Azi am luat parte la un tur de forță pus la cale de Dacia, care a inclus autostradă, drum național și județean și puțin traseu urban. A, și un strop de circuit. O aventură la capătul căreia pot să-ți răspund la întrebarea: ”cum sunt noile modele Dacia?”. Test drive Dacia Sandero și Sandero Stepway 2021. Foto: Adrian Cobzașu
Nu cred că mai ai chef să afli generalități despre noile Sandero și Stepway 2021, deci n-o să mai insist pe ele. Cine vrea să recapituleze, am scris totul aici.
În cele ce urmează, voi fi concis: cum se simt și cum se mișcă noile Dacia Sandero și Sandero Stepway 2021? Voi începe povestea, în ordine cronologică, cu Sandero Stepway, care mi-a fost primul companion de drum. Poziția la volan este ușor de găsit, cu câteva precizări: scaunul coborât la minim face ca linia inferioară a parbrizului să fie un pic cam sus pentru persoanele scunde și de statură medie, care se vor bucura din plin de scaunul reglabil în înălțime.
Cât despre cei înalți… vor iubi înălțimea interioară generoasă, care le asigură un câmp vizual perfect, fără să-i împingă cu capul în capitonajul acoperișului. Noul reglaj pe adâncime al volanului este un mare plus, pentru că ușurează mult găsirea posturii perfecte.
Însă suportul pentru telefon, oricât de mult m-ar entuziasma, este montat cam sus, iar telefonul meu intră cu aproximativ 4 cm în câmpul vizual. Fie îl rotești 90 de grade (landscape), caz în care mai rămâne o înălțime de aproximativ 1 cm deasupra bordului, dar pe o lungime mai mare, fie te obișnuiești cu el în câmpul vizual.
➡ Test drive Dacia Logan Stepway Mk2 💡
Ecranul central este poziționat magistral, cu marginea de sus fix pe linia inferioară a parbrizului, deci s-a obținut maximum: și ușurință în utilizare, și vizibilitate perfectă în față. În lateral și în spate vizibilitatea este, de asemenea, excelentă. Poate doar la parcare să suferi un pic din pricina liniei ascendente a geamurilor spate, dar oglinzile mari și camera de marșarier cu linii de ghidare active nu lasă loc de scuze pentru eventuale manevre în plus.
În spate, spațiul e uriaș, iar pasagerii de pe banchetă stau mai sus. De ce? Simplu: pentru că sub șezut o să fie montată bateria viitoarelor sisteme de propulsie electrificate. Pentru că toate modelele noi Dacia ce vor fi lansate începând cu 2022, vor beneficia de propulsie electrificată! Poate, la facelift, și Logan/Sandero/Stepway vor primi un hibrid E-TECH de la Renault.
Nu sunt multe lipsuri în spate: ai priză de 12V, mânere de viraj, și o banchetă comodă și bine profilată. Nu ai cotieră centrală, mufe USB și plastice moi, dar nu uita că vorbim de o Dacia, deci trebuie făcute și compromisuri.
Test drive Dacia Sandero Stepway: confort suprem
Primele impresii vin din oraș: Stepway este foarte, foarte confortabil. E o senzație aproape ireală, dată de combinația dintre suspensia moale, cu amplitudine mare, anvelopele de iarnă cu talon înalt și noua platformă CMF-B, rigidă, care nu lucrează la trecerea peste liniile de tramvai. Pur și simplu, mașina asta se conduce atât de relaxat, încât o s-o iubești! Direcția este, la fel, ireal de ușoară. Aproape crezi că cineva ți-a suspendat roțile pe față!
De îndată ce ieși din oraș, suspensia moale începe să producă ruliu, iar direcția ușoară ca un fulg nu se întărește la viteze de drum județean, deci, dacă vrei să ”te dai” pe viraje, vei fi ușor descurajat de lipsa feedback-ului din volan și de înclinarea caroseriei. Ce-i drept, eu am avut parte de drum liber, așa că am mers până la limită, unde mașina subvirează, dar rămâne perfect controlabilă. ESP-ul te corectează din timp și nu foarte fin, deci nu te da Schumacher cu Stepway.
Pe autostradă, direcția se întărește mai mult, deci mașina se comportă sigur la 130 km/h. Notă bună pentru comportamentul la punctul central al volanului, care nu este prea sensibil, deci poți circula relaxat, fără teama că orice mișcare de volan va schimba traiectoria.
Apropo, la 130 km/h, în treapta a 6-a a cutiei manuale, turometrul indică 2.800 rpm, iar în interior nu pătrund excesiv zgomote. Totuși, se aud curenții de la oglinzile laterale și puțin de la chederul ușii, însă nici pe departe la nivelul actualei generații. Practic, saltul este uriaș în absolut toate privințele. Între cele două generații nu există comparație de niciun fel.
Test drive Dacia Sandero: hatch-ul este mai echilibrat
Am urcat apoi în Sandero, care se simte diferit. În primul rând, nu este la fel de moale ca Stepway, ci oferă un compromis mult mai bun între control și confort. De aceea, îl recomand cu încredere celor care circulă mult pe autostradă și, în general, în afara localității. Suspensia este ceva mai tare decât la actuala generație, fără însă a atinge nivelul de rigiditate al lui Clio. Drept urmare, Sandero este un all-rounder perfect. Stai mai jos decât în Stepway, deci ai mai mult curaj să te duci la limită, iar mașina se simte mai incisivă. Place șoferilor dinamici, fără a-i dezamăgi pe cei comozi.
Subiectiv și paradoxal, motorul de 90 CP de pe Sandero trage un pic mai bine decât cel de 100 CP de pe Stepway. Poate din cauză că Sandero te ține mai ”conectat” la șosea, poate pentru că rugozitățile asfaltului și denivelările sunt ceva mai prezente în habitaclu… nu știu. Sau poate că greutatea suplimentară a lui Stepway, combinată cu aerodinamica ceva mai slabă să anuleze cei 10 CP suplimentari. Nu am putut testa decât aceste două exemplare, deci nu pot să mă pronunț legat de reprizele celor două motorizări pe același model. Cert e că transmisia se mișcă ușor, iar motorul este puternic și are un sound plăcut.
Am remarcat la ambele motorizări un reglaj confortabil al ambreiajului, care nu prinde într-un punct, ci pe o porțiune, diferit de al anumitor modele Renault, unde ambreiajul este mai exact. Paradoxal, acesta este un mare beneficiu, pentru că crește mult confortul pasagerilor, permițând schimburi line de trepte.
Cât despre Logan…
Cât despre Logan… ei bine, am putut merge cu el pe pista de la Titu. Două ture, patru linii drepte, două viraje luuungi de 90 de grade. Atât. Asfalt bun, fără denivelări. Mult prea puțin pentru a-mi face o părere. Totuși, pe una dintre ture am mers cu transmisia CVT, care, cu accelerația la podea, are efect elastic evident (se turează motorul puternic). Însă, față de transmisia Easy-R, progresul este mare, mașina accelerând sesizabil mai repede și fiind eliminați timpii morți dați de schimbarea treptelor. Totuși, sportivii ar face bine să aleagă cutia manuală cu 6 trepte, care oferă mai mult control.
Comentați?