Test drive Renault Clio 1.0 TCe și 1.3 TCe EDC

Renault Clio deține secretul suprem! Iar eu l-am luat la descusut cu ocazia primelor teste internaționale din Portugalia. La interogatoriu, noile versiuni TCe de 1.0 și 1.3 litri, care mi s-au destăinuit timp de două zile. Foto: Renault
Renault Clio Mk 5

Un articol care se respectă trebuie să înceapă cu o glumă. Deci: un șofer de Ferrari și unul de Clio, la semafor. Cel din Clio deschide geamul și-i zice celuilalt: „mașina ta trebuie să fie foarte slabă, că n-am prea văzut multe pe stradă“. Firește, gluma are o tonă de adevăr în spate: Renault Clio este cel mai bine vândut hatch din segmentul mic în Europa începând cu 2013 și cel mai de succes model Renault din toate timpurile. Iar asta nu poate să însemne decât că mașina asta este foarte bună! Cât de bună? Suficient cât să vândă 15 milioane de unități din 1990 încoace.

Iar asta obligă. Practic, nu ai voie să dai greș cu experimente când lansezi o generație nouă. Nemții au o vorbă: nu schimba ce merge bine. Ce-au învățat francezii din pilda nemților? Au schimbat tot. 100%. Francezii zic să nu mai căutați, că nu veți găsi nimic de la fostele generații. Eu, mai cârcotaș, am găsit motorul 1.5 dCi.

 

Bun, deci ce s-a schimbat, mai exact? Păi, în primul rând, platforma modulară. Noua CMF-B are elemente noi în proporție de 85%, cântărește cu 50 de kg mai puțin, iar a cincea generație Clio este primul model care o folosește. Până în 2022, 70% din modelele Alianței o vor avea la bază. Este și mai aerodinamică: a permis coborârea plafonului cu 30 mm (și chiar cu 48 mm în zona eleronului), iar asta, în combinație cu noua punte spate cu ecartament mai mic și cu ștergătoarele de parbriz ascunse sub capotă, a permis scăderea coeficientului aerodinamic raportat la suprafața frontală până la 0,64 CdA, transformând noul Renault Clio în cel mai aerodinamic model din segment!

Renault Clio Mk 5

Iar într-o lume în care orice obiect crește, de la autoturisme la telefoane, Clio este scurtat cu 14 mm, o bună parte provenind din consola față, a cărei dimensiune a fost redusă. Sportivitatea nu vine doar din gabaritul mai compact, ci este insuflată mai ales de elementele de stil. Ornamentele din plastic negru au fost înlocuite cu cele din bronz și crom, blocurile optice full-Led (atenție, pe toată gama Clio!) sunt un tribut adus compactei Megane, iar jantele bi-colore pe 17 inci de pe ambele exemplare cu care am mers adaugă rafinament.

Renault Clio Mk 5

Vezi aici cât costă Renault Clio V în România!

Interiorul? Fără exagerare, fabulos pentru un hatch mic! În primul rând, datorită materialelor. Cunosc doar două modele mici care au plastic moale deasupra bordului. Ei bine, Renault Clio are și pe zona frontală a bordului, și în jurul tunelului central! În total, cu 25% peste a patra generație Clio. Situația asta este fără precedent în segment, și nu este egalată nici măcar de unele compacte. Apoi, datorită ecranelor: instrumentar digital configurabil de 7 inci, și, în curând, unul mare, de 10 inci, plus display tactil de 9,3 inci pentru sistemul multimedia. Dacă nu vă dați seama cât de mare e, vă spun eu: este cât două display-uri de 7 inci puse unul peste altul. Iar unele compacte cu pretenții nu oferă decât un display de 7 inci… În final, cel mai lăudabil fapt: Renault a înțeles că și butoanele sunt bune, așa că a preluat blocul de comenzi al climatizării de la Duster și l-a grefat pe consola centrală. Ochii la șosea, mâna pe comenzi!

Renault Clio Mk 5

În spate, spațiul este mare, pentru că designerii au subțiat spătarul scaunelor și l-au „scobit“, iar genunchii subsemnatului stau chiar mai bine decât în câteva compacte. Și înălțimea interioară este bună, cu toate că plafonul a coborât: cei 1,80 m ai mei nu s-au lovit de limitări în spate. E drept, pot doar să visez la cotieră centrală, guri de ventilație și mufe USB (am doar două în față), dar am mânere de viraj și banchetă profilată.

Renault Clio Mk 5

Portbagajul este, însă, uriaș, chiar și pentru un hatch din segmentul superior: 391 l. Spătarul banchetei se pliază 33/66% și formează o suprafață plană, există ochiuri de prindere a plasei de amarare, iar forma este regulată. Din păcate, pragul de încărcare a fost ridicat, dar francezii se scuză, pretextând că, astfel, loviturile ușoare din spate, în special în trafic urban, vor necesita numai schimbarea barei, nu și a hayonului.

Pentru impresiile de conducere, apasă 2!

Adaugati comentariu