Cu ajutorul partenerului Nissan, Mercedes a dezvoltat primul pick-up premium. Primele impresii despre Mercedes X 250 d 4Matic Automat în versiunea de top Power. Foto: Andrei Toboșaru, Răzvan Măgureanu
Mercedes este un inovator în descoperirea nișelor de piață. Acum exact 20 de ani, în 1997, Mercedes a lansat primul SUV de lux, Clasa M. În 2017, Mercedes lansează și primul pick-up de lux. Chiar dacă nu este construit pe o platformă proprie, Mercedes apelând la partenerul Nissan, germanii au meritul că au intuit mai repede noile tendințe decât rivalii lor de la Audi și BMW pe care i-au surclasat la vânzări la nivel global, cu aproape 2,1 milioane unități vândute în primele 11 luni din 2017 dintre care 731.626 sunt SUV-uri.
Ideea de pick-up așa cum îl știam nu mai este de actualitate. Astăzi, pick-up-ul nu mai este doar o mașină de muncă ci a devenit și un obiect de lifestyle, devenind atractiv pentru o nouă categorie de clienți. Mercedes a descoperit cinci categorii de posibili clienți pentru un pick-up de lux care acoperă un spectru larg, de la utilizare de business la utilizare privată: omul de afaceri, proprietarul de pământ, aventurierul de succes, independenții dar și familiile. Nu vă gândiți că vom vedea X-Class în flote foarte mari ca cele de utilități cum sunt Enel sau Distrigaz unde prețul este pe primul plan dar în ceea ce privește categoriile amintite mai sus, X-Class este singura ofertă, fără a se întrevedea vreun rival la orizont.
X-Class este disponibil cu patru motorizări: 4 cilindri de 2,3 litri cu un turbo de 163 CP, 2,3 litri bi-turbo cu 190 CP, ambele de origine Nissan, disponibile deja la vânzare, iar din iunie 2018 cu un V6 de 3 litri și 258 CP de origine Mercedes și 2 litri benzină cu 163 CP. Motoarele turbodiesel cu 4 cilindri pot fi combinate cu tracțiune spate sau integrală și au standard cutie manuală cu 6 trepte. Opțional, pentru versiunea de 190 CP se poate comanda cutie automată cu 7 trepte. Motorul V6 vine standard cu transmisie automată cu 7 trepte și tracțiune integrală.
X-Class este disponibil cu două sisteme de tracțiune integrală: nepermanentă pentru versiunile cu 4 cilindri și permanentă pentru V6. Sistemul 4×4 nepermanent este preluat de la Navara și utilizează clasicul buton rotativ plasat, ca și la Navara, la baza consolei centrale, care poate comuta din 4×2 în 4×4 H și 4×4 Lo. Comutarea în modul 4x4H se poate realiza în mers până la 100 km/h, caz în care cuplul este distribuit în raport fix față/spate de 50/50%. Cuplând în N se poate activa modul 4x4L cu reductor cu raport de reducere de 1:2,7. Opțional, se poate comanda și blocabil spate 100% (476 euro fără TVA).
Sistemul 4×4 permanent de la versiunea V6 este de origine Mercedes și include un diferențial central care distribuie cuplul în raport fix față/spate de 40/60%. Șoferul poate comuta în acest caz între 4MAT (un mod 4×4 eco), 4x4H (tracțiune mai bună în off-road) și 4x4L, caz în care se cuplează reductorul cu raportul de 1:2,9. Și în acest caz se poate comanda opțional blocabil pe spate. Versiunea V6 vine cu tren de rulare adaptiv cu cinci programe care reglează răspunsul cutiei, motorului și direcției dar nu și al suspensiei. Sistemul de asistare la coborârea pantelor este standard la toate versiunile 4×4.
Noi am condus versiunea X 250 d 4Matic cu transmisie automată și echiparea de top Power.. Deși sub capotă se află același motor Nissan de 2,3 litri și 190 CP, în X-Class acesta este mult mai bine insonorizat. De aceea, la accelerări nu vom auzi acel sunet tipic de diesel de la Navara și nici zgomotul original de la Navara, care seamănă cu al unui ventilator uriaș. Zgomotul măsurat de colegii noștri de la Quattroruote de 54,2 dBA este puțin mai mare ca la un autoturism, dar mai mic decât la orice pick-up rival.
Senzația la volan este aceeași cu cea de la Navara, direcția fiind la fel de demultiplicată, tipică unui pick-up. În schimb, nivelul de confort este mult superior. Navara este singurul pick-up care utilizează o punte spate rigidă cu prindere multilink în locul celei clasice cu arcuri cu foi. Această punte s-a potrivit perfect caracteristicilor de confort cerute de un Mercedes, chiar dacă la vremea dezvoltării ei, nimeni de la Nissan nu se gândea că această platformă va sta și la baza unui pick-up Mercedes.
Totuși, deși această punte oferă mai mult confort decât una clasică cu arcuri cu foi, Mercedes a modificat puntea spate pentru a oferi și mai mult confort. În special pe macadam, este evident că Mercedes X-Class absoarbe mai bine denivelările scurte decât Navara și nu te zguduie când treci peste ele. Ca și la Navara, motorul bi-turbodiesel de 2,3 litri împinge viguros de la turații mici fiind perfect adaptat cerințelor de performanțe ale unui Mercedes. Întreg cuplul maxim de 450 Nm este la dispoziție încă de la 1.500 rpm și împreună cu primele două trepte scurte asigură multe rezerve în teren accidentat.
Robustețea lui Navara s-a transferat și lui X-Class, care se dovedește foarte solid, oferind multă încredere în abordarea terenurilor grele. Garda la sol este de 201 mm dar se poate comanda opțional și una de 221 mm (211 euro fără TVA), unghiurile de trecere având în acest caz valori foarte bune, de 30,1/22,0/25,9 grade. În special unghiul ventral de 22 grade este lăudabil având în vedere ampatamentul mare de 3.150 mm. Cu garda la sol de 221 mm, X-Class poate trece prin vaduri de apă de 600 m.
Pe șosea, X-Class se conduce suveran și ușor, dar în virajele rapide se simte inerția tipică unui pick-up, modelul de test cântărind 2.262 kg, cu câteva zeci de kilograme mai mult decât Navara datorită antifonării superioare și dotărilor de confort mai complete. Însă consumul este mai mult decât rezonabil, media înregistrată fiind sub 10 l/100 km, mai precis 9,9 l/100 km. Pentru acest gabarit și clasă de putere, consumul poate fi considerat economic. Dimensiunile benei sunt similare celei de la Navara, având 1,60 metri lungime și 1,20 metri lățime, ceea ce permite încărcarea unui europalet pe lățime, facilitate care mai este oferită doar de VW Amarok.
O surpriză plăcută este și interiorul care are toate ingredientele tipice Mercedes. Puține detalii ne aduc aminte de Navara cum ar fi selectorul sistemului 4×4, butoanele de reglaj electric ale scaunelor aflate la baza șezutului și cheia de contact. Dacă primele două nu au o semnificație anume, cheia de Nissan nu arată chiar premium dar ni s-a explicat că schimbarea cheii nu implica doar înlocuirea ei efectivă ci și modificări mai scumpe la arhitectura electronică a mașinii.
În rest însă, interiorul este 100% Mercedes și justifică diferența de preț față de Navara care se ridică la circa 5.400 euro la echipare comparabilă. Astfel, echiparea de top Power din test la versiunea X 250 d 4Matic Automat ajunge la 38.656 euro fără TVA (32.736 euro fără TVA prețul de bază plus 5.920 euro fără TVA echiparea Power) comparativ cu 34.168 euro fără TVA cât costă Navara Tekna, cea mai scumpă variantă de la Nissan.
Echiparea Power include tapițerie în combinație piele sintetică Artico/microfibră Dinamica, scaune față reglabile electric sistemul Audio 20 CD cu display de 7 inch și 8 difuzoare (sistemul multimedia Comand cu display de 8,4 inch costă extra 2.137 euro fără TVA), climă automată Thermotronic, faruri cu LED, jante de aliaj de 18 inch, indicatoarele de bord în alveole separate, gurile de ventilație rotunde tipice Mercedes cu rame cromate, dar și materiale net mai bune decât în Navara. Iar ca la orice Mercedes, lista de opțiuni și posibilități de personalizare este la fel de lungă, clienții având în același timp la dispoziție și un pachet de sisteme de asistență modern. Este important de menționat că în X-Class te simți ca într-un Mercedes și nu ca într-o Navara, ceea ce va conta pentru mulți clienți deoarece cererea se îndreaptă spre versiunile superioare de echipare.

[/mb_plusminus]
Model | Mercedes X 250 D 4Matic Aut. Power |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.298 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/3.750 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 450/1.500 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 5.340/1.920/1.819 |
Ampatament (mm) | 3.150 |
Dimensiuni benă L/l (mm) | 1.600/1.200 |
Masă proprie/sarcină utilă (kg) | 2.259/991 |
Anvelope | 255/60 R18 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 207 |
Normă poluare | Euro 6 |
MĂSURĂTORI Quattroruote | |
Viteză maximă și accelerații | |
Viteză maximă (km/h) | 182,6 |
0-100 km/h (s) | 11,2 |
400 m cu start de pe loc (s) | 17,8 |
1 km cu start de pe loc (s) | 32,9 |
Reprize în D | |
70-90 km/h (s) | 4,8 |
70-100 km/h (s) | 6,7 |
70-120 km/h (s) | 11,3 |
Frânare | |
De la 100 km/h, la gol, rece (m) | 42,5 |
De la 130 km/h, la gol, rece (m) | 68,5 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 7,2,/7,94/11,11 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 10,75/8,40/10,42 |
Consum în test (l/100 km) | 9,90 |
Autonomie (km) | 707 |
Mase și diametru de bracaj | |
Masă măsurată (kg) | 2.262 |
Sarcină utilă măsurată (kg) | nc |
Diametru bracaj (m) | 13,5 |
Zgomot interior | |
la 90 km/h (dBA) | 54,2 |
la 120 km/h (dBA) | 70,4 |
GARANȚIE | |
Garanție | 2 ani fără limită km |
Preț (euro, fără TVA) | 38.656 |
Comentați?