Advertisement

Renault Scenic E-Tech
Home Piaţa auto Flotă verde Test Renault Scenic E-Tech. The Jetsons

Test Renault Scenic E-Tech. The Jetsons

Renault Scenic E-Tech: Autonomie mare, preț decent, spațiu uriaș, confort de primă clasă, zero emisii. Și Car of the Year 2024!

Mai ții minte Familia Jetson, desenul animat SF la care ne uitam în copilărie? Ei bine, cred că am găsit naveta spațială care-i plimba pe Jetsoni printre stele. Noul Renault Scenic E-Tech pare că vine din viitor, din perioada în care mașinile electrice vor fi spațioase, confortabile, cu autonomie mai mare decât te aștepți și mai ales accesibile. Este un cumul de atuuri care mă determină să consider Scenicul drept mașina ideală pentru familii.

Renault are un fetiș, acela de a inventa segmente noi, iar Scenic nu face excepție. Este un crossover, un model aflat la intersecția dintre SUV-uri, breakuri și monovolume, iar cei mai apropiați rivali îi sunt BMW X1 și Volvo EX40 (sau XC40 Recharge, așa cum s-a consacrat), deși ambele sunt SUV-uri. Deci, spre deosebire de acestea, Scenic e mai scund cu 8 cm, având doar 1,57 m înălțime, pentru o suprafață frontală cât mai redusă și, în consecință, un consum scăzut. În același scop, designerii au dezvoltat mânere care se ascund electric în uși și jante care reduc la minimum turbulențele, iar ușile și capota motorului sunt confecționate din aluminiu reciclat în proporție de până la 40%. Toate astea au păstrat greutatea la 1860 kg și coeficientul aerodinamic scăzut, astfel că autonomia mixtă WLTP atinge 625 km pentru varianta cu baterie de 87 kWh și motor de 218 CP.

Renault Scenic E-Tech

Versiunea esprit Alpine, singura pe care am condus-o și care, în România, pornește de la 47.500 de euro, vine cu jante din aliaj de 20 de inchi și cu o paletă de culori sobre, bazată pe nuanțe de alb, gri și negru. Este pentru prima oară când acest nivel de echipare poate fi comandat la un model Renault electric. Toate luminile sunt full-LED și au o funcție pentru ceață, fapt care a permis eliminarea proiectoarelor din meniu, dar nu pot fi comandate faruri LED Matrix nici contra cost. Interiorul are o pereche de ecrane de 12 inchi impecabile din toate punctele de vedere. Rezoluția, grafica și logica meniurilor sunt ireproșabile. La instrumentarul digital de bord, mi-a plăcut faptul că sunt afișate separat autonomiile estimate în oraș și pe autostradă, dar mi-aș fi dorit ca vitezometrul să indice mai fidel creșterea vitezei la culcarea accelerației, nu să sară câte 10 km/h până la 100 km/h și câte 5 mai sus de acest prag. Dar ghici ce! Mașina asta are și ecran în fața ochilor, și butoane fizice, și manete, deci este infinit mai prietenoasă decât multe electrice lansate recent. Ciudat cum am ajuns să mă bucur la elemente esențiale pentru siguranța condusului! Firește, cârcotaș cum sunt, mi-aș fi dorit ca maneta schimbătorului să fie poziționată pe consola centrală, nu în spatele volanului, pentru că este plasată în apropierea celei pentru ștergătoare și a satelitului de comandă al sistemului de sunet, fapt care aglomerează zona.

Renault Scenic E-Tech

Plastice moi sunt plasate inteligent, în puncte-cheie, și împreună cu tapițeria realizată dintr-o combinație de stofă și imitație de piele provenite 100% din reciclare și cu scaunele bine profilate asigură o calitate percepută cu adevărat bună. În spate se stă ca la clasa business. Ampatamentul de 2785 mm, cu 10 cm mai mare decât la Megane E-Tech, asigură o libertate remarcabilă de mișcare a picioarelor, toată diferența în plus față de sora mai mică regăsindu-se în lungimea interioară. Eu, la cei 1,77 m pe care-i am, mai aveam 17 cm între genunchi și spătarul scaunului reglat pentru poziția mea de condus. Patru persoane călătoresc regește, iar o a cincea se va bucura de podeaua perfect plană, nu și de lățimea interioară ceva mai mică decât la unele SUV-uri electrice concurente. Astfel, pe distanțe lungi, doi pasageri vor aprecia bancheta bine profilată și cu o consistență perfectă și mai ales de absența călătorului din mijloc, care le va permite să coboare cotiera centrală. Astfel, vor avea acces la spațiul pentru depozitare căptușit cu mochetă fină, la cele două mufe USB „ascunse“ în ea, la cele două suporturi de pahare și mai ales la suporturile pivotante pentru două telefoane mobile și pentru o tabletă. Bine, și cu cotiera ridicată tot au două mufe USB pe consola dintre scaune, precum și patru suporturi de telefoane pe spătarele scaunelor. Plus mânere de viraj, guri de ventilație, buzunare pe scaune și, pentru 1500 de euro, fabulosul plafon vitrat solar bay, care devine transparent sau opac la o simplă apăsare de buton. Experiența merită fiecare cent, mai ales că nu „fură“ din spațiul de deasupra capetelor, pentru că nu are rulou pliabil. Un singur reproș pot aduce aici, faptul că, la reglarea la minim pe înălțime a scaunelor, picioarele pasagerilor din spate nu încap sub ele.

Renault Scenic E-Tech

Portbagajul se deschide în toată măreția lui la ridicarea electrică a hayonului. Are 545 l, vine cu două agățătoare pentru pungi și, opțional, cu podea amovibilă cu organizator sub ea. Eu n-am avut-o, deci plierea spătarelor a creat un prag. Mai spun doar că înălțimea marginii de încărcare este de 80 cm, deci o să te lupți un pic cu bagajele, și urc la volan.

Poziția de conducere este joasă, cu gambele înclinate ca la sedanuri sau la mașinile sport, iar reglajele ample ale volanului simplifică enorm găsirea posturii ideale. Oglinzile laterale sunt extrem de bine dimensionate, iar cea centrală poate fi folosită fie clasic, fie digital, afișând imaginea captată de camera din spate. Am preferat varianta clasică, pentru că sunt bătrân și nu reușesc să apreciez corect distanțele față de mașinile din spate în imaginile afișate pe ecran.

În mers, Scenic oferă câte ceva pentru fiecare. Suspensia, cu a sa configurație multilink pe puntea din spate, este, poate, cel mai impresionant reglat subansamblu, fiind comodă pe denivelări și reușind să țină în frâu cele aproape două tone (cu tot cu redactorii „împliniți“ și cu echipamentul lor) pe viraje. O sprijină ideal direcția, cu același raport scurt al demultiplicării de la Megane (12:1), care conferă o senzație de agilitate nesperată de la un crossover de 4,47 m. În pofida schimbării prompte a direcției la rotirea volanului, Scenic nu e nervos pe virajele strânse, ajutat fiind de ampatamentul mare, care îndulcește comportamentul. Toate conlucrează în perfectă armonie cu cei 218 CP ai motorului, care, fără să dovedească sportivitate, asigură accelerații și reprize decente. Admit totuși că am mai avut momente de exuberanță și aș fi preferat un motor mai puternic. La viteze de autostradă, liniștea din mașină este un pic perturbată de turbulențele aerodinamice venite din zona oglinzilor mari. Ai la dispoziție patru niveluri de regenerare a energiei, selectabile de la cele două padele din spatele volanului. Cel mai slab lasă practic mașina să „curgă“ precum una convențională la punctul mort, în timp ce ultima e relativ energică, fără a avea pretenții de sistem „single pedal“. Nu există mod B, iar preferința personală se îndreaptă către al treilea nivel de regenerare, care se simte ca o frână naturală de motor convențional. Există patru moduri de rulare, selectabile de la butonul Multi Sense de pe volan: Eco, Normal, Sport și Perso. Fiecare influențează ambianța interioară, nivelul de asistare a direcției și răspunsul la apăsarea pedalei de accelerație. În oraș, vei aprecia la adevărata valoare suspensia rafinată și direcția scurtă, dar nu vei fi impresionat de diametrul de bracare de 10,92 m.

Renault Scenic E-Tech

În testul nostru, în care soarele puternic ne-a determinat să pornim aerul condiționat, consumul mediu s-a stabilizat la 18 kWh/100 km, în fiecare dintre cele două zile de condus. Astfel, autonomia reală a fost de 483 km. Sigur că se poate și mai bine, dacă ai un stil ponderat de conducere, la fel cum se poate și mai slab, dacă mergi la temperaturi scăzute. Apropo de temperaturi, Scenic precondiționează automat bateria înainte de încărcare, aducând-o la 25°C înaintea fiecărei încărcări programate pe sistemul OpenR, precondiționare care nu poate fi realizată manual de către șofer. La stațiile de curent alternativ, se poate alimenta cu 7 kW standard, dar poți opta pentru încărcarea de 22 kW, pentru 1500 de euro. Din cele rapide, poate să tragă 150 kW, dar nu există sistem V2L, deci nu poți să alimentezi de la priza lui Scenic dispozitive care consumă mult curent. Și dacă se strică bateria, ce faci? Păi, te duci la unul dintre cele 22 de service-uri autorizate din Europa, unul fiind în România, la Auto Cobălcescu, și acestea-ți schimbă doar modulele cu probleme. Simplu!

Mașina Anului 2024

A, și să mai spunem ceva. Scenic E-Tech electric este Mașina Anului 2024, devenind al șaptelea vehicul Renault recompensat cu acest premiu. Rezultatele voturilor au fost anunțate în cadrul unei ceremonii la Salonul Auto de la Geneva. După prima rundă de vot din luna noiembrie a anului trecut, Scenic a fost unul dintre cei șapte finaliști. În ultimul act au mai ajuns BMW Seria 5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Toyota C-HR și Volvo EX30.

Câștigătorul trofeului a fost ales de un juriu format din 58 de jurnaliști auto din 22 de țări. Scenic s-a clasat pe primul loc cu 329 puncte. El devine astfel al șaptelea model Renault care a primit distinsul titlu „Mașina anului”. Precedentele s-au numit Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio (1991), Scenic (1997), Megane (2003) și Clio (2006).

„Câștigarea prestigiosului premiu „Mașina anului” este un mare motiv de mândrie pentru toți cei de la Renault Group. Ca și pentru cei care lucrează pentru marca Renault. Această recunoaștere ne demonstrează că am luat deciziile corecte. Vorbim despre autonomie record, spațiu interior generos și primitor. Plus o amprentă asupra mediului atent controlată! Iar dacă adăugăm plăcerea de a conduce și dotările care exprimă conceptul „voiture à vivre”, precum noul plafon panoramic Solarbay sau cea mai nouă generație a sistemului OpenR Link cu Google integrat, Scenic are toate premizele pentru a-și consolida poziția pe piața europeană a vehiculelor electrice.” Fabrice Cambolive, CEO Renault Brand.

RECOMANDARE FLOTĂ

Asta e mașina în care nu contează pe ce loc te așezi. Starea de bine pe care le-o oferă tuturor, de la șofer la pasagerii din spate, este fabuloasă!

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Renault 5 E-Tech este gata să cucerească orașele

INS: Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor s-au majorat cu 4,5%

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Administrare floteFlotă verde

Cum a redus HP emisiile de CO2 și costurile flotei

Adoptarea vehiculelor hibride, reducerea numărului de furnizori și dimensionarea corectă a flotei...

Înverzirea flotelor corporative
Flotă verdeJuridic

Înverzirea flotelor corporative. Consultarea europeană se apropie de final

Deschisă în februarie 2023, consultarea publică a Comisiei Europene privind ecologizarea flotelor...

acea
Flotă verdeIndustrie auto

ACEA, despre taxarea importurilor din China: Concurența sănătoasă stimulează inovația și alegerea consumatorilor

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a luat act de faptul că...

Flotă verde

IVECO lansează oficial, în România, eDaily, platforma complet electrică pentru autoutilitare mici

IVECO anunță lansarea pe piața din România a vehiculului complet electric IVECO...