Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort

Baterie mai mare, încărcare mai rapidă, motor mai performant: flota de Kangoo Z.E. se poate avânta în larg, mult mai departe decât o făcea până acum. Test cu versiunea Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort. Foto: Adrian Cobzașu
Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.ro

Anul trecut, prin luna mai, navigam prin aglomeratul București la cârma lui Kangoo Z.E. cu baterie de 22 kWh. Deși utilitatea cu care ne-a obișnuit versiunea echipată cu motor termic nu a fost afectată în vreun fel, varianta electrică a dovedit câteva slăbiciuni evidente, cea mai mare fiind încărcarea lentă de la priză: sistemul nu suporta un curent mai mare de 3,7 kW pe oră, fapt care m-a obligat să-l țin cuplat la priza de încărcare rapidă aproape 7 ore, sau la priza casnică de 220V peste 10 ore! Dacă adăugăm și autonomia reală de 138 km la gol cu aerul condiționat pornit (la consumul mediu de 14,4 kWh stabilit în testul nostru), sau de 160 km fără climatizare (13 kWh/100 km), înțelegem că după fiecare două zile de cărat marfă, bateria trebuia încărcată complet.

Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.ro

Acum, însă, Renault plusează cu o baterie mai mare, un motor mai performant și un sistem de încărcare mai rapid. S-o luăm pe rând: baterie nouă, cu capacitate brută mai mare, de 33 kWh, dar cu greutate ușor redusă și dimensiuni identice. Cea mai recentă tehnologie dezvoltată de LG Chem asigură o densitate energetică mărită cu 50%, și, implicit, o creștere a autonomiei indicate cu același procentaj, fără a afecta sarcina și volumul utile.

Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.ro

Bateria este situată sub podeaua spațiului de marfă, are 400V, 12 module și 192 de celule și cântărește, 255 kg, cu 5 kg sub cea veche. Apoi, motorul R60 este nou-nouț: are tot 60 CP, ca și precedentul, însă acum este derivat din ”R90”-ul care îl propulsează pe ZOE și este fabricat tot în Franța, la uzina din Cleon. În sfârșit, sistemul de încărcare de la priză este nou și mult mai performant: acum trage de la rețea maximum 7 kW într-o oră, iar rezultatul este o încărcare completă în aproximativ 6 ore. Fiecare oră petrecută la priza de încărcare rapidă adaugă maximum 35 km autonomie.

Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.ro

Renault Kangoo ZE Maxi 33: autonomia reală

Tragem linie și recapitulăm: motorul nou dezvoltă aceeași putere, dar promite o eficiență energetică crescută, bateria înmagazinează cu 50% mai multă energie fără a-și crește dimensiunile și masa, iar sistemul de încărcare trage maximum 7 kW/oră de la priză (3,7 kW/h anterior). Pură teorie, de aceea urc la volan și pornesc testarea.

Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.ro

În oraș, în condiții normale, nu am mai reușit să ating consumul mediu de 13 kWh pe care l-am obținut cu fosta variantă, pentru că temperatura exterioară a fost de 10°C (față de 27°C în luna mai a anului trecut). Astfel, consumul s-a stabilizat la 14,1 kWh/100 km (sau 13,7 kWh în mod ECO). Regula de trei simplă ne spune că putem parcurge, teoretic, 234 km cu un plin de baterie, față de 160 km cu fosta baterie (diferență de 17°C afară, în favoarea bateriei vechi). Sună încurajator! La utilizarea aerului condiționat, consumul urban a crescut la 15,4 kWh. Pe drum național parcurs în litera legii, consumul este asemănător cu cel urban (aproximativ
14 kWh/100 km).

Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.ro

Sistemul de recuperare a energiei este extrem de eficient și se simte precum o frână de motor accentuată la eliberarea pedalei de accelerație, fapt care mi-a permis să conduc fără a apăsa frâna în aproximativ 80% din timp. Acesta recuperează maximum 15 kW în decelerare (valorile instantanee sunt indicate în timp real pe bord), dar acționarea frânei de picior poate ridica energia recuperată și la 23 kW. Pe tabloul de bord se află un indicator analogic care indică nivelul de putere consumat/recuperat, iar secretul este să-l menții cât mai departe de zona roșie. Misiune greu de atins: motorul nu este atât de puternic încât să permită demaraje ”pe albastru” fără a obstrucționa circulația, mai ales dacă în ecuație intră și ceva marfă.

 

Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.ro
Pentru a nu afecta autonomia, francezii au mai apelat la un truc: au adăugat un sistem de încălzire independent, antrenat de un motor diesel care trage motorina dintr-un mic rezervor de 15 litri. Astfel, în diminețile reci din perioada testului, când temperatura exterioară a scăzut sub 10°C, am încălzit cabina în aproximativ 10 minute, fără a folosi energie din baterie.

Verdict FloteAuto

Test drive Renault Kangoo ZE Maxi 33 Confort floteauto.roFără a afecta volumul și sarcina utile, Kangoo Z.E. a câștigat autonomie și petrece mai puțin timp la priză. Și ultimele limitări au fost eliminate, deci nu mai avem scuze: la muncă, nu la întins cablul de încărcare!
  • Autonomie în creștere evidentă
  • Conducere relaxantă, chiar și după o zi de muncă petrecută în trafic
  • Timp mai scurt petrecut la priză
  • Sistem auxiliar de încălzire
  • Spațiu de marfă voluminos
  • Vizibilitate limitată la ieșirea cu spatele din parcări
  • Preț ridicat
Fișă tehnică 
ModelRenault Kangoo Z.E. Maxi (L2) Confort
Motorelectric, sincron
Putere maximă/turație (CP/rpm)60/12.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)228/0-1.870
Transmisiefață
Cutie de vitezeaut., 1 treaptă
L/l/h (mm)4.666/1.829/1.836
Ampatament (mm)3.081
Capacitate baterie (kWh)33
Masă proprie/sarcină utilă (kg)1.505/650
Anvelope195/65 R15
Volum spațiu marfă (mc)4
Accelerație 0-50/80/100 km/h (s)5,2/12,4/22,6
Viteză maximă (km/h)130
Consum mediu (kWh/100 km)15.2
Autonomie NEDC/reală vara/reală iarna (km)270/200/135
Preț (euro fără TVA)27.436

Adaugati comentariu