Hyundai Bayon este cel mai mic SUV din gama Hyundai și a apărut pentru a umple golul dintre i20 și Kona în gama coreenilor. Bayon este axat în principal pe raportul calitate/preț, iar anul acesta a venit timpul pentru un facelift.
Bayon este un crossover lansat în anul 2021, destinat preponderent piaței europene, și a venit ca răspuns la modele precum Kia Stonic, Ford Puma, Seat Arona sau VW T-Cross. La început a intrat în gamă în același segment cu Hyundai Kona, dar a încercat să se adreseze unor clienți diferiți și să îi atragă de la alte mărci. Inițial, cele două modele aveau dimensiuni similare, dar cu trecerea timpului, Kona s-a mărit și noua generație este acum cu aproape 20 cm mai lungă. Denumirea modelului Bayon vine de la stațiunea Bayonne din Franța, iar pronunția similară te poate duce cu gândul la un vehicul de agrement.
Coreenii foloseau deja platforma K2 pentru i20 când s-au gândit să construiască și Bayon pe aceasta. Au ridicat suspensia, au creat o caroserie nouă și asta a ieșit, un crossover de mici dimensiuni care se adresează clienților ce caută o statură de SUV la un preț convenabil. Poate părea că totul a fost făcut în grabă, dar nu este așa. Din contră, Hyundai a amânat lansarea modelului până în martie 2021 din cauza situației pandemice. La începutul anului 2024, coreeni au prezentat versiunea actualizată a crossoverului subcompact, la doar trei ani de la lansare.
La exterior, schimbările nu sunt majore. Singurele diferențe în partea frontală sunt reprezentate de o bară de protecție redesenată ce include o grilă nouă, iar sigla Hyundai este acum bidimensională. Altă noutate este banda LED luminoasă dintre cele două lumini de zi, care este împrumutată de la noua generație de Kona și îi conferă un design futurist. Și bara din spate a fost schimbată, iar plasticele de protecție au fost păstrate și acestea pot fi de mare ajutor, putând fi înlocuite ușor în cazul incidentelor minore din oraș.
Designul lui Bayon este unul neobișnuit, caroseria având o mulțime de linii și forme ce nu sunt pe placul tuturor. Este genul de mașină care fie îți place cum arată, fie nu. Nu prea există cale de mijloc. În cazul nostru, mașina de test a fost vopsită în culoarea Lucid Lime, care a întors capete pe stradă. Nu am reușit să ne dăm seama însă dacă este de la nuanța de galben-verde neobișnuită sau de la designul exterior mai exotic.
La interior, Bayon nu s-a schimbat foarte mult. Până la urmă de ce să faci aceeași greșeală ca anumiți producători germani și să modifici ceva ce funcționează. Toate comenzile sunt unde ar trebui și totul este ușor și intuitiv de operat. Butoanele fizice pentru climatizare, volum și funcții rapide ale sistemului multimedia ajută foarte mult la ergonomie.
Da, sistemul de infotainment de 10,25 inchi este nou, iar Bayon vine acum în standard cu un instrumentar de bord digital indiferent de piață. Hyundai oferă și noi modele de tapițerie, dar formatul bordului și al fețelor ușilor rămâne asemănător cu al fratelui i20. Materialele de la interior sunt în general dure la atingere, dar în zonele atinse frecvent cu mâna sunt moi.
Când vine vorba de conectivitate prin Android Auto sau Apple CarPlay, aceasta se realizează foarte ușor printr-un cablu cu mufă USB Type C. În mare, sistemul funcționează bine, fără blocaje, dar pe parcursul traseului nostru am pățit de mai multe ori ca telefonul să se deconecteze dintro dată.
De cele mai multe ori, o simplă reconectare a cablului rezolva problema, dar am întâmpinat și situația în care ecranul nu mai răspundea la comenzi după reconectare, iar după un timp acesta se stingea singur și a repornea afișând sigla Hyundai, exact ca la pornirea mașinii.
Spațiul interior a rămas la fel ca înainte de facelift. Pasagerii din față au loc suficient, iar spațiile de depozitare sunt încăpătoare. Pe banchetă pot călători confortabil chiar și doi adulți înalți, deoarece spațiul la cap și la picioare este generos. Volumul de încărcare de 411 litri a rămas neschimbat, iar acesta se mărește la 1205 litri odată cu rabatarea 60/40 a spătarului banchetei.
Hyundai păstrează lucrurile simple când vine vorba de motorizări. Au fost eliminate toate versiunile hibrid, iar acum sunt disponibile doar două propulsoare pe benzină. Cel de 1.2 litri aspirat natural în patru cilindri ce produce 79 CP, un cuplu maxim de 113 Nm și poate fi comandat doar cu o cutie manuală în cinci trepte. Noi am avut la test motorizarea de 1.0 litru turbo în trei cilindri ce livrează 100 CP și un cuplu de 200 Nm. Am condus versiunea cu o cutie automată cu șapte rapoarte și dublu ambreiaj în echipare de top, LED Line cu un preț de listă de 21.420 euro.
Bayon este ideal pentru cei ce își doresc o poziție înaltă de condus în oraș, singurul impediment fiind consumul ridicat ce se apropie de 11 litri/100 km. În rest, este manevrabil, având un diametru de bracare de 10,4 metri, iar vizibilitatea este bună.
La drum întins, datele de consum se schimbă radical. În regim de drum național cu respectarea limitelor de viteză, consumul afișat în bord a fost de 5,9 litri/100 km. Pe toată durata călătoriei, în regim mixt, Bayon a consumat 8,3 litri/100 km. Cutia de viteze cu dublu ambreiaj își face bine treaba, dar are tendința să țină motorul subturat, mai ales în modul Eco. În cazul unei manevre rapide sau al unei depășiri, aceasta va sta un timp destul de lung să se gândească ce treaptă să aleagă, iar apoi va retrograda prea mult și va tura motorul excesiv.
Total neașteptat, ținuta de drum este una bună. Caroseria lui Bayon nu se înclină prea mult pe viraje, așa
că te simți încrezător în abordarea acestora la o viteză mai ridicată. Și suspensia este reglată optim și absoarbe cu brio toate tipurile de denivelări sporind confortul la conducere.
Un minus al lui Bayon este direcția. Aceasta nu prea oferă feedback șoferului, dar pentru un stil de condus liniștit nu ar fi o problemă. Până la urmă, nu este un model sportiv, ci un SUV compact ideal pentru o familie cu copii atât pentru mers în oraș, cât și pentru vacanțe.
RECOMANDARE FLOTĂ
Hyundai Bayon este un SUV mic, dar încăpător, simpatic și accesibil. Interiorul rămâne simplu și ergonomic, iar faceliftul aduce o serie de actualizări binevenite și oferă un pachet atractiv la un preț competitiv.
(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2024)
CITEȘTE ȘI:
Cum poate IVECO S-WAY să-ți îmbunătățească performanțele în transporturi
Tot ce trebuie să știi despre vâscozitatea uleiului de motor
Comentați?