Care sunt cele mai importante cerințe ale companiilor în căutarea unei flote de mașini? Spațiu interior mare, ușurință în utilizare și costuri totale scăzute. Cei doi concurenți de azi par croiți întocmai pe acest calapod! Test comparativ Citroën C-Elysée1.6 BlueHDI 100 BVM Shine vs Dacia Logan 1.5 dCi 90 S&S Easy-R Prestige Plus. Foto: Bogdan Paraschiv
Datele problemei: se ia un portbagaj uriaș, se adaugă un habitaclu spațios și primitor, se asezonează cu un motor economic și se împachetează într-o caroserie stilată. Mulți producători ar fi capabili să producă un astfel de autoturism, însă doar o mică parte ar putea limita la minimum prețul final. Citroën este unul dintre ei: C-Elysée pornește de la 9.328 euro fără TVA (1.2 PureTech 82 BVM Live), un preț deosebit de atractiv pentru companiile cu flote de mașini. Dacia poate și mai bine: doar 5.840 euro fără TVA costă modelul de bază, 1.0 12V 75 CP Acces.
Desigur, C-Elysée oferă în plus geamuri electrice față, închidere centralizată, pilot automat cu limitator de viteză și bare de protecție în culoarea caroseriei. Dar ambelor modele de bază le lipsesc dotări importante de confort, precum radio și aer condiționat. Iar cum agenții comerciali trebuie să fie prezentabili la întâlniri, puține companii optează pentru modelele slab dotate. De aceea, și noi am ales la test versiunile de top, Shine, respectiv Prestige Plus, mai ales că nici prețurile nu devin uriașe: 12.184 euro C-Elysée, respectiv 10.226 euro Logan, ambele fără TVA.
Caroserie și interior
O primă privire ne dezvăluie și primele diferențe: C-Elysée este mai lung cu 8,1 cm, mai lat cu 1,5 cm, dar mai scund cu 5,1 cm, de aceea creează o impresie mai plăcută, de stabilitate. Logan nu are astfel de ambiții: garda la sol mai mare cu 1,7 cm este ideală pentru șoferii de flote care bat orașul în lung și-n lat, parcând pe borduri. Niciunul dintre modele nu oferă standard jante de aliaj, dar Logan vine cu jante de oțel structurale, care seamănă cu cele de aliaj. Ambele modele oferă însă lumini de zi LED. Ambianța interioară a francezului este ceva mai șic, însă ergonomia modelului românesc este net mai bună. Butoanele pentru comanda geamurilor față au migrat, odată cu faceliftul, pe portiere (la C-Elysée încă sunt așezate ciudat, în fața manetei schimbătorului de viteze), butonul de comandă al oglinzilor electrice se află la vedere (la Citroën este ascuns după volan), iar butonul de avarii este poziționat corect, între aeratoarele centrale (la francez se află în dreapta display-ului multimedia). La flotele de mașini, unde șoferii schimbă mai des mașinile, trecând și de pe un model pe altul, poate fi o adevărată problemă. Totuși, ștergătoarele de parbriz nu beneficiază de funcție de impuls la Logan, ci doar de viteze fixe, fapt enervant pe ploaie ușoară.
Nu vă chinuiți să căutați plastice moi în vreuna dintre mașini: nu veți găsi finețuri, ci doar materiale rezistente la uzură. Totuși, cotierele de pe toate cele patru uși sunt capitonate la C-Elysée, în timp ce Logan oferă o piele mai fină pe volan. Totuși, Logan are doar o cotieră îngustă, aflată pe spătarul scaunului șoferului, în timp ce cotiera centrală a francezului este mai lată și găzduiește un spațiu de depozitare căptușit cu cauciuc. Cât despre sistemele multimedia, ambele ecrane au diagonală de 7 inci și sunt dispuse la fel de jos, dar deși cel de pe C-Elysée are funcții precum screen mirroring, Android Auto și Google CarPlay (indisponibile la Logan), are un meniu mai complicat. Marea diferență constă însă în poziția de conducere, mai înaltă cu 5 cm la Logan, fapt care ușurează accesul și ameliorează vizibilitatea în oraș. Reversul medaliei – la drum întins, șoferul francezului se bucură de o poziție mai sportivă.
Accesul în spate este mai simplu la C-Elysée, datorită ușilor mai lungi, iar odată ajunși pe banchetă, pasagerii modelului francez primesc mai mult spațiu la picioare. Distanța dintre spătarul banchetei și cel al scaunului este clar mai mare la C-Elysée (67,5-91,5 cm față de 63-85 cm la Dacia), dar Logan compensează cu o înălțime interioară superioară cu 4 cm și cu un șezut mai generos cu 2,5 cm, în timp ce poziția pe banchetă este mai înaltă. Trei persoane pot lua loc fără probleme în cele două mașini datorită banchetei plate, lățimea interioară fiind cu 3 cm mai mare la Logan. Cât despre portbagaje – ambele au dimensiuni uriașe, de peste 500 litri, deci nu lasă loc de nemulțumiri. Deschiderea portbagajului lui C-Elysée este mai lată, de aceea pot fi încărcate mai ușor obiecte de dimensiuni mari. Pragul de încărcare este de 76 cm, cu 2 cm mai înalt decât la Logan.
Dinamică și confort
În oraș, ambele motoare se comportă mai mult decât onorabil. Abia la ieșirea din oraș, propulsorul HDI care lucrează sub capota francezului trage mai puternic decât dCi-ul de pe Logan. Absolut normal, pentru că C-Elysée are cu 10 CP în plus la aceeași greutate. Motorul de pe Logan, de origine Renault, are însă un alt atu: trage de la 1.600 rpm, cu 200 rpm mai jos decât HDI-ul, de aceea este ceva mai plăcut în utilizarea urbană. Odată ajuns la 2.000 rpm însă, agregatul dezvoltat de Citroën se detașează clar. Deși în fișa tehnică Logan este creditat cu un consum urban net mai mic, în realitate ambele mașini se mulțumesc cu aproximativ 6,5 l/100 km, în timp ce pe drum național consumul scade sub 5 l/100 km, valori care păstrează costurile de utilizare la un nivel redus.
Dacia dispune și de un buton Eco, dar diferența de consum este mică, iar motorul răspunde mai greu la accelerări, de aceea nu-l recomand. De menționat aici că Logan era dotat cu transmisia robotizată Easy-R (420 euro fără TVA), care este, în esență, o cutie manuală, simplă, care însă scutește șoferul de povara schimbării vitezelor și care se comportă asemănător unei transmisii automate cu convertizor de cuplu. Cutia Easy-R este confortabilă în trafic urban, dar la drum întins necesită folosirea în modul manual, pentru că răspunde lent. Nota bene: comenzile pentru schimbarea treptelor sunt așezate natural: + în spate, – în față, în tandem cu forța de inerție. Nici schimbătorul manual al modelului Citroën nu debordează de sportivitate: maneta are curse ample și nu este extrem de precisă, favorizând o rulare relaxată.
Pasagerii din Logan sunt ceva mai fericiți decât cei din C-Elysée, pentru că suspensia puțin mai moale și anvelopele Michelin ceva mai confortabile filtrează mai bine denivelările, dar reversul medaliei este dat de ruliul mai mare pe viraje, unde francezul este mai stabil, ajutat și de aderența anvelopelor Semperit. Direcția hidraulică de pe Logan este, totuși, un pic mai comunicativă decât cea asistată electric a lui C-Elysée, fără însă a fi mai exactă. Ambele modele au sisteme de frânare cu tambure pe spate care, cel puțin pe zăpadă și gheață, s-au dovedit bine echilibrate.
Costuri
Flotele care pun mare preț pe costuri, și-au găsit aliatul: Logan își domină adversarul la câteva capitole. Încă de la prețul de bază al versiunilor testate, diferența este mare, de peste 1.958 euro, chiar dacă Logan are în dotare transmisia robotizată (versiunea manuală este mai ieftină cu 420 euro fără TVA). Dacă începem să adăugăm echipamentele opționale, aceasta ajunge la 2.715 euro, pentru că nivelul de echipare Prestige Plus include mai multe dotări decât Shine de la Citroën. Iar modelul românesc face mai puține compromisuri dictate de costuri, oferind amortizor hidraulic pentru capota motorului, capac de plastic pentru motor și căptușeală din pâslă sub capotă (toate absente la C-Elysée). Cât despre costurile de service, C-Elysée recuperează o parte din diferența de preț, costurile de service la 100.000 km fiind mai mici cu 1.852 lei fără TVA. În plus, garanția francezului este ceva mai generoasă.
Concluzii
O ofertă excelentă pentru companiile cu flote auto: portbagajul este uriaș, habitaclul spațios, consumul redus, iar confortul și dotarea bune. Raportați-le la prețul extrem de scăzut și aveți imaginea unei oferte imbatabile pentru companiile chibzuite cu bugetul.
Francezul nu are complexe în fața lui Logan: motorul este mai puternic, habitaclul puțin mai spațios, iar dinamic își domină adversarul. Singura sa problemă este prețul, care, de cele mai multe ori, se dovedește criteriul decisiv în achiziția unei mașini de flote, astfel că în testul nostru sosește pe locul doi.
Două mașini cu caractere apropiate, dar cu o diferență relativ mare de preț (C-Elysée costă cu 25% mai mult la preț comparat). E drept că francezul este incredibil de spațios în spate, are un motor mai vioi și o incisivitate mai mare pe viraje, dar suspensia mai confortabilă de la Logan, transmisia Easy-R și garda la sol superioară îl fac mai bine adaptat flotelor din România.
[/mb_verdict]
Model | Citroën C-Elysée 1.6 BlueHDi 100 BVM Shine | Dacia Logan dCi 90 S&S Easy-R Prestige Plus |
---|---|---|
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.560 | 1.461 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 99/3.750 | 90/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 254/1.750 | 220/1.750 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 5 trepte | pilotată, 6 trepte |
Pneuri față/spate | 195/55 R16 H | 195/55 R16 H |
Model pneuri | Semperit Speed-Grip 3 | Michelin Alpin A4 |
L/l/h (mm) | 4.427/1.748/1.466 | 4.346/1.733/1.517 |
Ampatament (mm) | 2.652 | 2.634 |
Diametru bracaj (m) | 10,7 | 10,82 |
Gardă la sol (cm) | 13,8 | 15,5 |
Masă la gol (kg) | 1.165 | 1.165 |
Volum portbagaj (l) | 506 | 510 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,8 | 11,8 |
Accelerație 0-1.000 m (s) | 32,6 | 33,7 |
Viteză maximă (km/h) | 183 | 166 |
Consum urban/extraurban/mixt | ||
(l/100 km) | 4,6/3,4/3,9 | 3,7/3,7/3,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 98 | 95 |
Volum rezervor (l) | 50 | 50 |
MĂSURĂTORI AUTOEXPERT | ||
Masă și dimensiuni | ||
Înălțime interioară față/spate (mm) | 1.040/870 | 1.040/910 |
Lungime șezut scaune față (mm) | 510 | 485 |
Lungime șezut banchetă (mm) | 475 | 500 |
Spațiu genunchi spate (mm) | 200-440 | 130-350 |
Înălțime poziție de condus (mm) | 500 | 550 |
Lățime interior spate (mm) | 1.400 | 1.430 |
PREȚURI/ECHIPARE (euro fără TVA) | ||
Preț de bază | 12.184 | 10.226 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/- | serie/serie/- |
Geamuri electrice f/s | serie/serie | serie/serie |
Climatizare automată | serie | serie |
Sistem multimedia | 364(2) | serie |
CD/Bluetooth/USB | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem de navigație | -2 | serie |
Cotieră față | serie | 84 |
Banchetă rabatabilă 33/66% | serie | serie |
Pilot automat/limitator de viteză | serie/serie | serie/serie |
Cameră marșarier/senzori parcare | 364(1)/serie | 84/serie |
Scaune față încălzite | 156 | - |
Tapițerie mixtă/piele/volan piele | 390/-/serie | -/504/84 |
Alarmă | 195(3) | - |
Faruri de zi LED | serie | serie |
Jante aliaj 15/16 inci | -/247 | -/serie |
Vopsea metalizată | 286 | 252 |
Preț comparat (euro fără TVA) | 13.445 | 10.730 |
COSTURI ȘI GARANȚIE (lei fără TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 63 | 58 |
Interval revizii (km) | 25.000 | 20.000 |
Costuri revizii 1000.000 km (lei) | 2.848 | 4.700 |
Garanție | 4 ani sau 100.000 km | 3 ani sau 100.000 km |
Eu am C-Elysee 1,6 HDI, e peste Logan 2,e comparatie mere-cu-pere…compari un tricou Guess cu tricou de la H&M–-Dacia,cu modelul Logan 3,a copiat perfect C-Elysee/301,aici DA pot fii comparate…Logan 3 mai joasa in inaltime,geamurile mai mici,stabilitatea pe drum mult mai buna,au copiat si nervurile pe aripile fata,au mascat garda la sol inalta prin forma caroseriei…Au copiat pana si bordul interior,care este „inaltat” fata de nivelul usilor,solutia asta da spatiu extra la picioare. Exact ca la C-Elysee–Problema la Logan/Sandero 3 este ca nu mai are motor! 1.0 L benzina/turbo e unicul motor oferit,daca se poate chema motor….