în trimestrul 1 din 2016 aceste cereri şi le trimite la Ministerul Finanţelor. Acum Ministerul Finanţelor are din nou bugetul disponibil epuizat!?

Deşi are un buget alocat pentru returnarea de acciză de 40 de ori mai mare decât sumele plătite, totuşi Ministerul Finanţelor nu are bani disponibili! Statul pretinde că sistemul merge, dar toată valoarea adăugată pentru Ministerul Finanţelor se rezumă la sumele alocate şi neplătite, precum şi la rata de schimb leu/euro inventată la un curs majorat cu 7,5% faţă de cel al BCE, asta doar din populism ca să pară că plătim la motorină o acciză de ”doar” 400 euro/1000 litri, când raportat la BCE valoarea este de 430 euro/1000 litri.

radu-dinescu-untrr-floteautoCred că ar trebui ca autorităţile să se joace mai puţin cu formulările şi cu operatorii economici, iar interesul ar trebui să fie unul singur: cu cât autorităţile sprijină firmele din România să devină mai puternice, cu atât mai puternic este şi Statul roman. Toată lumea are alocat tot ce trebuie, însă de la alocare la distribuire corectă şi la timp este cale lungă din păcate. Pentru corecta informare a transportatorilor, UNTRR solicită Guvernului şi Parlamentului să realizeze demersuri pentru publicarea bugetului disponibil în fiecare trimestru pentru efectuarea de rambursări de Ministerul Finanţelor. În acest fel firmele de transport îşi vor lua deciziile corespunzătoare referitoare la continuarea depunerii de solicitări de rambursare a supra-accizei la motorină sau nu”, a completat Radu Dinescu.

UNTRR semnalează faptul că în anul 2015, a fost returnat către transportatorii rutieri doar un procent de 2,478% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru anul în curs, ceea ce dovedeşte încă o dată că această facilitate este nefuncţională şi că supraacciza la combustibili trebuia eliminată, începând cu 1 ianuarie 2016, aşa cum prevedea iniţial Codul Fiscal.

Astfel, în perioada ianuarie – decembrie 2015, s-au restituit numai 15,52 milioane lei (3,43 milioane euro) către transportatori, sumă aferentă pentru 615 de cereri, deşi bugetul estimat pentru anul trecut a fost de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro) – un procent de 2,4780%!

În 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar în luna decembrie au fost făcute plăţi, când au fost plătite 7 cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45%.

Pentru anul 2016 bugetul estimat este 643,2 milioane lei. Totodată, Ministerul Finanţelor ar trebui să facă public bugetul disponibil în mod real pentru 2016, astfel încât să nu mai existe două bugete pentru restituirea supra-accizei, cel alocat şi cel disponibil.

 

 

Adaugati comentariu