TEST comparativ MAN eTGE – Mercedes-Benz eSprinter

În premieră europeană am organizat un comparativ direct între două vanuri electrice de mari dimensiuni: MAN eTGE și Mercedes-Benz eSprinter. Puteri similare, același volum de marfă, prețuri apropiate (cu aceleași baterii): comparația este perfectă. Să vedem cum a decurs totul! (Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasporti)
Mercedes-Benz eSprinter

Vehiculele comerciale electrice sunt încă la început în România, dar asta nu înseamnă că nu putem compara doi protagoniști care vor modela viitorul livrărilor cu zero emisii. MAN eTGE este o semipremieră, deoarece am testat deja ”geamănul” Volkswagen e- Crafter, dar eSprinter este o premieră absolută pentru noi.

Confruntare echilibrată

Mercedes-Benz eSprinter

Cu cât mai urci în mărime și greutate, vehicilele electrice își arată limitele în ce privește autonomia. O soluție ar fi echiparea cu mai multe baterii, în detrimentul prețului de achiziție și sarcinii utile. Din acest motiv, Mercedes-Benz oferă două versiuni pentru eSprinter: una de 41 kWh și cealaltă de 55 kWh (ca cea din test). Diferența dintre cele două este de peste 6.000 de euro, ca să vă faceți o idee despre prețul electrificării. Protagoniștii acestui test costă peste 53.000 de euro (fără TVA), mai mult decât dublu față de modelele diesel echivalente. Totuși, strategiile celor doi producători sunt diferite.

MAN eTGE

MAN aduce aproape toate echipamentele în standard, în timp ce Mercedes propune o bază austeră și opționale. De exemplu, la eSprinter plătești și pentru ajustarea volanului pe înălțime. Interiorul nu putea fi mai sobru de atât, iar lista de opționale este și destul de restrânsă pentru Sprinterul electric.

Economie de scară

Avantajul lui eTGE este că face parte din grupul Volkswagen, care, în afară de mai sus menționatul e-Crafter, folosește același sistem de propulsie electrică pe mai multe modele de autoturisme decât Mercedes. Astfel se explică de ce eTGE are o singură versiune de baterie, puțin sub 36 kWh. Nu departe de cei 35 kWh utilizabili în modelul de bază eSprinter (47 net pentru versiunea de 55 kWh). Diferența dintre capacitatea nominală și cea netă este o realitate pentru orice mașină electrică. Teoretic, cu cât ”rezerva” este mai mare, cu atât bateria se uzează mai puțin la fiecare ciclu de încărcare-descărcare și își va menține eficiența mai mult timp. De asemenea, nu trebuie să ne încredem prea mult nici în autonomia declarată, pentru că diferența dintre consumul indicat de computerul de bord și cel real este considerabilă: 18,6% la MAN și 17,5% la Mercedes. Pentru eTGE, producătorul declară o autonomie de 115 km potrivit ciclului WLTP, o valoare identică cu cea obținută de noi, care ajunge până la 124 km în mediul urban.

MAN eTGE

Mercedes-Benz eSprinter

La rândul său, Mercedes-Benz eSprinter standard este creditat potrivit WLTP cu o autonomie de 102 km, care crește la 158 km pentru versiunea de 55 kWh. Așa era și mașina noastră de test, dar nu am putut depăși cu ea o medie de 113 km: viteza de autostradă de 110 km/h penalizează consumul, în timp ce eTGE este limitat la 90 km/h. Dar nici în oraș, eSprinter nu a putut depăși 125 km, consumând mai mulți electroni decât rivalul său. Greutățile au fost foarte apropiate, dar la MAN am folosit mai mult balast: 885 kg de sarcină utilă, față de 1.000 kg declarată. Mercedes cu patru baterii este cotat la 890 kg de sarcină utilă (1.050 kg la versiunea de 41 kWh), dar în realitate ea se oprește la 720 kg. Și sigur nu din cauza echipamentelor opționale.

MAN eTGE
Stilul Volkswagen este foarte evident în structura bordului: liniar și modern, el nu răpește
din spațiul destinat pasagerilor, dar păstrează posibilitatea de a stoca documente și obiecte.
Selectorul transmisiei este un levier uzual de la o cutie manuală: putea fi redus la un
obiect mai puțin masiv, dar măcar este familiar. Sistemul de infotainment este unul
complet.
Mercedes-Benz eSprinter
La Mercedes-Benz, designerii au organizat totul în linii clare. Sistemul multimedia
minimalist lasă loc pentru câteva spații de stocare supli mentare, iar cele de deasupra bordului sunt mai spațioase. Selectorul transmisiei este plasat pe coloana de direcție. Padelele din spatele volanului controlează în schimb nivelul de frânare și recupera rea energiei.

Ar putea fi suficient

Până la urmă, peste 100 km parcurși cu mașina încărcată trei sferturi poate fi suficient pentru operațiunile zilnice de livrări urbane. Dacă este nevoie se poate apela la încărcarea rapidă cu curent continuu, care restaurează 80% din capacitatea bateriei în doar 30 de minute. La un wallbox de 7 kW AC, încărcarea completă durează puțin peste 5 ore la eTGE și 7,3 ore pentru eSprinter, care are o baterie mai mare cu 40%. Modelul MAN este mai vioi la plecarea de pe loc, datorită puterii și cuplului mai mari: timpii de accelerație confirmă acest lucru. Mercedes se apropie la reprize, iar pe distanțe mai mari se impune: meritul este viteza limitată la 120 km/h pentru eSprinter, față de 90 km/h pentru eTGE. O valoare excesiv de mică pentru posibilitățile șasiului, dar aleasă în special pentru păstrarea autonomiei. Pe centurile orașelor, ea pune micul Leu la concurență cu camioanele, a căror depășire este dificilă. Totuși, în mediul urban, aceasta nu este o problemă.

Ușor de tot

Aceasta este poate singura atenționare necesară pentru cei care conduc furgonul MAN, construit după cea mai exemplară logică plug & play: intri, îți pui centura (fără, nu se va mișca de pe loc) și învârți cheia, selectezi treapta de mers înainte sau înapoi și pornești. Sfârșit. Nu trebuie să setezi, ajustezi sau să alegi nimic: eTGE face totul, inclusiv să corecteze direcția dacă ești pe cale să părăsești accidental banda de rulare.

Mercedes-Benz eSprinter

Dacă ești un șofer căruia îi place să se amestece în treptele de viteză, trebuie să treci la Mercedes-Benz eSprinter. Nici acesta nu are o cutie de viteze, dar își permite în schimb să calibrezi nivelul de decelerare (și în consecință cantitatea de energie recuperată) cu ajutorul padelelor din spatele volanului. Șoferul lui eSprinter poate alege de la fluenta D++ (echivalentă cu rularea liberă în modul neutru) la trepte virtuale cu din ce în ce mai multă frânare: D+, D și D-. Este un fel de retrogradare, dar fără efect asupra accelerației. Pentru aceasta există 3 moduri de condus: standardul C, conservatorul E și ”zgârcitul” E+ (care pe lângă reducerea performanței motorului, limitează și consumul auxiliarelor, inclusiv a climatizării).

CONCLUZII

MAN eTGEMAN eTGE

Impresionează prin lista de dotări standard, eficiența sistemului de propulsie și sarcina utilă asemănătoare modelului diesel. La polul opus, viteza maximă este mică și nu are opțiuni pentru capacitatea bateriei.

 

Mercedes-Benz eSprinterMercedes-Benz eSprinter

Rulează mai silențios, are două variante de baterie și lasă șoferului opțiuni privind modul de condus. În schimb, echiparea standard este destul de austeră, iar sarcina utilă a versiunii de 55 kWh este limitată.

RECOMANDARE FLOTĂ

Prețul mai mult decât dublu față de modelele echivalente diesel ne aduc în imposibilitatea de a recomanda sincer, pe moment, versiunile electrice TGE și Sprinter. Companiile mari ar putea totuși să introducă astfel de modele în flotă, atât ca exercițiu de imagine, cât și pentru a se familiariza cu tehnologia și viitorul operațiunilor urbane.

Mercedes-Benz eSprinter

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

253 de persoane juridice s-au înscris în programul Rabla Clasic şi 255 în Rabla Plus

Angajații care au copii vor să lucreze mai mult de acasă. Sondaj

Guvernul a prelungit starea de alertă cu încă 30 de zile

 

Adaugati comentariu