Test Škoda Fabia 1.0 MPI 80 CP & 1.0 TSI 110 CP

La douăzeci și doi de ani de la debut, populara Škoda Fabia este mai emoționantă și mai dinamică decât oricând. Un articol de Dragoș Băltățeanu și Răzvan Codorean. Foto: Bogdan Paraschiv.
Fabia

Când Škoda lansa prima generație a Fabiei, acum mai bine de 22 ani, punea pe piață un model occidental ce înlocuia hatchbackul Felicia, care avea încă un aer amintind de tipologia modelelor realizate de constructorii din fostul bloc est-european. Nu știm câți erau cei care îi acordau credit. Sau, dacă au făcut-o, anticipau că au în față un model capabil să rescrie istoria în clasa mică a modelelor accesibile de pe continent. Dar acest lucru s-a întâmplat.

Škoda a vândut peste 4,5 milioane de mașini din primele trei generații ale Fabia. Desigur, au existat și serii speciale, precum Fabia RS, care propuneau mai mult. Însă, dacă le eliminăm din calcul pe acestea, principalul atribut al fiecărui exemplare era că punea în fața cumpărătorului un automobil corect. Unul capabil să răspundă nevoilor induse de o alegere rațională, cele mai comune motive pentru a-l cumpăra fiind raportul calitate-preț, costurile reduse de funcționare și spațiul impresionant.

În ultimii ani am asistat la repoziționarea Škoda din marcă entry-level în brand dezirabil. Lucru reliefat de investiții în design și sisteme tehnologice de ultimă oră, astfel că modelele mărcii, incluzând Fabia, au atras și clienții care preferau anterior alte mărci din cadrul Grupului Volkswagen. Chiar dacă, inevitabil, plusurile deja amintite s-au reflectat și în preț. Nimic surprinzător. Desigur, modelele Škoda nu mai era atât de accesibile precum în urmă cu mai bine de două decenii. Însă prețurile evoluaseră și la celelalte branduri, iar Škoda păstrase cu sfințenie filosofia inițială, deja amintită.

Lucru pe care, de altfel, Fabia îl face și cu a patra generație. Una care se bazează platforma MQB A0, deja folosită de modele ca VW Polo și SEAT Ibiza. Și cu care, constructorul își propune să revină în atenția publicului după ce, precedenta iterație, a trecut prin viață relativ neobservată. Lucru cauzat și de faptul că Škoda a pus accent pe dezvoltarea modelelor SUV de toate dimensiunile, răspunzând cerințelor pieței, chiar cu riscul de a sacrifica, temporar, prezența în extrem de disputatul segment european al mașinilor de clasă mică.

O ofertă la obiect

Importatorul din România a simplificat la minimum oferta modelului Fabia pentru piața noastră. Sunt oferite doar două niveluri de echipare, Ambition și Style, și poți configura o Fabie simplă, pentru uzul profesional al unei firme de exemplu, sau una atrăgătoare, pentru uzul personal. Iar Škoda România ne-a oferit la test și varianta de bază a noului model Fabia, un lucru mai rar întâlnit.

De obicei, exemplarele de test sunt extrem de bine echipate, pentru a putea vedea majoritatea sistemelor pe care constructorul le oferă clienților săi. De data aceasta însă, am putut testa și o Fabia în echiparea de bază, Ambition, cu motorul 1.0 MPI de 80 CP. Este o configurație ce va fi aleasă de firmele care au nevoie de o flotă de mașini corecte sau de cei care au permis de conducere de puțin timp, fiind o mașină ideală pentru un începător, simplă și ușor de folosit.

Datorită designului, Fabia a ieșit din anonimatul generației anterioare, având o siluetă familiară, dar cu o parte frontală dominată de grila trapezoidală de dimensiuni generoase, încadrată de blocuri optice cu design mai agresiv. Toată partea din față este bine integrată în ansamblul unitar al noii caroserii. Stilul atrăgător continuă în spate, unde au dispărut stopurile plictisitoare și aproape pătrate, în favoarea unui design elaborat, ce se prelungește pe hayon. A dispărut și sigla Škoda, preferându-se numele mărcii scris pe toată lungimea hayonului. Astfel, Fabia este acum o apariție mult mai atrăgătoare, cu linii interesante, accentuate de culoarea bine aleasă.

Skoda Fabia

În varianta Ambition, chiar și în culoarea argintie și echipată cu jante de aliaj de 15 inch, este o apariție plăcută. Culoarea și jantele sunt echipamente opționale, iar exemplarul de test avea și pachetul Ambition, de 650 de euro (cruise control, senzori de parcare spate, proiectoare de ceață, scaune față cu reglaje extinse), volan multifuncțional îmbrăcat în piele (116 euro), pachet Comfort & Function, de 417 euro (pornire de la buton, cotieră centrală față, douaă porturi USB-C în spate, materiale de material textil).

Este foarte util și sistemul Smartlink (193 de euro), care aduce Apple CarPlay wireless și un ecran central de 6,5 inchi. Poate părea un display mic, dar în practică nici nu îți trebuie mai mult, afișajul și viteza de răspuns fiind foarte bune. Ecranul e încadrat de butoane mari pentru accesarea diverselor meniuri și are buton de volum rotativ. În echiparea de bază, Fabia are volan cu două spițe, iar climatizarea este manuală, cu aer condiționat. Geamurile sunt acționate electric doar pentru ocupanții locurilor din față, cei din spate trebuind a se mulțumi cu manivele.

Skoda Fabia

Cea mai interesantă surpriză este însă motorul aspirat de un litru, cu trei cilindri. Propulsorul a beneficiat de o serie de îmbunătățiri, raportul de compresie fiind mărit de la 10,5:1 la 12:1, ceea ce a adus un plus de 5 CP. Acum, dezvoltă 80 CP la 6300 rpm și un cuplul de 93 Nm între 3700 și 3900 rpm. Cutia de viteze este manuală și are cinci trepte. Spre deosebire de motorizările turbo, acest propulsor nu are un răspuns foarte bun la turații joase, dar se simte mai bine când este turat cu simț de răspundere. După ce te obișnuiești cu exploatarea corespunzătoare, este chiar distractiv să îl utilizezi. Sunetul specific motoarelor cu trei cilindri e prezent, dar nu te aștepta la niciun fel de sportivitate. Pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, Fabia 1.0 MPI are nevoie de 15,5 secunde. La drum întins, înghite în medie 5 l/100 km, iar în oraș, consumul urcă spre 8 l.

Să trecem și la stil

Trecem acum la modelul cu un plus de atractivitate. Care poate să fie inclusiv o variantă pentru posesorii de flote care doresc să exprime și prin intermediul mașinii scara ierarhică în interiorul companiei.

Așadar, Škoda Fabia Style 1.0 TSI, cu transmisie automată DSG cu șapte trepte. În superba culoare Phoenix Orange cu plafon negru, care te va costa 703 euro în plus față de o nuanță standard, și cu jantele opționale negre, de 16 inch, cu design Proxima, care mai adaugă 471 de euro la prețul final al mașinii, Fabia atrage multe priviri pe stradă.

Stilul pragmatic, dar stilat al exteriorului, se regăsește și la interior. Te simți bine de la primul contact cu layoutul practic și ergonomic al planșei de bord. O inserție de material textil în planșa de bord îți dă senzația de clasă superioară, iar plasticul tare, deși încă prezent, a fost bine disimulat în habitaclu. Pe protecția superioară a tabloului de bord, designerii mărcii au pus inscripția Fabia, un element ce aduce un plus de imagine. Exemplarul de test a venit echipat cu bordul digital Virtual Cockpit adaptat modelului Škoda. În cele două părți laterale, indicatoarele pentru nivelului carburantului și temperatura lichidului de răcire sunt afișate în stil Škoda, cu gradații orizontale. Displayul poate fi configurat, iar un al doilea ecran central grupează comenzile multimedia. Sistemul oferă Apple CarPlay wireless și Android Auto. Grafica este plăcută, layoutul e intuitiv, iar viteza de reacție este mai mult decât optimă.

 

 Fabia

Să trecem și la motorizare. Propulsia mașinii de test, în echipare Style, e asigurată de 1.0 TSI-ul cu trei cilindri care dezvoltă 110 CP la 5500 rpm, iar cuplul micului motor turbo este de 200 Nm între 2000 și 3000 Nm. Alături de propulsor, cutia automată DSG cu șapte trepte și două ambreiaje trimite cuplul către puntea din față.

Motorul se achită cu brio de sarcina care i-a fost încredințată, oferind accelerații decente, sprintul de la 0 la 100 km/h realizându-se în 9,9 secunde, astfel că poți depăși fără emoții, mai ales dacă treci cutia automată în modul Sport. Dacă se dorește preluarea controlului și schimbarea manuală a treptelor, pe volan există padele pentru așa ceva.

Škoda a îmbunătățit semnificativ ținuta de drum, Fabia simțindu-se acum ca un automobil mult mai matur – îți dă încredere, suspensia este bine reglată, cu un plus de rigiditate, iar direcția e precisă. Feelingul în volan este însă prea asistat, dar, dacă alegem modul Sport, senzația dispare.

În ceea ce privește consumul de benzină, Fabia 1.0 TSI 110 CP a înghițit 6,8 l/100 km la drum lung și a urcat la 9 l când am folosit-o doar în oraș, în condițiile în care consumul mediu oficial este 5,6.

Ca de obicei, Škoda a pus accent pe soluțiile inteligente oferite. În cazul modelului Fabia, filosofia Simply Clever, așa cum o numește producătorul ceh, se traduce printr-o serie de accesorii practice oferite. Avem umbrela ascunsă în portiera șoferului, racleta de sub capacul bușonului de alimentare, numeroase cârlige în portbagaj, pentru ancorarea obiectelor, o plasă care poate fi folosită ca un minihamac pentru transportarea unor obiecte în portbagaj și un spațiu special pentru lucrurile care au tendința să se plimbe prin zona de încărcare. Portbagajul are un volum de 380 de litri, cu 50 litri mai mare decât al generației anterioare.

În echiparea de bază, Ambition, și cu motorul aspirat 1.0 MPI, noua Fabia are un preț de pornire de 15.175 de euro. Dacă alegem nivelul Style, prețul de bază urcă la 17.910, iar cu propulsorul 1.0 TSI 110 CP și cutia DSG7, prețul de la care pornim configurarea este de 20.125 de euro.

RECOMANDARE FLOTĂ

Design emoțional și cel mai mic coeficient de rezistență la rezistență din clasă. Este și cea mai spațioasă mașină din segmentul său și propune cea mai mare capacitate a portbagajului. Dar, mai este Škoda Fabia un model abordabil? Dacă privim imaginea de ansamblu a industriei și prețurile care au crescut constant în ultima vreme, da, încă este.

Avantaje

  • Look nou atrăgător
  • Suspensie excelentă
  • Soluții inteligente pentru portbagaj
  • Interior ergonomic

Dezavantaje

  • Direcție supraasistată
  • Geamuri manuale în spate pentru versiunea de bază

 

Skoda

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Achiziția uzinei Ford de la Craiova de către Ford Otosan va aduce noi proiecte şi investiţii de 490 mil. euro

O nouă arteră în Capitală: conexiunea Prelungirea Ghencea – Șoseaua Alexandriei

 

 

 

Adaugati comentariu