Transportatorii solicită TVA zero pentru transportul rutier naţional cu autobuze şi autocare

Transportatorii solicită Guvernului reducerea fiscalităţii, prin aplicarea unei cote de TVA zero la transportul rutier intern de persoane efectuat cu autobuze şi autocare, respectiv cu vehicule care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto.



autobuze-floteauto

Deşi în România transportul internaţional de persoane este scutit de plata TVA pentru toate modurile de transport, totuşi pentru transportul rutier intern de persoane se aplică cota TVA de 20%.

„Această situaţie este nefavorabilă industriei româneşti de transport cu autobuze şi autocare, unde contrar altor moduri de transport (feroviar, aerian), majoritatea companiilor care operează la nivel naţional sunt IMM-uri şi din acest motiv, nu dispun în aceiaşi măsură precum competitorii lor din alte moduri de transport, de resursele financiare necesare acoperirii costurilor generate de actualul nivel de plată TVA”, arată transportatorii reuniţi în UNTRR.

Conform Studiului Comisiei Europene asupra efectelor economice ale actualelor reguli ale Statelor Membre privind aplicarea TVA în transportul de persoane, în domeniul transportului rutier intern de persoane, 11 State Membre aplică cote de TVA reduse până la 3% (de ex. Luxemburg), iar alte State Membre se aplică TVA zero ( de ex. Marea Britanie, Malta) sau prevăd scutiri de la plata TVA (de ex. Irlanda).

În Marea Britanie, majoritatea serviciilor naţionale de transport rutier de persoane beneficiază de cotă zero TVA, conform Directivei 112/2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, care prevede în Anexa X partea B că Statele Membre pot să scutească transportul de persoane şi, în măsura în care transportul de persoane este scutit, transportul de bunuri, precum bagaje sau automobile, care însoţesc călătorii, sau prestarea de servicii în legătură cu transportul de persoane.

„Având în vedere modelul numeroaselor State Membre UE care aplică o fiscalitate redusă în domeniul transportului rutier intern de persoane, semnalăm faptul că aplicarea cotei TVA zero pentru transportul de persoane la nivel naţional nu este numai un instrument de fiscalitate al fiecărui Stat, ci şi un instrument politic de influenţare a comportamentului pasagerilor pentru alegerea transportului cu autobuze şi autocare”, spun transportatorii.

Aceştia dau drept exemplu şi campania mondială Smart Move, de dublare a utilizării transportului rutier de persoane, în care autobuzele şi autocarele sunt elemente cheie ale mobilităţii durabile, accesibile tuturor categoriilor sociale – inclusiv familiilor cu venituri scăzute, persoanelor cu dizabilităţi, studenţilor sau persoanelor în vârstă, asigurând legături economice vitale pentru muncă, educaţie, agrement şi turism.

„Considerăm că urmând acest model european şi în România, respectiv aplicarea unei cote de TVA zero la transportul rutier intern de persoane efectuat cu autobuze şi autocare, Guvernul român poate încuraja cetăţenii să folosească mai mult transportul colectiv cu autobuze şi autocare şi să renunţe la autoturismele personale, în scopul asigurării mobilităţii durabile la nivel local, judeţean şi naţional, prin optimizarea traficului, reducerea emisiilor şi impactului asupra mediului”, conchid transportatorii.

 

Adaugati comentariu