Test drive Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4×4 Prestige cu AdBlue


Industria auto a fost bulversată de schimbările de norme. La 1 septembrie 2017 toate modelele noi trebuiau să corespundă noilor norme Euro 6d-TEMP, iar de la 1 septembrie 2019, toate modelele aflate în producție vor trebui să respecte aceste norme stricte de poluare. În plus, la 1 septembrie 2017 a intrat în vigoare noul ciclu mult mai realist de măsurare a consumului WLTP care a înlocuit vechiul NEDC pentru toate modelele noi, iar de la 1 septembrie 2018 toate modelele aflate în producție au trebuit să fie omologate conform noilor norme WLTP.
Cât consumă în realitate mașinile din clasa mică?
În acest context și Dacia a trebuit să se alinieze noilor norme și pentru a se încadra în limitele de emisii de oxizi de azot, versiunea diesel de 1,5 litri a fost echipată cu injecție de AdBlue. Practic, utilizatorul va descoperi lângă bușonul rezervorului de motorină încă un bușon albastru pentru rezervorul AdBlue. Rezervorul de AdBlue are o capacitate de 18 litri și ajunge pentru un parcurs de circa 5.000 km. Când cantitatea de AdBlue rămasă în rezervor scade sub o valoare care nu mai permite rularea mai mult de 2.400 km, apare un mesaj de atenționare în bord. Un bidon de 20 litri de AdBlue costă circa 90 lei.
O dată cu introducerea noului motor, s-a schimbat și numele în Blue dCi. Sistemul de depoluare cu AdBlue este disponibil pe ambele versiuni diesel, de 95 și 115 CP. Versiunea de 95 CP a câștigat pe lângă cei 5 CP în plus și un cuplu maxim mai mare, de 240 Nm față de 200 Nm înainte.
Noi am condus versiunea 1.5 Blue dCi cu 115 CP și tracțiune integrală la care doar puterea maximă a crescut cu 5 CP la 115 CP, cuplul maxim rămânând constant, de 260 Nm. Și cifrele de consum și de emisii de CO2 sunt aceleași, respectiv 4,7 l/100 km și emisii de 123 g/km CO2 dar au scăzut emisiile de oxizi de azot.
În mers, introducerea injecției de AdBlue nu se simte efectiv deși pe hârtie, performanțele dinamice sunt puțin mai bune: o viteză maximă de 175 km/h, cu 4 km/h mai mare decât înainte și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 12,1 secunde față de 12,4 secunde.
Subiectiv, la accelerații mai viguroase, dieselul pare puțin reținut dar este o simplă impresie pentru că cifrele de accelerații sunt mai bune la noua versiune. Ceea ce se simte însă este diferența de preț. Sistemul de injecție cu AdBlue costă și la un SUV cu preț redus cum este Duster, surplusul de preț înseamnă circa 4% din prețul mașinii. Adică, Duster 1.5 Blue dCi 4×4 Prestige costă astăzi 16.386 euro (fără TVA) față de 15.756 euro la lansarea din decembrie 2017, ceea ce înseamnă 630 euro în plus.
Chiar și la acest preț, Duster rămâne SUV-ul cu cel mai bun raport preț/calitate și cu cel mai bun preț raportat la oferta de spațiu interior, superioară oricărui alt SUV de clasă mică. Un diesel 4×4 sub 18.000 euro este imposibil de găsit la concurență. Din păcate încă nu se poate cumpăra cutie automată EDC în combinație cu tracțiunea integrală, cutia EDC fiind disponibilă doar la versiunea 4×2.
Primul model Dacia electrificat!
Ca și înainte de introducerea sistemului de injecție cu AdBlue, noul Duster se remarcă printr-o insonorizare mult mai bună decât a vechii generații, iar la interior beneficiază de scaune mai bine configurate și cu o susținere laterală foarte bună. Cutia manuală cu 6 trepte păstrează în continuare treapta întâi foarte scurtă care ajută mult în off-road, dar în oraș trebuie să te obișnuiești să schimbi repede în treapta a doua. Iar versiunea 4×4 beneficiază spre deosebire de cea 4×2 de puntea spate independentă și de cuplajul electrohidraulic de la Nissan Qashqai care permite schimbarea modurilor de rulare din 2WD în Auto și Lock.
Verdict FloteAuto

- Consum redus
- Corespunde normelor Euro 6d-TEMP
- Spațiu interior generos
- Aptitudini off-road peste media clasei
- Insonorizare superioară vechii generații
- Ruliu în viraje
- Preț în creștere
Model | Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4x4 Prestige |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 116/3.750 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 260/2.000 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | man., 6 tr. |
L/l/h (mm) | 4.341/1.804/1.682 |
Ampatament (mm) | 2.676 |
Volum portbagaj (l) | 411-1.444 |
Masă la gol (kg) | 1.480 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 12,1 |
Viteză maximă (km/h) | 175 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 123 |
Preț (euro fără TVA) | 16.386 |