Dacă sunteți în căutarea unui vehicul polivalent, compact, dar la un preț rezonabil și fără pretenții prea mari de sportivitate, Tipo Hatchback merită o atenție aparte.
Est-europenii preferă sedanurile. Este un fapt cunoscut. De aceea am avut, de-a lungul timpului, parte de vehicule gen Clio Symbol, Fabia Sedan sau Fiat Albea. Dar, odată cu apariția Logan-ului, sedan-urile ieftine au cam dispărut de pe piața atrasă de produsul românesc de sub umbrela Renault. Fiat, ca unul din producătorii care se pricep foarte bine să facă mașini pe gustul pieței, a lansat Tipo. Un sedan frumos și cu prețuri decente. Chiar dacă interioarele nu sunt foarte elaborate, oferă tot ce trebuie pentru potențialii cumpărători. În schimb, cei care-și doresc ceva mai mult, pot alege versiunea hatch-back.
Două volume de stil
Atunci când vorbim despre reușite de design, de cele mai multe ori trebuie să ne uităm la italieni. Fiat a reușit să obțină prin centrul său de stil diverse caroserii reușite de-a lungul timpului. Este și cazul lui Tipo hatchback căruia constructorul i-a pregătit un design bun pentru segmentul său de piață. Spre deosebire de alte mărci care au realizat un sedan dintr-un hatch, italienii au făcut întâi sedanul și abia ulterior au venit cu break-ul și hatch-back-ul. Despre acesta din urmă vorbim mai mult. Este genul de mașină care poate fi folosit cu succes pentru flotele urbane. Polivalența lor este căutată de mai toată lumea, de la clienții persoane fizice la firmele de distribuție. Spre deosebire de sedan, la Tipo hatchback spatele este mai bine desenat și cu stopuri desenate exact pentru el, nu adaptate. Dar cam atât la capitolul diferențe exterioare.
Tipointerior
Marea diferență dintre sedan și hatchback este la capitolul interioarelor. Deși modelul testat este în echiparea de bază, Pop, materialele de pe scaune și de pe bord sunt mai bune. Desenul planșei este ușor diferit pentru a putea acomoda, în nivele de echipare superioare, un display de 7” pentru sistemul de navigație și infotainement față de 5” cât are sedan-ul. La Pop însă este doar un radio cu USB. Opțional se pot monta comenzi pe volan.
Tapițeria este mai plăcută la atingere și nu oferă senzația de asperitate atunci când trecem cu mâna pe ea. Locurile din față sunt cu scaune cu un suport lateral mediu, tipic pentru o compactă de familie. O dotare plăcută este reglajul pe înălțime a scaunului șoferului. În multe cazuri pentru aceasta se plătește în plus. La Tipo hatchback este standard și este bine că e așa pentru că bordul înalt ar putea crea probleme de vizibilitate persoanelor mai scunde. În echiparea Pop nu era disponibilă și cotiera dintre locurile față, dar multe alte opțiuni da, cum ar fi computerul de bord, aerul condiționat și geamurile față acționate electric.
Spațiul la picioare este suficient, iar pe banchetă pot sta fără probleme persoane de până în 1,80 m înălțime. Pentru portbagaj, constructorul a rezervat 440 de litri, ceea ce înseamnă cu 80 mai mult decât Ford Focus, spre exemplu. De fapt, ca să fim mai clari: este cel mai mare portbagaj la un hatchback din clasa compactă.
Silențio!
Dar ceea ce ne-a plăcut cel mai mult în Fiat Tipo hatchback a fost confortul la drum. O notă bună compusă din mai multe elemente: silențiozitate, confortul suspensiilor și cel al scaunelor. Desigur, de la 3.000 de rotații pe minut se aude destul de bine motorul în habitaclu și sunetul nu-i tocmai “muzică”. Dar în general este destul de bine antifonat. Tot de o antifonare bună se bucură și platforma mașinii, astfel încât sunt absorbite zgomotele de la suspensii. Tipo este dotat cu o punte față independentă și una semi-independentă pe spate. Cele două au fost calibrate mai mult pentru confort și se poate spune că italienilor le-a ieșit bine reglajul. Sigur, pe viraje este oarecum penalizată această opțiune, dar este un compromis decent. Pe viraje mașina obține note decente, dar nu peste media clasei. Dar punem la socoteală și faptul că avea anvelope de 195 și jante de 15 țoli.
Ca și vivacitate, motorul de 95 CP nu strălucește în mod deosebit decât la capitolul consum unde în trafic foarte aglomerat a obținut valori sub 9l/100 km cu o medie sub 20 km/h.
Recomandare de flotă
Mulțumită celui mai mare portbagaj din clasa compactă și a prețului mai mic față de concurență, Fiat Tipo Pop este o achiziție foarte inspirată chiar și în versiunea de 95 CP. Totuși, dacă mix-ul de trasee include mai mulți kilometri extraurbani vă recomandăm versiunea 1.3 Mjet. Pentru mai multe prețuri, accesați pagina aceasta.
Avantaje
– Preț de achiziție
– Volum portbagaj
– Nivel de dotări
– Confortul la drum
Dezavantaje
– Vizibilitatea înapoi
– Motricitate
– Etajarea cutiei de viteze
Model | Fiat Tipo Hatchback |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, benzină |
Cilindree (cmc) | 1.368 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 95/6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 127/4.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 4.368/1.792/1.495 |
Ampatament (mm) | 2,638 |
Volum portbagaj (l) | 440 |
Masă maximă autorizată | 1.695 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 12,1 |
Viteză maximă (km/h) | 185 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 132 |
Consum | |
Urban/extraurban/mediu (l) | 7,7/4,5/5,7 |
Consum în test (l/100 km) | 8,9 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA) | |
Garanție | 5 ani/100.000 km |
Interval revizii (km) | 15.000 |
Costuri de exploatare 3 ani (lei cu TVA) | |
Cost carburant 100.000 km | 28.500 |
Impozit pe an | 56 |
Rovinietă pe an | 123 |
RCA pe an | 1143 |
CASCO pe an | 1.161 |
Cost revizii 100.000 km/3 ani | 2.748 |
Cost/km | 0,39 |
Preț vehicul testat (Euro cu TVA) | 11.900 |
Comentați?