Advertisement

TCO
Home Piaţa auto Flotă verde Unde a ajuns România pe drumul către mobilitatea electrică? TCO mașini electrice vs TCO mașini termice

Unde a ajuns România pe drumul către mobilitatea electrică? TCO mașini electrice vs TCO mașini termice

Costul total de deținere (TCO) al unei mașini electrice în România, de 0,36 euro/km, încă rămâne mai mare decât TCO-ul unei mașini termice, de 0,25 euro/km, potrivit datelor publicate în Ghidul mobilității 2024, realizat de compania de leasing operațional Ayvens.

Calculele au fost realizate pentru o perioadă de deținere de 48 de luni și un kilometraj de 120.000 de km.

Ghidul mobilității 2024 oferă managerilor de flote o imagine de ansamblu detaliată asupra ritmului electrificării pe diverse piețe. Studiul este un instrument care îi ajută pe aceștia să înțeleagă complexitățile peisajului mobilității sustenabile în evoluție și le permită să-și ajusteze strategiile în funcție de amprenta lor geografică.

Studiul a analizat mobilitatea din 42 de state, printre care și România. Țările au fost împărțite în trei categorii, în funcție de niveul tranziției energetice și a ritmului în care are loc aceasta.

Potrivit Ghidului mobilității 2024, România este plasată în categoria a doua, a țărilor în tranziție, înregistrând un scor de 42 de puncte, calculat în funcție de criterii:

TCO mașini electrice pe baterie vs mașini termice – 0 puncte din 15
România nu a primit niciun punct, pentru că TCO-ul mașinilor electrice (0,36 euro/km) rămâne încă mai mare decât cel al mașinilor termice (0,25 euro/km).
Comparativ, campioana mobilității electrice, Norvegia, a obținut un scor de 14 pucte din 15, cu un TCO pentru mașini electrice de 0,46 euro/km, mult mai mic decât cel pentru mașini termice, de 0,81 euro/km.

Infrastructura de încărcare – 8 puncte din 20
Scorul a fost acordat în condiții în care România înregistrează doar 3,1 stații de încărcare la 100 km și 14,1 vehicule electrice/stație publică de încărcare. Potrivit Ghidului mobilității în 2023 existau 906 de stații cu încărcare rapidă, în creștere cu 354 de unități față de 2022, și 930 de stații cu încărcare normală, cu 887 unități mai multe comparativ cu 2022.
Comparativ, Norvegia a primit 15 puncte din 20, cu 26,7 stații de încărcare la 100 km și 25,1 mașini electrice /stație publică de încărcare.

Oferta de modele ”verzi” – 12 puncte din 15
Autosii studiului notează că pe piața din România sunt comercializate 105 modele unice cu cel puțin o unitate vândută în ultimele 12 luni. În topul brandurilor de mașini pentru pasageri, determinate în funcție de vânzările B2B (business-to-business) se află Dacia, Toyota și Skoda. Totodată, în topul brandurilor pentru vehicule comerciale ușoare se numără Renault, Ford și Mercedes.
Cele mai vândute mașini electrice pe baterie au fost Dacia Sping, Tesla Model Y și Tesla Model 3, iar cele mai vândute utilitare ușoare au fost Mercedes e-Sprinter, Renault Kangoo și Mercedes e-Vito Van.

Relevanța sustenabilității – 3 puncte din 5
Scorul a fost acordat în condițiile în care, în România, intensitatea carbonului generat de producerea de energie electrică este de 298g (g CO2 echivalent/kWh), cu 68% carbon scăzut din care 47% regenerabil.
La acest criteriu, Norvegia a primit 5 puncte din 5, intensitatea carbonului generat de producerea de energie electrică este de 27-52g (g CO2 echivalent/kWh), cu 98% carbon scăzut din care 97% regenerabil.

Taxare și reglementare – 6 puncte din 20

Clasificarea statelor analizate

În funcție de criteriile luate în calcul cele 42 de state analizate au fost împărțite în trei categorii, care le caracterizează maturitatea trecerii la vehicule electrice:

1. Dezvoltate: țări cu un scor de cel puțin 60 de puncte

TCO

 

2. În tranziție: țări cu un scor între 40-60 puncte

TCO

3. Emergente: țări cu un scor sub 40 de puncte

TCO

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Pentru transportatori, subvenția destinată accizei la motorină crește la 20 de bani/litru

 

Continental investește în testarea compatibilității electromagnetice a produselor din interiorul vehiculelor

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verde

Volvo EX90 va ajunge la clienții din România începând cu luna noiembrie

Volvo anunță că primul SUV EX90 integral electric a fost lansat pe...

Flotă verde

Allview Auto a comercializat deja 100 de unități CityZEN

Compania Allview Auto, care comercializează în România mașinile electrice CityZEN, și-a atins...

APIA
Flotă verdeFonduri publice

Flota APIA se extinde cu 36 de mașini electrice prin Rabla Plus

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a lansat licitația pentru...

Flotă verde

Leapmotor vine în România

Leapmotor International a desemnat AUTOGREEN MOTOR, care face parte din grupul AUTOITALIA,...