Cele mai recente estimări ale Ministerului Transporturilor arată că circulaţia rutieră pe întreaga autostradă Sebeş-Turda A10 ar putea fi deschisă de abia spre finalul anului 2019. Şi asta pentru că pe două loturi din patru, lucrările lucrările nu au ajuns nici la jumătate.
Autostrada Sebeş-Turda va avea o lungime totală de 70 de kilometri şi va traversa parțial judeţele Alba și Cluj. Pentru finanţarea construcţiei, Comisia Europeană a acordat, prin POIM 2014-2020, fonduri în valoare de 272 milioane de euro.
Realizarea magistralei rutiere a fost împărţită în patru loturi.
Lotul 1 are o lungime de 17 kilometri, de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia. În prezent, lucrarea este realizată în proporţie de 46,5%. Contractul a fost semnat cu asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii la data de 2 decembrie 2014, investiţia urmând a fi finalizată încă din 2016. Ministerul Transporturilor (MT) spune că termenul estimat pentru deschiderea traficului este noiembrie 2019.
Lotul 2 are o lungime de 24,3 kilometri şi se întinde de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud. În prezent, a fost realizata 44,6% din executie. Contractul a fost semnat in 2 decembrie 2014 cu asocierea Aktor – Euroconstruct Trading ’98 (societatea intrată în insolvenţă la propria cerere). Pentru acest lot, MT estimează că traficul va fi deschis în iunie 2019.
“Cauzele care au determinat întârzieri în execuţia lucrărilor au fost cele înregistrate în procesul de revizuire a Acordului de Mediu; modificările survenite în etapa de proiectare; întârzierile în obţinerea avizelor şi slaba mobilizare a antreprenorului. (…) Ţinând cont de progresul fizic actual, termenul estimat pentru deschiderea traficului pe lotul 1, este noiembrie 2019, iar pe lotul 2, iunie 2019”, arată secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Iordăchescu.
Lotul 3, în lungime 12,5 km, se întinde de la intrarea în Aiud până la Decea. Receptia a fost programata pentru ianuarie 2018, insa neconformitatile in constructie au determinat Compania Nationala de Administrare Rutiera (CNAIR) sa amane cu 90 de zile acordarea avizului. Noul termen prevazut a fost luna mai, dar nici acesta nu a putu fi respectat. Reprezentanţii CNAIR spun că recepţia va fi făcută doar când lucrările vor fi gata în proporție de 100%. În acest moment încă se fac măsurători de planeitate și rugozitate și se așteaptă rezultatele măsurătorilor. Contractul a fost semnat in data 20 mai 2014 cu asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua.
Lotul 4 are o lungime de 16,3 km şi se termină în Turda. Pe acest sector se va face joncţiunea între A10 şi A3 Transilvania.
Data estimata a receptiei a fost luna aprilie 2018, un termen care, de asemenea, nu a fost respectat. Potrivit CNAIR încă se lucrează la stabilizarea unor taluzuri care au luat-o la vale şi la sistemul de retenție și colectare a apelor meteorice, pentru prevenirea infiltrațiilor în corpul autostrăzii. Contractul a fost semnat in 20 mai 2017 cu asocierea Porr Construct – Porr Bau.
Ministerul Transporturilor estimează că, pentru loturile 3 şi 4, cele mai avansate din punctul de vedere al lucrărilor, recepţia şi deschiderea traficului vor avea loc în această lună, iulie 2018.
Comentați?