Vânzările de autovehicule au urcat, în primele cinci luni din 2018, la 70.358 de unităţi, cu aproape 29% peste rezultatul înregistrat în intervalul similar din 2017.
Conform Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme – APIA, nivelul înregistrat la finalul lunii mai reprezintă cel mai mare volum al vânzărilor de automobile înregistrat într-o perioadă similară în ultimii 10 ani, în condiţiile în care în 2009, primul an al crizei, se înregistrau doar 49.971 unităţi comercializate.
La nivelul lunii mai 2018, s-a înregistrat, de asemenea, un nou record al vânzărilor lunare, respectiv 18.505 unităţi, practic cea mai bună lună din ultimii zece ani.
Vânzările din primele cinci luni ale anului au fost susţinute de către persoanele juridice, care au achiziţionat 62% din total. Totodată, numărulautoturismelor cumpărate de persoanele fizice (22.620 unităţi) este cu 88% mai mare decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (12.025 unităţi). Astfel, ponderea achiziţiilor realizate de persoanele fizice a crescut, în 2018, la 38%, de la 27% în 2017.
În ceea ce priveşte segmentul autoturismelor rulate, reprezentanţii APIA spun că, în luna mai 2018, importurile au fost cu aproximativ 15,2% mai mici decât în luna similară a anului trecut. Pe ansamblul primelor cinci luni din 2018 s-a înregistrat un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România (197.010 unităţi) mai mic cu 8,1% decât cel corespunzător perioadei similare din 2017.
„În baza datelor înregistrate în aceste prime 5 luni, este previzibil ca şi în acest an numărul de autoturisme rulate ce vor fi importate în parcul naţional să fie unul important care, chiar dacă nu va depăşi, probabil, 520.000 de unităţi, cât s-a înregistrat anul trecut, se va situa în apropierea acestei cifre. Ar fi însă de remarcat pentru începutul acestui an, o oarecare îmbunătăţire a vârstei autoturismelor rulate importate, acestea înregistrând creşteri de volume (+30%) pe segmentul de vârstă sub 7 ani. Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 10 ani, reprezintă circa 65% din totalul celor 197.010 de unităţi (respectiv 127.039 unităţi) importate, fapt care contribuie la menţinerea unei vârste medii ridicate a parcului auto din România (unul dintre cele mai învechite din Europa)”, precizeazăAPIA.
Topul mărcilor
Potrivit datelor centralizate, topul pe mărci (autoturisme şi vehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 20.461 de unităţi, urmată de Volkswagen (6.550) şi Skoda (5.529).
Pe segmentul autoturismelor ierarhia este următoarea:
- Dacia – 19.223 unităţi (32,4% cotă de piaţă);
- Volkswagen – 5.910 de unităţi (10% cotă de piaţă);
- Skoda – 5.529 unităţi (9,3% cotă de piaţă);
- Renault – 4.368 unităţi (7,4% cotă de piaţă);
- Ford – 3.770 unităţi (6,4% cotă de piaţă).
Ierarhia pe modele este:
- Dacia Logan – 7.777 unităţi;
- Dacia Duster – 4.476 unităţi;
- Dacia Sandero – 4.387 unităţi;
- Skoda Octavia – 2.096 unităţi;
- Renault Clio – 2.007 unităţi.
La capitolul ţărilor de provenienţă a autoturismelor, analiza arată că 31,1% din total provin din România, 19,9% din Germania, 11,5% din Cehia, 7,1% din Spania şi 7% din Turcia. În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au înregistrat, în 2018, un avans de 65,8%, comparativ cu anul 2017, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere de 24,9%.
Evoluţie încurajatoarele a maşinilor „verzi”
În ceea ce priveşte autoturismele „verzi” (electrice şi hibride), acestea au ajuns să deţină o pondere de 2,3% din total piaţă, nivel superior celui de anul trecut, când acesta era de doar 1,7%.
„Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluţia este una extrem de încurajatoare, creşterea înregistrată în acest an fiind de 380% pe segmentul celor electrice, respectiv de 62.8% la cele hibride. Aceste date demonstrează, în mod clar, interesul tot mai mare al persoanelor juridice, dar şi fizice din România pentru această categorie de autoturisme, care, susţinute corespunzător, au devenit tot mai prezente în trafic, contribuind, astfel, la reducerea nivelului de poluare din marile oraşe”, arată reprezentanţii APIA.
Preferinţele de motorizări şi culori
În funcţie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor cu motoare pe benzină continuă să crească, ajungând să deţină, după primele cinci luni o pondere de 58,8% în totalul pieţei, mai mult cu 11 puncte procentuale faţă de aceeaşi perioadă din 2017 (47,8%).
Pe de altă parte, în funcţie de culoarea preferată, albul şi griul domină cererea, acestea înregistrând o pondere de 27,9%, respectiv 23,2% din totalul preferinţelor. În clasament urmează maşinile de culoare albastră, cu o cotă 17,4%, şi neagră cu 9,6%.
La capitolul ţărilor de provenienţă a autoturismelor, analiza arată că 31,1% din total provin din România, 19,9% din Germania, 11,5% din Cehia, 7,1% din Spania şi 7% din Turcia. În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au înregistrat, în 2018, un avans de 65,8%, comparativ cu anul 2017, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere de 24,9%.
Comentați?