KIA Soul EV este, în momentul de față, singura mașină electrică 100% de serie care oferă valențe de crossover. Ceea ce poate fi de interes pentru unele firme și chiar manageri (bărbați, dar și femei) care țin la imaginea eco.
Hamsterii din reclamele KIA au devenit adevărate vedete în showbiz, însă mașinile electrice încă mai așteaptă momentul de glorie de pe ”covorul roșu” al industriei auto. Un model care are șanse să devină star peste noapte este surprinzătoarea KIA Soul EV, o mașină funky și cu o tehnologie de propulsie electrică 100% promițătoare. Dar de ce ar putea fi interesată o firmă să achiziționeze o astfel de mașină electrică?
Trenduri de imagine
Nu doar autoturismele pragmatice și cu un TCO imbatabil sunt de interes pentru companii. Sau doar cele mai luxoase, pentru transportul în siguranță și confort maxim al directorilor. Există și o nișă interesantă a companiilor care folosesc mașini lifestyle pentru a-și promova produsele sau serviciile premium sau cu un puternic impact asupra modei. Vorbim, în general, de firme din domeniul tutunului, al produselor alcoolice, al cosmeticelor, modei, turismului… deja nișa începe să nu mai fie chiar atât de restrânsă, nu-i așa?
Ei bine, și a doua generație KIA Soul poate fi integrată în această categorie lifestyle, fiind o propunere diferită față de mai popularul SUV compact Sportage. De fapt, diferită cam de orice există acum pe piață. Iar dacă aducem în ecuație și propulsia 100% electrică (indicativul EV), unicitatea modelului e asigurată, dar și dublată de un caracter eco foarte puternic. Și, să recunoaștem, multe companii și chiar persoane din cadrul unor companii doresc o imagine cât mai verde, fiind dispuse să investească mai mult decât în mașinile convenționale. Dar cât de mult?
TCO cu multe argumente
Total Cost of Ownership pare, la prima vedere, prea afectat de prețul mare al unei KIA Soul EV. Unii ar prefera să dea suma de aproape 40.000 de euro pe un SUV mai mare, precum noul Sorento, ori chiar pe o mașină din categoria premium. Alții ar considera că există mașini similare ca dimensiuni și performanțe cu Soul EV la bani mult mai puțini.
De acord, însă TCO presupune și alte lucruri, nu doar prețul inițial de achiziție (care, fie vorba între noi, ar putea fi mai rezonabil dacă guvernul ar adopta o politică de subvenții pentru mașinile electrice similară cu ale altor state europene). TCO înseamnă cheltuieli de întreținere, care sunt extrem de reduse în cazul propulsiei electrice.
Mai înseamnă și costuri de rulare, care se cifrează la niște mii de euro pe an în cazul motoarelor care folosesc benzină sau motorină. Cu electricitate, însă, ieși de aproape 10 ori mai ieftin, mai ales în regim urban. Iar emisiile poluante (încă netaxate corespunzător) sunt zero. Ce să mai spun de fiabilitatea superioară a propulsiei electrice, deci riscuri mult mai mici de defecțiuni.
Revenind la prețul de achiziție, trebuie luat în considerare și raportul preț/dotări, care este excelent, KIA Soul EV fiind la nivelul unor modele premium ca echipare. După care eficiența de 3-4 ori mai mare a motoarele electrice față de cele termice ne duce într-o zonă a performanțelor și confortului specifică SUV-urilor similare ca preț, deoarece Soul EV se descurcă și pe drumuri mai desfundate (păcat că lipsește tracțiunea 4×4 din meniu). Și am lăsat la urmă argumentul cel mai mare.
Avantaj în anumite condiții
În regim real de exploatare, în condiții de iarnă (când eficiența bateriilor e mai redusă), am obținut o autonomie de peste 150 km, fără a privilegia condusul economic. Vorbim atât de aglomerație urbană, cât și de porțiuni extraurbane, uneori abordate cu viteză chiar măricică. Ok, nu e suficient pentru vacanțe, dar e arhisuficient pentru 80% din timpul de utilizare al mașinii, în peisaj cotidian. Fie că vorbim de drumuri pentru întâlniri cu clienții, fie că Soul EV e utilizată ca mașină de familie (aviz mamelor de carieră…), confortul este excelent, iar lipsa poluării este, practic, inestimabilă.
Așa încât eu vă sugerez să nu dați bir cu fugiții la vederea prețului inițial. După o analiză mai atentă, ați putea avea surpriza să constatați că Soul EV e chiar mașina potrivită pentru afacerea sau angajații companiei. Să fim cinstiți, fără interesul companiilor și managerilor, mașinile 100% electrice nu au șanse să devină populare, așa cum merită și cum merităm.
Caracteristici tehnice KIA Soul EV
Motor (combustibil): electric AC sincron
Putere maximă (CP/rpm): 111/2.730-8.000
Cuplu maxim (Nm/rpm): 285/0-2.730
Baterii (tip / kWh): litiu-ion / 27
Transmisie: automată 1 treaptă
Dimensiuni auto (L/l/h – mm): 4.140/1.800/1.593
Volum portbagaj (l): 281
Masă proprie (kg): 1.565
Viteză maximă (km/h): 145
Demaraj 0-100 km/h (s): 11,2
Autonomie maximă (km): 212
Consum mixt (kW/km): 147
Preț de bază fără TVA / cu TVA (euro): 29.990 / 37.188
Articol publicat în revista FloteAuto nr. 12 – februarie 2015
Comentați?