Test Kia Rio 1.0 T-GDI HP vs Skoda Fabia 1.0 TSI

Destinate flotelor „cu nerv“, cele două micuțe înghesuie un pachet de mușchi în doar 4 metri lungime. Perechea noastră de rebeli are înclinații sportive, dar nu renunță la aspectul utilitar.



Cuvântul „timiditate“ nu-și are locul aici! Italienii de la Quattroruote au testat versiunile Rio GT Line și Fabia Monte Carlo, dar noi le-am „convertit“ în versiunile Trend, respectiv Style, mult mai adaptate flotelor. În pofida dotărilor de top, latura utilitară, pe care n-ați crede că o puteți găsi la aceste variante, este accentuată, mai ales că modelele din clasa mică au crescut mult în dimensiuni în ultima vreme. Totuși, marile lor avantaje sunt performanțele dinamice, date în principal de motoarele cu trei cilindri elaborate, de 1.0 litru. Desigur, „îmbrăcate“ așa, Rio și Fabia nu sunt ieftine, dar cosstituie o alternativă viabilă la anumite compacte, mai ales pentru companiile atente la imagine.

Cum arată?

Coreeanul a văzut lumina zilei în 2017, iar în versiunea de top, Trend, puteți primi, contra cost, elemente suficiente pentru personalizare: jante aliaj 17 inci (383 euro), trapă electrică (285 euro), tapițerie piele artificială (208 euro) și pedale aliaj (12 euro). Tehnica este pe măsură: sub capotă lucrează micuțul propulsor de 1.0 litru, în 3 cilindri, ce dezvoltă 120 CP. Ajuns în Europa, Rio este întâmpinat cu ostilitate de a treia generație de Fabia, trecută printr-un facelift, la patru ani după lansare. În special aspectul a fost revizuit: grila nouă, blocurile optice redesenate (faruri full-LED, la 557 euro, stopuri full-LED 111 euro), vopseaua albastră Race (289 euro, o variantă bi-ton nu este disponibilă în România) și jantele negre pe 16 inci (260 euro) o ajută să arate cel puțin la fel de stilat precum adversarul de azi.

Și motorul este de apreciat: ultima revizuire l-a dus la 110 CP, datorită modificării eșapamentului și sistemelor de răcire și ungere, precum și adăugării unui filtru de particule. Tapițeria colorată îmbracă scaunele sport, transpunând designul agresiv și la interior. Rio mizează mai mult pe eleganță, cu scaune și volan „cusute cu ață albă“ și o consolă centrală desenată mai atractiv.

Cum călătorești în ele?

La interior, se simte lungimea mai mare a coreeanului, care oferă banchetă și scaune mai generos dimensionate, un spațiu arhi-suficient în toate direcțiile și o poziție mai coborâtă la volan (49 cm vs 50 cm). Ce-i drept, Rio este cu 6 cm mai lung, de aceea trebuie atenție sporită la parcările laterale. Altfel – ambele modele se strecoară fără efort prin locurile strâmte (diametrele de bracaj între pereți sunt identice – 10.8 m), iar Rio este clar mai manevrabil, datorită direcției mai ușoare (1,5 kg forță de învârtire a volanului vs 2,0 kg la Fabia).

Vizibilitatea este mai bună la Fabia (94° unghi întunecat vs 104° la Rio) în blocajele tipic românești, Fabia are un mare avantaj: ambreiajul mult mai ușor de apăsat (9,4 kg vs 12,6 kg la Rio), care scutește șoferul de oboseală. Și zgomotele de rulare în regim urban sunt ceva mai mici la Fabia (60,9 dB(A) vs 64,3 dB(A)), dar Rio recuperează la accelerații totale, printr-un sound mai rasat al motorului, care pătrunde mai puțin în habitaclu (78,4 vs 80,0 la ceh).

Citește testul nostru cu Skoda Fabia 1.0 TSI Smart

În general, spațiul interior este bun pentru patru călători de statură medie, dar Fabia scutură mai mult la trecerile peste denivelările scurte: accelerația verticală a caroseriei este de maximum 2,7 m/s2 la Rio vs 4,4 m/s2 la Fabia. Avantajul cehului nu se simte nici la limită pe viraje (schimbarea dublă de bandă pe umed poate fi făcută până la 90 km/h vs 95 km/h la Rio), dar direcția mai „grea“ și ceva mai scurtă (2,5 vs 2,7 ture de volan între capete) face ca cehul să fie puțin mai controlabil. În plus, este și un pic mai bine antifonat, zgomotele pe autostradă fiind sesizabile de la 140 km/h vs 130 km/h la Rio, și devin deranjante de la 150 km/h (140 km/h la Rio).

Citește testul nostru cu Kia Rio

…portbagajele?

La Rio, portbagajul are o formă regulată și, datorită acestei caracteristici, există mai mult spațiu de manevră decât la Fabia. Volumul măsurat nu este prea mare, dar podeaua mobilă cu două poziții este disponibilă standard. Spătarul banchetei se rabatează fracționat 60/40%, formând o suprafață de încărcare plană. Fabia are volumul spațiului pentru bagaje peste cel de la Rio, dar forma nu este la fel de regulată, ci există câteva zone mai adânci. Și aici spătarul este rabatabil fracționat, dar formează un prag. Exemplarul nostru este dotat cu pachetul Simply Clever (54 euro), ce include plase de fixare, recipient pentru resturi în uși și covoraș portbagaj cu două fețe.

Adaugati comentariu