Traficul de colete, inclusiv pachete mici, a crescut cu 13% în 2021, până la 218 milioane de trimiteri, contribuind cu 81% la realizarea veniturilor din furnizarea de servicii poștale, arată datele publicate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Potrivit ultimului raport privind piața serviciilor poștale din România în anul 2021, scăderea traficului de corespondență (scrisori, imprimate) a încetinit la doar 1% (față de 6% în 2020), permițând astfel expansiunea veniturilor aferente cu 2%. Și în 2021, coletele interne au fost livrate de două ori mai repede decât corespondența internă.
”Livrarea coletelor rapidă, facilă și în proximitate conferă principalul avantaj competitiv în sectorul poștal. Concurența pe acest segment este sănătoasă: nu mai puțin de 5 furnizori se luptă pentru 80% din piața coletelor”, a precizat vicepreședintele ANCOM, Eduard Lovin.
Traficul total de trimiteri poștale a crescut cu 4% faţă de anul 2020, până la valoarea de 595 de milioane, iar veniturile totale au depăşit 4 miliarde lei, în creștere cu 11%, în principal datorită continuării creșterii traficului de colete.
Trimiterile de corespondență au în continuare cea mai mare contribuție la realizarea traficului poștal total (56%), în timp ce coletele au ajuns să reprezinte 37% din acesta, cu 3 puncte procentuale mai mult decât anul anterior.
Numărul punctelor de acces sau contact la rețele poștale a crescut cu 8%, datorită intrării pe piaţă a unor furnizori al căror model de afaceri se axează pe acestea, iar numărul de sisteme automate de tip self-service a ajuns la aproape 2.500, în creştere de la 1.000 în 2020.
Traficul de colete şi pachete mici a crescut cu 13%, atât în volum, cât şi în venituri. Astfel, în anul 2021, traficul de colete a ajuns la 218 milioane, generând venituri de aproximativ 3,3 miliarde de lei, însemnând un venit mediu de 15 lei/colet.
Și în 2021, coletele interne au fost livrate mai repede decât corespondenţa: în medie în 1,2 zile de la intrarea în reţelele poştale, 87% dintre colete fiind livrate în ziua imediat următoare depunerii, doar 0,6% dintre ele fiind livrate în 5 zile sau mai mult.
Datele ANCOM relevă faptul că 9% din coletele interne au fost livrate prin sisteme automate de tip self-service (în creștere de la 1% în 2020).
După traficul de livrare colete realizat în 2021, principalii concurenți au fost Fan Courier (26%), Sameday (23%) şi Cargus (13%).
Traficul de corespondență şi imprimate (scrisori, facturi etc.) și-a încetinit scăderea la doar 1% (față de peste 6% în 2020) în volum și prezintă o creștere cu 2% a veniturilor. Venitul mediu a fost de 2 lei/trimitere (1,8 lei/trimitere internă).
Potrivit studiului, 39% dintre trimiterile de corespondență au ajuns la destinatar în 2,6 zile, timp mai mult decât dublu comparativ cu un colet.
Compania Națională Poșta Română domină piața trimiterilor de corespondență și în 2021: păstrează 53% din trafic și crește la 63% din venituri (+4% puncte procentuale față de 2020).
Valoarea totală a pieței serviciilor poștale depășește 4 miliarde lei în anul 2021, traficul poștal intern asigurând 3,2 miliarde.
Veniturile medii anuale din trimiteri poștale au crescut cu 11%, până la 212 lei/locuitor, inclusiv pe seama creșterii cu 4% a traficului poștal, până la 31 trimiteri/locuitor.
În funcție de veniturile din servicii poştale furnizate în România în anul 2021, principalii competitori au fost Fan Courier (25%), Compania Națională Poșta Română (17%) și Sameday (13%).
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal se menține relativ constant la 209 milioane de trimiteri poștale, traficul intern reprezentând peste 89% (+3% față de anul anterior), iar cel internațional puțin peste 10%.
Serviciul universal a contribuit astfel cu 35% la realizarea traficului poștal și cu 16% la realizarea veniturilor sectorului.
Numărul total de reclamaţii primite de furnizorii de servicii poştale a crescut cu 11% în anul 2021, însă cele considerate ca fiind întemeiate au crescut cu 9%, până la 115 mii. Pentru 77 de mii de reclamații au fost acordate despăgubiri, în valoare totală de 16,9 milioane de lei, respectiv o despăgubire medie de 218 lei, în scădere cu 6% față de 2020.
Conform informațiilor din două studii de piață realizate pentru ANCOM în anul 2021, 50% dintre respondenți au expediat colete poștale în ultimul an. 15% dintre expeditorii de colete au folosit aceste servicii de câteva ori pe lună, iar 48% de câteva ori pe an.
Comerțul electronic sprijină expansiunea serviciilor de coletărie: 40% dintre respondenți au realizat achiziții online de câteva ori pe lună, alţi 44% declarând că au cumpărat online de câteva ori pe an. Doar 1% dintre respondenți nu au făcut niciodată cumpărături online.
CITEȘTE ȘI:
Ultima sesiune de înscriere din 2022 în programele Rabla începe pe data de 30 septembrie
Cinci sfaturi pentru a reduce consumul de combustibil
Comentați?