Interviu cu Oana Iancu, director comercial Business Lease România
La aproape doi ani de la declanșarea pandemiei, care sunt tendințele în finanțările prin leasing operațional?
Dacă în 2020 am avut ajustări de bugete și am fost nevoiți să ne aliniem la o piață care și-a înghețat brusc investițiile, anul trecut a fost un an în care aceste riscuri nu au mai fost luate în considerare și am bugetat creșteri în linie cu anii de dinainte de pandemie. Strategia noastră s-a dovedit inspirată dacă ne uităm la evoluția comenzilor, creșterea flotei și rezultatele financiare de la final de an. Am avut însă în vedere tendințele care s-au conturat încă de la finele anului precedent.
Criza semiconductorilor a pus și mai multă presiune pe termenele de livrare, iar dacă în ultimii 3 ani timpul mediu de livrare a fost de 2 luni și jumătate, media în 2021 a urcat până la 5 luni, iar pentru unele mărci și modele chiar până la 8-9 luni. Provocarea pentru noi a fost să optimizăm timpul de livrare și să ne consiliem clienții pentru a alege mărci și modele cu timp de livrare rapid. Totodată, acolo unde politica de flotă nu permitea noi mărci și modele, soluțiile accesate de companii au fost extinderea perioadei de leasing până la perioada maxim admisă de 57 de luni și folosirea soluțiilor de short-term lease.
Perioadele lungi de livrare pentru mașinile noi au deschis mai multe oportunități pentru serviciile de ReLease, prin care mașinile finanțate în leasing operațional de către Business Lease și returnate fie la termen, fie anticipat, pot fi refinanțate în leasing operațional pentru clienții noștri.
Strategia noastră a fost să fim aproape de clienți și să îi informăm cu privire la termenele de livrare înainte de expirarea contractelor, să îi ajutăm să își plaseze comenzile din timp, dar și să își dimensioneze corespunzător bugetele de leasing operațional aferente.
Creșterea prețurilor autovehiculelor și inflaționarea prețurilor pentru serviciile de întreținere și mentenanță au adus noi provocări pentru managerii de flote care, din păcate, nu au fost prinse în buget și au impus ajustări.
Lipsa stocurilor s-a resimțit nu doar la nivel de autovehicule, ci și la nivelul pieselor de schimb, fapt care a crescut timpul de reparație.
Și în 2021 au fost preferate motorizările pe benzină și electrice. Numărul de cereri de autovehicule electrice este în creștere, însă în continuare vorbim despre achiziții punctuale, menite să le ofere companiilor posibilitatea de a analiza comportamentul acestor autovehicule și eficiența lor ca soluții de mobilitate.
Ținând cont de mărimea flotelor contractate de Business Lease, care au fost câștigătorii acestei perioade?
Tot mai multe companii văd avantajele leasingului operațional versus achiziție cash sau leasing financiar. Am avut rezultate pozitive pe proiecte începute în urmă cu 2-3 ani cu companii care dețineau suficient capital pentru a se autofinanța, dar care în noul context au preferat să direcționeze capitalurile proprii spre acțiuni cu impact direct asupra obiectului principal de activitate. Solicitări susținute pentru servicii de leasing operațional au venit dinspre companiile care activează în logistică, FMCG, dar și industria farmaceutică.
Cum credeţi că vor evolua, în acest an, finanţările prin leasing operațional?
Situația la nivel internațional din ultima perioadă este o situație cu multe necunoscute. Începem deja să vedem creșteri de prețuri, iar blocajele din lanțul logistic vor veni cu perioade mai mari de livrare.
Leasingul operațional va rămâne însă o soluție accesată de companii și ne așteptăm să menținem creșterea deoarece companiile vor prefera să externalizeze riscurile și să își concentreze capitalul pe activitățile care contează.
Este important să punctăm faptul că firmele de leasing operațional monitorizează îndeaproape costurile și pot interveni în situația în care apar deviații majore, în cazul acestor colaborări, costurile se pot menține la un nivel acceptabil, grație negocierilor pe volume, nu este necesară plata în avans pe care unii dealeri o impun în prezent, iar în situația imobilizării autovehiculului în service, clientul poate beneficia de mașină de înlocuire.
Cum evoluează flota de maşini electrice administrată de Business Lease?
Flota noastă de mașini electrice este în ușoară creștere. Anul trecut, subvențiile au fost epuizate rapid și avem deja solicitări din partea clienților noștri pentru subvențiile de anul acesta.
Avem, totodată, un program de e-mobility prin care oferim consultanță companiilor care doresc să devină mai ”verzi”. Putem să comparăm diverse soluții pentru a-i ajuta să o aleagă pe cea mai potrivită, îi sprijinim să își pregătească politica de flotă, să își reproiecteze procesele interne, dar și să își instruiască personalul intern cu privire la utilizarea vehiculelor electrice sau plug-in.
Care ar fi motivele pentru care firmele ar trebui să aleagă vehiculele „verzi“ ca mijloc de mobilitate urbană?
Recomandările noastre sunt aliniate obiectivelor clienților noștri. Pentru mobilitatea urbană recomandăm soluțiile ”verzi”, mașini hibrid și electrice, atât din perspectiva TCO-ului, cât și din perspectiva sustenabilității. Este însă important ca utilizatorii să știe cum să folosească aceste autovehicule, pentru ca ele să fie cu adevărat sustenabile.
În pofida unei perioade dificile din punct de vedere economic, se poate vorbi despre o maturizare a pieţei de leasing operațional sau tot este încă prea devreme?
Parcul nostru auto a crescut de la an la an, urmând evoluția pieței. Produsul de leasing operațional este o soluție în perioadele dificile pentru că permite organizațiilor să nu își blocheze lichiditățile în active care nu contribuie direct la realizarea obiectului principal de activitate. Observăm, totodată, din solicitările de ofertă primite și în licitațiile pe care clienții noștri le pregătesc, că aceștia sunt tot mai informați. Experiența aceasta vine cu siguranță din utilizarea produsului și din buna înțelegere a acestuia.
(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2022, Suplimentul ”Finanțarea și administrarea mașinilor de companie”)
CITEȘTE ȘI
ASF: Mai multe opțiuni pentru șoferii români. Scade concentrarea pe piața RCA
Comentați?