Advertisement

Mastercard
Home Administrare flote Asigurări Preţul RCA diferă cu 400% între cele 11 companii de asigurări

Preţul RCA diferă cu 400% între cele 11 companii de asigurări

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), cea  mai mare organizaţie patronală a transportatorilor, a transmis către cele mai importante  instituţii ale statului o scrisoare deschisă prin care semnalează neregulile grave generate atât de ASF, cât şi de unele societăţi de  asigurări din România.

“Considerăm că a venit un moment zero şi în piaţa de asigurări din România, care împreună cu arbitrul pieţei, Autoritatea de Supraveghere Financiară, trebuie să suporte transformări majore. A venit timpul ca aceşti actori ai pieţei asigurărilor să-şi înţeleagă locul şi rolul în raport cu consumatorii de produse de asigurări”, a declarat preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

Confederaţia reaminteşte faptul că poliţa de asigurări RCA are caracter obligatoriu şi trebuie tratată strict din perspectiva socială de protejare a şoferului român, nicidecum să devină motorul prin care asigurătorii îşi asigură profituri consistente. Acest produs de asigurări cu caracter obligatoriu are rolul de a completa şi susţine alte clase de asigurări mai profitabile.

baniCOTAR a făcut o analiză pentru a identifica sursele folosite ca motivaţie pentru creşterea RCA de către societăţile de asigurări. Elementele analizate au condus la identificarea unor nereguli grave în modul de funcţionare a pieţei de asigurări şi a arbitrului acestei pieţe. Prin această succintă analiză, COTAR a reuşit să evidenţieze următoarele aspecte:

1. Datele oficiale publicate de ASF confirmă faptul că există o diferenţă importantă între sumele încasate de către societăţile de asigurări pentru produsul obligatoriu RCA şi sumele achitate ca despăgubire de către aceştia. Dar este o situaţie care ridică două întrebari: sunt banii colectaţi în mod obligatoriu de către societăţile de asigurări cheltuiţi în mod corect? Sunt cheltuielile invocate de asigurătorii RCA eligibile şi transparente?

2. UNSAR a invocat pretextul fals al “vânzării a 30.000 de poliţe RCA pentru a acoperi prejudiciul unei despagubiri majore “. Trebuie reamintit că societăţile de asigurări funcţionează pe principiul reasigurării, ceea ce presupune că despăgubirile acordate sunt suportate în solidar de către un reasigurător. Faptul că o societate de asigurări pretinde că plăteşte întregul prejudiciu este o dezinformare folosită pentru a justifica majorarea constantă a preţului poliţei RCA. În România, există peste 5,9 milioane de autovehicule înmatriculate, iar accidentele soldate cu despăgubiri importante reprezintă doar 4–5 cazuri/an, ceea ce reprezintă sub 0,0001% din totalul politelor RCA vandute.

3. Preţul corect al RCA. În România, pe segmentul RCA funcţionează 11 societăţi de asigurări, iar costurile de vânzare ale produselor RCA diferă cu 400% între toate aceste companii. Aşadar, care este de fapt preţul corect al poliţei RCA în condiţiile în care dauna medie este aproximativ egală între acestea, iar cheltuielile administrative nu diferă semnificativ de la o societate la alta?

4. Fondul toxic al normei RCA care intra în vigoare de la 1 Ianuarie 2015. Sunt două aspecte:

a. prin prevederile sale, noua normă RCA oferă ca instrument de despăgubire indicatori variabili şi îndoielnici ai valorii de piaţă a autovehiculelor la mâna a doua din România, din următoarele motive:

  • Ofertele de vânzare între produse similare diferă cu peste 30%;
  • Peste 70% dintre autovehiculele tranzacţionate din România au kilometrajul falsificat;
  • Nu există un istoric al daunelor (maşini care au fost avariate de mai multe ori grav sunt repuse în circulaţie fără o verificare tehnică riguroasă), iar preţul de revânzare poate fi semnificativ alterat;
  • Preţul diferă în funcţie de puterea de cumpărare a zonei de raportare;
  • Preţul diferă în funcţie de nevoia de bani a vânzătorului, etc.

Asigurătorul poate uza de orice valoare identificată şi poate deveni “judecător” al valorii de despăgubire ce va fi acordată păgubitului RCA. Aceste valori de despăgubire sunt mai mici cu 30% – 50% faţă de actualul sistem de calcul matematic prin aplicarea coeficienţilor de uzură;

b. Norma RCA plafonează costul reparaţiilor pentru unităţile reparatoare.
Această situaţie încalcă prevederile Articolul 81, al.1 TCE care prevede a fi incompatibilă „fixarea directă sau indirectă a preţurilor de cumpărare sau de vânzare sau a altor condiţii ale tranzacţiilor comerciale;(…)”

5. Actuala legislaţie în domeniul asigurărilor favorizează exclusiv societăţile de asigurări Poliţa RCA este emisă de asigurătorii RCA pentru o perioadă de minim 6 luni, indiferent de nevoile reale de asigurare ale proprietarului de autovehicule.

6. Legea 400/2014 privind constituirea şi funcţionarea experţilor şi evaluatorilor tehnici din România (C.E.E.T.A.R.) este o necesitate urgentă în actualul context de plată a despăgubirilor de către societăţile de asigurări

De notat că majoritatea actualilor inspectori de daune:

  • nu au studiile tehnice în domeniul auto.
  • nu au experienţă tehnică în domeniul reparaţiilor auto.
  • nu urmează cursuri periodice de reîmprospătare a cunoştiinţelor tehnice pentru a fi la
    curent cu noile tehnologii apărute în domeniul auto.
  • sunt bonusaţi la salariu proporţional cu sumele salvate la plată sau penalizaţi de către
    angajatori, dacă depăşesc o anumită valoare medie a daunei stabilită de conducerea
    societăţii (vezi şi document ataşat – extras din fişa postului inspectorului de daune).

Aşteptăm măsurile concrete de corectare ale acestor grave probleme din partea autorităţilor române până în data de 31 ianuarie 2015. În situaţia în care acestea vor întârzia să apară, urmează să anunţăm data unui nou protest general al tuturor transportatorilor membri COTAR, începând cu data de 1 Februarie 2015”, a conchis preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

auto
Asigurări

Piaţa poliţelor auto a crescut, anul trecut, la 13 miliarde de lei

Valoarea primelor brute subscrise pentru asigurările auto, RCA şi Casco, s-a situat...

tarifele RCA
Asigurări

Tarifele RCA rămân plafonate până la 30 septembrie 2024

Guvernul a decis prelungirea cu trei luni, până la 30 septembrie 2024,...

casco
Asigurări

Aproximativ 2.000 de notificări de daune în baza polițelor CASCO ca urmare a furtunii de săptămâna trecută

Ca urmare a furtunii de săptămâna trecută, companiile de asigurare membre ale...

auto
Asigurări

Plafonarea tarifelor RCA ar putea fi prelungită până la 30 septembrie 2024

Plafonarea tarifelor RCA ar putea fi prelungită până la 30 septembrie 2024,...